Tot ce trebuie să știi despre noile buletine cu cip. Includ amprente digitale și ne pot scăpa de mersul la ghișeu

Tot ce trebuie să știi despre noile buletine cu cip. Includ amprente digitale și ne pot scăpa de mersul la ghișeu
Sursă foto: Evidența Persoanelor
Publicat: 02/08/2021, 15:16
Actualizat: 02/08/2021, 15:58

Românii vor avea o nouă carte de identitate electronică de mărimea unui card bancar. Buletinul va conține un CIP, dar și elimente de securitate suplimentare, privind protejarea identităţii, a precizat, luni, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, într-o conferinţă de presă la Cluj-Napoca.

Mai mult, documentul are funcţionalităţi multiple, care vor contribui la reducerea birocraţiei, la flexibilizarea relaţiilor dintre autorităţi şi cetăţeni prin asigurarea unui acces facil la servicii esenţiale. Mersul la ghișeu va putea fi evitat, iar cetățenii vor putea scăpa de statul la cozi pentru că noua carte de identitate le va permite accesarea serviciilor de la distanță.

Documentele vor fi biometrice şi vor avea un cip care va stoca diferite informaţii, printre care o amprentă facială, dar şi două amprente digitale.

Primul buletin, emis pe 2 august la Cluj

Cluj-Napoca este primul oraș din România unde va fi implementat proiectul-pilot de emitere a cărților de identitate electronice, luni, 2 august.

Cetăţenii trebuie să ştie că un document va înlocui cartea de identitate aflată în circulaţie din anul 1997 în mod treptat, până în august 2031, conform termenelor stabilite prin regulamentul european. De asemenea, cartea electronică de identitate este recunoscută în afara graniţelor ţării”, a spus Lucian Bode.

Ministrul a adăugat că acest document facilitează accesul cetăţeanului la servicii publice prin preluarea funcţionalităţii cardului de sănătate şi implementarea unor servicii electronice de tip e-guvernare.

Totodată, cetăţenii trebuie să ştie că poate fi solicitată de către părinţi sau tutori legali pentru copiii lor, încă de la naştere, cu o valabilitate variabilă, în funcţie de vârsta copilului, cartea electronică de identitate. (…) Aceasta conţine elemente suplimentare de siguranţă şi aceste elemente se datorează noilor tehnologii, ceea ce îi conferă titularului o protecţie suplimentară cu privire la identitatea proprie şi previne într-o mai mare măsură situaţiile de furt de identitate”, a mai spus Bode.

El a mai precizat că în faza de proiect pilot urmează să fie armonizate toate aspectele ce ţin de implementare, astfel încât în faza de generalizare la nivel naţional infrastructura să fie testată şi să fie eliminate eventualele sincope în funcţionare.

„Un element în plus, care validează utilitatea noului tip de document, îl reprezintă faptul că societatea a suferit schimbări şi au apărut noi cerinţe legate de securitate globală, inclusiv pe palierul asigurării unui control cât mai eficient la trecerea frontierei”, a completat Bode.

Prin acest proiect pilot vor fi emise 5.000 de cărţi de identitate electronică.

Ce aduce în plus și cu ce este diferit față de un buletin clasic

Ministrul Digitalizării, Ciprian Teleman, spune că un aspect pe care buletinul cu cip îl aduce în plus este viteza de derulare a anumitor operațiuni pe care cetățenii le derulează, printe care, și identificarea lor în sistemele electronice.

„Vor exista și niște dispozitive de citire a acestor documente electronice, iar accesul va fi mai rapid. Spre exemplu, dacă acum pentru unele operațiuni oamenii trebuie să completeze chestionare pe hârtie, pe măsură ce noi vom adapta sistemele digitale ale statului ,completarea aceasta nu va mai fi necesară”, a declarat Ciprian Teleman pentru Gândul.

Ce va conține noua carte de identitate electronică

Mersul la ghișeu va putea fi evitat, iar cetățenii vor putea scăpa de statul la cozi pentru că noua carte de identitate le va permite accesarea serviciilor de la distanță.

  • denumirea statului;
  • denumirea documentului;
  • seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din șase cifre;
  • însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene,
  • denumirea structurii emitente, respectiv a serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date – denumirea abreviată, iniţialele judeţului, după caz, şi codul structurii emitente;
  • data expirării,
  • fotografia titularului;
  • codul numeric personal;
  • numele de familie şi prenumele;
  • cetăţenia;
  • locul naşterii;
  • sexul;
  • domiciliul.
  • semnătura electronică
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase