Canalul Siret-Bărăgan, proiectul lansat de Nicolae Ceaușescu în 1986, va fi reluat în 2025. Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a anunțat că la sfârșitul lunii aprilie va demara șantierul pe tronsonul situat în județul Vrancea, potrivit evz.ro.
Traseul canalului este următorul: Călimănești – Mărășești -Focșani – Râmnicu Sărat – Buzău – Urziceni – Dridu.
Lucrările efectuate până acum s-au degradat, de-a lungul timpului, acum fiind necesare investiții majore pentru reabilitare și modernizare.
Estimările din 2012 indicau o investiție necesară de 3,5 miliarde de euro pentru finalizarea proiectului, care ar putea asigura irigarea a 10% din suprafața agricolă a României.
Canalul Siret-Bărăgan este un proiect strategic, care vizează dezvoltarea infrastructurii principale de irigații și, dacă va fi terminat, va avea un impact major asupra agriculturii din regiune.
Proiectul începe de la Acumularea Călimănești de pe Siret (județul Vrancea) și e va opri la lacul Dridu, situat la nord de București, pe râul Ialomița.
Lățimea canalului la suprafața apei va fi de 57 de metri, iar adâncimea canalului de 7 metri, lungime sa fiind de 50 de kilometri.
Potrivit Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiții va permite irigarea suprafețelor agricole cu cheltuieli minime, datorită aducțiunii gravitaționale a apei. Proiectul se află în etapa I de execuție pentru primii 23 km ai tronsonului I.
Ministrul Agriculturii a precizat că, până în prezent, 1,4 milioane de hectare au fost reabilitate, iar prin alocarea de 500 de milioane de euro din Planul Strategic pentru infrastructura secundară de irigații, alte 680.000 de hectare vor beneficia de modernizare.
„Este vorba despre un sprijin de 1,5 miliarde de euro, fără cofinanțare, inclusiv TVA eligibil”, a explicat Florin Barbu.
Ministerul Agriculturii a alocat 100 de milioane de euro în buget pentru asigurarea apei gratuite pe infrastructura principală de irigații și pentru decontarea a 50% din consumul de energie aferent fiecărei stații de punere sub presiune.
Construcția Canalului Siret-Bărăgan a fost începută încă din 1986, iar inițial proiectul a avut o lungime planificată de 198 de kilometri, urmând să ofere multiple beneficii, inclusiv irigarea eficientă a terenurilor din Bărăgan, reducerea riscului de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
Cu toate acestea, în anul 1972, proiectul a ajuns pe masa lui Nicolae Ceaușescu, iar liderul României comuniste l-a respins, el fiind interesat mai degrabă de legături navigabile de la București, pe valea Argeșului, care să fie ulterior prelungită cu navigabilizarea Argeșului până în zona Pitești.
FOTO – EVZ