Prima pagină » Auto » Prima mașină aerodinamică din lume a fost construită de un român. De ce a refuzat să își vândă ideea către General Motors și Ford

Prima mașină aerodinamică din lume a fost construită de un român. De ce a refuzat să își vândă ideea către General Motors și Ford

Aerodinamica mașinilor este un domeniu în care marii producători investesc sume imense. Dar primul care a construit o mașină cu adevărat aerodinamică nu a fost nici neamț, nici american, nici rus. A fost român: inginerul Aurel Perșu.

Născut în 1890, Aurel Perșu și-a descoperit înclinația spre inginerie în adolescență, așa încât înaintea Primului Război Mondial a urmat cursurile Școlii Superioare Tehnice din Berlin-Charlottenburg. A terminat șef de promoție în 1913, ba chiar a primit și o medalie din partea Ministerului Instrucțiunii Publice din Germania pentru un studiu avangardist, legat de navele în spațiul cosmic, scrie ProMotor.

La începutul anilor ’20 a început o muncă asiduă pentru studierea aplicării formei aerodinamice a corpurilor în mișcare la automobile, iar în 1924 brevetează în Germania primul automobil cu formă corectă aerodinamic, ulterior și alte țări brevetându-i invenția.

Deși atât pentru standardele de atunci, dar și pentru cele de azi, forma acestui automobil pare hilară, vorbim, de fapt, de o idee inspirată de… picăturile de apă – de unde și denumirea uzuală a acestui automobil: „Raindrop car” (mașina cu formă de picătură de apă).

În partea din față, mașina este mai voluminoasă, găzduind habitaclul pentru pasageri, iar spre spate se îngustează, așa încât în a doua jumătate sunt plasate motorul și cutia de viteze, puterea fiind transmisă roților din spate. O particularitate a punții spate este lipsa unui diferențial, deoarece distanța dintre roți este foarte mică.

Rezultatul final a fost un coeficient aerodinamic de numai 0,22, valoare care și azi, la aproape 100 de ani distanță, este extrem de greu de atins pentru mașinile de serie. De asemenea, mașina lui Perșu demonstra un bun comportament rutier, dar și o manevrabilitate curios de bună: chiar dacă viteza maximă era limitată la 80 km/h, mașina putea lua viraje strânse la 60 km/h, având un bun echilibru.

Citește în continuare pe ProMotor.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Marele pierzător al acestor alegeri
Digi24
Sondaj INSCOP rezultate alegeri București 2025. Ciprian Ciucu îl devansează clar pe Daniel Băluță. Cum stau ceilalți candidați
Cancan.ro
Motivul real pentru care Mirabela Grădinaru nu a votat. Răspunsul BIZAR oferit de Nicușor Dan
Prosport.ro
FOTO. Cea mai frumoasă fotbalistă din lume a primit o ofertă de nerefuzat
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
EXIT-POLL Alegeri Primăria București 2025. CURS: Ciucu 32,7% Băluță 26,3% Alexandrescu 20,2% Drulă 12,8%. INSCOP: Ciucu: 31,7%, Băluță 26,1%, Alexandrescu 21,1%
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Rezultate exit-poll, alegeri București 2025. Diferență de 6 procente între primele două locuri, cum arată clasamentul
Cancan.ro
Și-a părăsit iubita medic pentru Rodica Stănoiu! Noi detalii despre 'puiuțul' fostei ministrese a Justiției
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Cel mai bătrân STRĂMOȘ al RECHINILOR înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Efectul surprinzător al gazului ilariant împotriva depresiei severe