Gregorian Bivolaru, fondatorul controversat al unei rețele internaționale de tabere de yoga, este acuzat de răpire, trafic de persoane și viol. Sub aparența unui lider spiritual, el ar fi exploatat sute de persoane. The Guardian prezintă mărturia uneia dintre victimele sale, care povestește cum a reușit să se elibereze.
Tara Yoga Centre, unul dintre locurile asociate cu rețeaua lui Bivolaru, pare la prima vedere un studio de yoga obișnuit. Situat într-un cartier select din estul Londrei, centrul are o filială populară și în Oxford. Recenziile de pe Google sunt pozitive, iar site-ul său profesional promite „transformare rapidă și integrală” și „o invitație la trezire acum”.
În spatele acestei imagini idilice, însă, se ascunde o poveste întunecată.
Miranda, o tânără din Oxford care a preferat să-și păstreze anonimatul, s-a apropiat de yoga în 2015, în timpul unei călătorii în India. Lucra ca profesoară de engleză la Londra și era atrasă de yoga ca formă de relaxare și echilibru mental, recomandată inclusiv de Organizația Mondială a Sănătății.
„Poate transforma o zi stresantă în ceva mai ușor de gestionat, iar perspectivele filosofice m-au ajutat să văd că lucrurile se întâmplă cu un motiv”, povestește Miranda pentru The Guardian.
După India, a participat la un curs de yoga tantrică în Thailanda, unde a fost încurajată să își îmbrățișeze feminitatea. Întoarsă acasă, a căutat pe Google „Tantric yoga” și a descoperit Tara Yoga Centre.
Cursurile de la Tara Yoga se promovau ca fiind despre „Tantra ezoterică”, cu un accent pe dezvoltare personală mai degrabă decât pe sexualitate. Miranda a început să participe regulat și a fost impresionată de comunitatea deschisă și prietenoasă.
Când a aflat despre o tabără organizată de Tara Yoga în Somerset, în primăvara lui 2018, nu a stat pe gânduri și s-a înscris. Ce nu știa atunci era că urma să pășească într-o lume unde granițele dintre spiritualitate și manipulare deveneau tot mai neclare.
Miranda medita mult, intrând în ceea ce ea descrie ca fiind „o stare alterată sau euforie – ca și cum ai lua un drog, dar pentru că este natural, pare controlat”.
A participat la cursuri. I-a văzut pe alți studenți dezbrăcându-se în timp ce dădeau spectacole și simulau masajul tantric. „Asta m-a șocat: nivelul de nuditate ocazională din dansuri și spectacole, văzându-mi profesorii jucând goi pe scenă”.
Ea însăși a decis să nu se implice în nuditate, simțindu-se uneori obiectivată de bărbații aflați în retragere. Dar experiența a fost, de asemenea, exaltantă. „Există o intensitate, este ca și cum ai merge la un festival”, își amintește Miranda. „Eram un grup mic, dar toți eram acolo din același motiv și cu aceeași intenție… Asta poate crea dependență.”
După retragere, Miranda a început să se întâlnească cu unul dintre profesori și a fost atrasă în „cercul interior” al Tara Yoga. Profesorii au vorbit despre guru-ul lor, Gregorian Bivolaru, și despre organizația sa, Mișcarea pentru Integrare Spirituală în Absolut (Misa).
Intrigată, a mers la mai multe retrageri, inclusiv la una în Costinești, România, organizată de Misa, unde s-au reunit studenți ai Tara Yoga și ai altor școli internaționale de yoga – a fost imens, cu meditație în grup și dans noaptea.
Uneori se gândea: „Pare un pic ciudat”, mai ales că se difuzau regulat filme porno soft, dar mai erau 6 000 de oameni acolo, așa că și-a păstrat credința. (Într-o declarație, Misa susține că există o „diferență clară și uriașă între filmele porno și filmele erotice”, care „descriu aspecte elevate, pure, artistice”).
„M-am gândit: „Poate că acești oameni știu ceva ce eu nu știu sau ceva ce eu nu pot explica””, spune Miranda. La urma urmei, această dorință de a se conecta la ceva mai mare decât ea a fost ceea ce a atras-o de la bun început. Și astfel, s-a aruncat în joc.
Ceea ce nu știa atunci era că Bivolaru era căutat de Interpol. Profesorii Tara Yoga o sfătuiseră pe Miranda să nu-l caute pe internet; reputația sa îndoielnică îi fusese explicată pe scurt ca fiind o persecuție din partea guvernului român, unde s-a născut și a început să predea yoga în anii 1970, înainte de a fonda Misa în 1990.
Câțiva ani mai târziu, avea să afle că, după acuzații de evaziune fiscală, exploatare sexuală și trafic de persoane în țara sa natală în 2016, el a fugit mai întâi în Suedia, apoi s-a ascuns în Franța. Și că mai târziu, după extrădare și încarcerare pentru sex cu un minor, s-a întors în Franța, fiind în continuare căutat de guvernul finlandez ca lider al unei organizații internaționale de trafic de persoane.
Bivolaru – sau „Grieg”, cum îi spun mulți dintre adepții săi – nu este singurul autointitulat guru yoga care s-a confruntat cu acuzații de abuz. Sri K Pattabhi Jois, un guru indian care a popularizat Ashtanga vinyasa yoga, a murit în 2009. După moartea sa, el a fost acuzat de zeci de studenți de comportament sexual nepotrivit.
Carismaticul guru indian-american Bikram Choudhury a creat o marcă înregistrată de yoga fierbinte, cu 650 de studiouri în întreaga lume la apogeul anilor 2010.
Acuzațiile de viol și agresiune sexuală în taberele de pregătire yoga ale lui Choudhury au dus la prăbușirea imperiului său, așa cum este detaliat în documentarul din 2019 Yogi, Guru, Predator. Între timp, un raport din 2021 al BBC a scos la iveală mai multe rapoarte de abuzuri la locațiile canadiene ale Școlii de Yoga Sivananda condusă de Swami Vishnudevananda. Adesea, în aceste cazuri, abuzul sexual a fost mascat ca o corectare a posturii, o aliniere a chakrelor sau explicat în numele Tantrei.
„Învățăturile yoga sunt transmise în mod tradițional de la guru la student. Prin urmare, dacă te erijezi într-o figură de guru, ai multă autoritate”, explică Peter Tyldesley, directorul general al organizației caritabile British Wheel of Yoga.
„Există nevoia de a urma instrucțiunile unui profesor, iar siguranța depinde de faptul că persoana respectivă are un caracter bun”.
Acesta nu este întotdeauna cazul, subliniază el, și nu ajută faptul că yoga este, de asemenea, o industrie nereglementată, ceea ce înseamnă că nu sunt necesare calificări legale pentru profesori. „Este foarte ușor să te înființezi ca profesor de yoga și asta duce la tot felul de riscuri, cum ar fi abuzul sau exploatarea sexuală, dar și rănirea oamenilor dacă un profesor nu este bine pregătit în anatomie și fiziologie.” Atunci când starea de bine leagă sexul de creșterea spirituală, această vulnerabilitate potențială la controlul coercitiv poate fi amplificată, adaugă el. Consimțământul poate fi neclar, abuzul mai răspândit.
Tantra nu este neapărat sexuală prin natura sa, explică Tyldesley: „Yoga tantrică clasică își are rădăcinile încă de acum 1.500 de ani în subcontinentul indian și a fost destul de revoluționară”.
Dacă, ca practică spirituală, yoga era în esență o căutare monastică, yoga tantrică era o ramură a practicii care se putea potrivi în viața de zi cu zi a unei persoane. „Ideea era că tot ceea ce faci poate face parte din călătoria ta spirituală fizică, pregătirea mâncării sau îngrijirea copiilor, sau chiar sexualitatea.” Cu toate acestea, asocierea comună dintre Tantra și sex a fost consolidată prin exportul său mai recent în Occident. Aici, „neotantra” pune accentul pe prezența în întâlnirile sexuale, pe stăpânirea și direcționarea propriei energii sexuale.
