GÂNDUL LIVE. Emil Dumitru, deputat PNL, despre programul „Casa Unirea”: Nu este doar o entitate care deschide magazine. Trebuie să ajute micul producător

Publicat: 11/03/2021, 13:28

Emil Dumitru, deputat PNL, a vorbit, la GÂNDUL LIVE, despre programul „Casa Unirea”. Acesta reprezintă un proiect investițional de circa 100 milioane de euro, numai că în prezent este lăsat să moară „cu zile” de MADR! La sfârșitul lui 2018, Ministerul Agriculturii a înființat compania de stat „Casa de Comerț Agroalimentar Unirea”, cu scopul de a înființa 80 de magazine, la nivel național, bazate pe legume-fructe, pește și lână. După cum a dezvăluit GÂNDUL.RO (Ministrul Agriculturii spune una și face alta: ”Prin Casa Unirea vrem să demarăm proiectele, să facem investiții” + Memorandum către Guvern pentru desființarea unui program investițional de 100 milioane euro (SURSE), actualul ministru al Agriculturii, Adrian Oros, „una spune și alta face”, spunând că programul trebuie reevaluat și dorind, în același timp, desființarea lui!

„Adrian Oros vorbește, public, despre o revaluare și de o eventuală transformare a ”Casei Unirea”, numai că, pe de altă parte, a trimis un memorandum la Guvern prin care cere ca această Casă de Comerț să fie desființată. E preferată desființarea în loc să fie aduși oameni competenți care să facă treabă în interesul producătorilor autohtoni”, dezvăluie surse GÂNDUL.RO, ÎN EXCLUSIVITATE.

Emil Dumitru: „Se cheltuiau 3.500 de lei pentru a se obține 1.000 de lei”

Casa Unirea a fost creată ca un mecanism de a ajuta micii producători. Cât am fost la Ministerul Agriculturii, am încercat să eficientizăm programul, a fost capitalizată cu 20 milioane euro din bugetul M.A.D.R., urmând ca operaționalizarea să genereze în piața agro o creștere a forței de negociere a micilor producători.

Din păcate, pe o analiză economică, se cheltuiau 3.500 lei pentru a se obține 1.000 de lei, am declarat-o public, scopul nu e să construiască magazine, ci mai degrabă să finanțeze ambalarea, sortarea, etichetarea produselor agro, în special legume fructe, un sector fără organizare. Dacă reușim să finanțăm, cu siguranță producătorii pot să aibă o forță de negociere mult mai bună.

Ideea de bază e bună, dar trebuie structurată pe câteva obiective de investiții, care să și genereze profit. Nu se poate să angajezi 52 de persoane, apoi să vezi ce ai de făcut cu respectiva instituției”, a declarat Emil Dumitru la GÂNDUL LIVE.

Programul ar putea intra în schema de recuperare și reziliență

„Casa Unirea ar putea să intre în schema de recuperare și reziliență.

Aici e o neputință a politicilor agricole, care țin de 30 de ani, nu s-au concentrat și pe micul producător. Dl. ministru Oros probabil a avut ca raționament operaționalizarea pe principii sănătoase. Nu se pune în discuție desființarea acestei instituții. Am susținut ca o parte din angajații care nu aveau capabilități să fie disponibilizați, sigur că nu a fost o măsură plăcută, nu puteam să ținem un număr de angajați care nu acopereau costurile cu operaționalizarea.

Această structură trebuie finanțată, producătorii noștri să poată să negocieze. Printr-o cooperativă sau mai multe, Casa Unirea finanțează platforme de etichetare, sortare, colectare, magazinele vor fi interesate de producția legumicultorilor. Asta este cheia. Vă dau exemplul magazinului din București: se plătește chirie 4.500 de euro, unde șase angajați vând produse românești nu își pot acoperi cheltuiala din profitul realizat.

„Casa Unirea” nu este doar o entitate care deschide magazine

Casa Unirea trebuie să fie altceva decât o entitate care să deschidă magazine. Trebuie să ajute micul producător, printr-un parteneriat public-privat.

Strategia de dezvoltare e în mai mulți pași. Suta de milioane de euro e iluzorie. Putem vorbi de cele 18 milioane euro pe care le are la dispoziție. Trebuie să începem cu platformele de colectare legume fructe, mă refer inclusiv la entitățile grupuri de acțiune locală, care beneficiază de fonduri nerambursabile din Pilonul II. Casa Unirea creează o platformă în care se întâlnește cererea cu oferta”, a mai spus Emil Dumitru.

Silviu Bănilă
Silviu Bănilă are o experiență de 14 ani, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între 2007-2009 a lucrat la revista și site-ul „4TuningRo”, ambele produse dedicate citeste mai mult