Începutul lui 2025 vine cu o scădere a înmatriculărilor de autovehicule noi în România. Nici în sectorul autoturismelor electrice situația nu este tocmai bună.
În prima lună a anului 2025, înmatriculările de autovehicule noi în România au înregistrat o scădere de 10,4% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Totodată, autoturismele full electrice au înregistrat o diminuare semnificativă de 28,4%, iar cota acestora pe piață a ajuns la 9,8%, conform datelor oferite de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) și procesate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Potrivit unui comunicat al APIA, segmentul autoturismelor noi (care reprezintă aproximativ 88% din piață) a înregistrat o scădere de 5,9% față de ianuarie 2024.
Pe segmentul autoturismelor, evoluția este mixtă: Clasa A (+3,1%), Clasa B (+8,2%), Clasa C (-2,2%), Clasa D (+53,5%), Clasa E (+27,1%), Clasa F (+16,3%), iar SUV-urile au înregistrat o scădere de 7,2%.
Segmentul SUV rămâne în continuare lider pe piață, cu o cotă de 46,6%, dar a înregistrat o scădere de 7,2% față de ianuarie 2024. Acesta este urmat de Clasa C, cu o cotă de 27,3% (-2,2%), și de Clasa B, care a crescut cu 8,2%, atingând o cotă de 15%.
Referitor la tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină și mild hybrid benzină au înregistrat o creștere modestă de 0,1%, atingând o pondere de 59,5% din total. În schimb, autoturismele cu motoare diesel și mild hybrid diesel au scăzut cu 39%, având o cotă de 9,8% din piață.
Pe segmentul autoturismelor „electrificate” – adică electrice și hibride – cota de piață a atins 30,5% în ianuarie 2025, înregistrând o creștere semnificativă față de cotele motoarelor diesel. Dintre acestea, autoturismele full electrice au scăzut cu 3,1%, ajungând la o cotă de 9,8%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au atins o cotă de 5%, în creștere față de 4,6% în ianuarie 2024, potrivit G4Media.ro.
În topul celor mai vândute autoturisme 100% electrice se află Dacia Spring, cu 625 de unități și o creștere de 11,4%, urmat de Renault Megane (105 unități, +114,3%) și Tesla Model 3 (90 unități).
Pentru autoturismele plug-in hybrid, Volkswagen Golf ocupă prima poziție, cu 51 de unități și o creștere impresionantă de 1.175%, urmat de Ford Kuga cu 43 de unități (-37,7%) și Mercedes-Benz GLC cu 42 de unități.
În ceea ce privește vehiculele comerciale, înmatriculările au înregistrat o scădere semnificativă. Vehiculele comerciale ușoare și minibuze au scăzut cu 33,6%, iar vehiculele comerciale ușoare fără minibuze au scăzut cu 33,8%. Totuși, vehiculele comerciale electrice ușoare au înregistrat un salt considerabil, ajungând la 231 de unități, față de doar 73 în ianuarie 2024.
În cazul vehiculelor comerciale grele și autobuze, scăderea a fost de 32,7%, iar vehiculele comerciale grele de peste 16 tone și autotractoarele au scăzut cu 26,7%.