La Tara, acest stil de yoga a fost prezentat Mirandei ca o cale de a simți mai multă iubire, conectare și pozitivitate, precum și ca o modalitate de a ajunge la ceea ce a fost etichetat drept „eros pur” – exprimarea puterii tale senzuale fără rușine. Nu era bine văzut să vorbești despre lucruri negative sau să te critici pe tine și pe ceilalți.
„Era un fel de mentalitate bazată doar pe bună dispoziție”, explică Miranda.
„O parte din asta provine din filosofia yoghină, dar a fost exagerată. O vezi peste tot pe rețelele de socializare – filmulețe, meme-uri și fragmente sonore despre pozitivitate la limita toxicității. Tara Yoga a dus-o la extrem”.
În retrospectivă, spune ea, „aceste tipare de gândire te fac să treci cu vederea propriile limite, mai ales când vine vorba de încrederea în noi înșine”.
Totuși, ideea de a renunța la convingerile existente pentru a deveni mai fericiți și mai luminați era atrăgătoare: ideea că vă puteți manifesta calea către o viață mai bună.
La sfârșitul anului 2019, în timp ce încă frecventa Tara pentru cursuri de yoga, Miranda a fost informată despre centrul său soră, un „templu” de masaj tantric situat în apropierea studioului de yoga din Londra.
Alți profesori și membri seniori ai comunității Tara Yoga lucrau acolo, sau o făcuseră anterior, și au vorbit despre cât de bun a fost pentru călătoria lor spirituală, încurajând-o pe Miranda să urmeze exemplul.
„Templul făcea parte din îndoctrinare”, crede acum Miranda, «prin care munca sexuală este văzută ca fiind spirituală; un serviciu pentru ridicarea clienților și pentru propria creștere spirituală». Uneori se simțea „un pic cam mizerabil”, dar Mirandei i s-a spus, în mod repetat, că masajele sacre topless pe care era instruită să le facă erau vindecătoare și făceau parte din serviciul altruist, fără recompensă, care este accentuat în Karma yoga, o justificare care a determinat-o să rămână timp de trei luni, lucrând ad hoc, pentru un salariu sub cel minim.
După perioada petrecută la „templu”, Miranda a renunțat la slujba de profesoară cu jumătate de normă și a pornit într-o altă retragere în Ungaria, despre care i se vorbise la un seminar Tara Yoga, unde accentul era pus pe creativitate. ArtExtasia, așa cum explică site-ul său (încă în viață): „este un proiect îndrăzneț cu scopul de a reda artei drepturile sale divine”. Miranda a rămas aici mai multe luni, pierzând legătura cu familia și prietenii. Ea a practicat yoga și meditația zilnic, consumată de învățăturile lui Bivolaru. Asta până când doi studenți Tara Yoga au informat-o pe Miranda că are ocazia să se întâlnească cu Bivolaru și să treacă prin ceea ce colegii ei numeau „inițierea”. Ea a simțit că aceasta ar fi sexuală, dar explică: „Profesorii mei mi-au spus că acesta va fi un punct de cotitură spiritual pentru mine, o experiență transformatoare”.
Pentru Miranda a fost dificil să vorbească despre această perioadă. Vocea ei, clară și stabilă până acum, se clatină. A fost condusă la Paris pentru a se întâlni cu Bivolaru în 2019, apoi i s-a cerut să își predea telefonul, cărțile de credit și pașaportul la o casă de așteptare, unde a împărțit o cameră cu zeci de alte femei, din diferite țări, care veneau și plecau.
Ea s-a întrebat: „Ce aș face dacă aș vrea să plec?”, dar nu s-a simțit capabilă să facă acest pas. Era convinsă că dacă renunță la întâlnirea cu Bivolaru va fi ostracizată din comunitatea care era acum lumea ei.
După două săptămâni, Miranda a fost legată la ochi și condusă într-o altă locație, apartamentul parizian mic și mizerabil al lui Bivolaru. Aici, el a deschis ușa în halat, mai bătrân și mai dezordonat decât își imaginase ea. Timp de trei zile, într-o cameră întunecată, ea a fost pusă să aștepte.
„Am fost între patru și șase. Făceam yoga cât puteam de bine, ne uitam la DVD-uri și citeam cărți. Dormeam pe o saltea pe podea pe care o mutam în timpul zilei și pe paturi suprapuse.” Bivolaru țipa la oameni, își amintește Miranda, de exemplu, pentru că foloseau prosopul greșit. Exista, descrie ea, „un sentiment de amenințare la nivel scăzut”.
Timp de aproximativ 72 de ore, alte femei au fost chemate de Bivolaru într-un al doilea dormitor. Apoi a fost rândul Mirandei. „Inițierea” a presupus o lungă întâlnire sexuală cu Bivolaru, în șapte poziții care ar fi trebuit să reflecte cele șapte chakre (Tantra învață că chakra reprezintă șapte puncte energetice din corp).
Miranda își amintește că simțea că nu era atrasă de Bivolaru și nu dorea să meargă până la capăt, dar și-a spus să nu fie superficială. În interior, recita mantre pentru a încerca să îndure experiența. „Aș spune că am fost, de asemenea, destul de detașată de fizic, în acest moment: „Sunt aici acum, trebuie să trec prin asta”. Se petrecea destul de multă disociere”.
Ulterior, Miranda a fost dusă la o casă din Praga. Aceasta a fost descrisă ca o altă perioadă de „practică spirituală”. De fapt, aceasta însemna să fie presată să lucreze în webcamming. Ca și până acum, canalizarea „Shakti”, zeița feminină, prin intermediul sexualității, a fost poziționată ca o împuternicire. „În cele din urmă, acest lucru a fost folosit pentru a ne încuraja să le facem profit prin munca sexuală.”
Femeilor de acolo, inclusiv Mirandei, li s-a spus că au datorii pentru mâncare și cazare, precum și pentru călătoriile lor de până acum la diferite retrageri și că trebuie să muncească pentru a le plăti, o tactică comună folosită de traficanți pentru a-și exploata victimele. Abia după șase luni i s-a permis să plece. Mai întâi, s-a întors în Ungaria și apoi la Londra în februarie 2020. În cele din urmă, Miranda era acasă, calea ei spre „iluminare” fiind pusă pe pauză.
Termenul de „cult al bunăstării” a fost folosit pentru a descrie promisiunile false ale industriei wellness: Ia această pastilă și te vei simți mai bine, cumpără acest curs pentru a fi cea mai bună persoană a ta, meditează până la fericire. De asemenea, se referă la modul în care practicile de wellness pot evolua rapid de la un scop fizic sau de sănătate la influențarea sau chiar deformarea viziunii cuiva asupra lumii.
Acum, Miranda a ajuns să vadă comunitățile Tara Yoga și Misa nu doar ca parte a cultului bunăstării, ci ca un cult la propriu. Această realizare a apărut doar cu timp și spațiu departe de adepții lui Bivolaru, înapoi în Londra: oportunitatea de a fi în preajma oamenilor care i-au pus la îndoială experiențele și orele petrecute vizionând videoclipuri pe YouTube despre cum funcționează cultele. La început, ea a fost refractară la idee, apoi a început să descopere treptat cum s-a întâmplat – mecanismele familiare de îndoctrinare, inclusiv reformarea gândirii și izolarea. Cei care puneau la îndoială lucrurile în clasă, spune Miranda, erau rușinați. Misa neagă cu tărie că așa a fost. „Oamenii care participau activ și depășeau limitele erau aplaudați”, își amintește ea. Mai presus de toate, fiecare pas era poziționat ca următorul pas către eliberare. „Cel mai eficient mod de a convinge pe cineva să facă ceea ce vrei tu este să îl faci să creadă că se află acolo din propria sa alegere sau pentru un scop mai înalt, fie că este vorba de bani pentru familia sa sau de propriul său bine spiritual.”
Continuarea pe The Guardian.