TOTUL despre noua TAXĂ AUTO. Cum a cheltuit statul 1 MILIARD DE EURO din „cotizația” șoferilor

TOTUL despre noua TAXĂ AUTO. Cum a cheltuit statul 1 MILIARD DE EURO din cotizația șoferilor
Publicat: 20/10/2012, 13:27
Actualizat: 21/03/2019, 06:08

Taxa auto va fi modificată din nou. Începând de anul viitor, taxa de primă înmatriculare, cum se numește aceasta în prezent, va deveni o „taxă de mediu”, a anunțat vineri premierul Victor Ponta. În ultimii șase ani fiecare guvern și-a pus amprenta asupra formulei de calcul, dar și asupra denumirii taxei auto.

Formula de calcul a taxei ce va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2013 va ține cont de nivelul de poluare, dar nu va permite apariția unor situații în care valoarea taxei este mai mare decât cea a mașinii, a specificat premierul.

Noua formulă de calcul nu va fi cu mult mai diferită decât precedentele, emisiile de noxe continuând să reprezinte principalul indicator după care vor fi taxați proprietarii de mașini, este de părere Attila Korodi, fost ministru al Mediului.

„Nu cred că noua variată va fi foarte diferită de ceea ce a fost proiectat la începutul anului. Poate să fie variații de la ce valoare de bani pleacă, dar proporționalitatea coeficienților nu poate să difere foarte mult. Emisia de noxe va conta”, a declarat Korodi pentru gândul.

În perioada 2009-2012, estimările executivului arată că statul a încasat din taxa auto, indiferent de forma acesteia, venituri totale de circa 4,5 miliarde de lei, echivalentul a circa un miliard de euro, bani care s-au dus către Fondul de mediu pentru a fi folosiți în vederea finanțării unor programe și proiecte pentru protecția mediului.

Cum au fost cheltuiți banii încasați din taxa auto

„Există șase subcapitole pe care putea fi cheltuiți acești bani. Fondul pentru mediu a ales înnoirea parcului auto și programul Casa Verde, dar știu că existau semnate și proiecte de împăduriri și piste de bicicliști, însă nu știu în ce măsură s-a început finanțaterea pentru acestea”, ne-a mai explicat fostul ministru al Mediului.

Administrația Fondului pentru mediu a alocat pentru Programul Rabla 2012, în două etape, 171 de milioane de lei, aproximativ 40 de milioane de euro, sumă care permite scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.

În prima etapă a programului care a început în data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar în etapa a II-a care a început în data de 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a încă 15.000 de mașini, potrivit informațiilor disponibile pe site-ul instituției.

Programul „Casa Verde”, menit să ajute la îmbunătățirea calității aerului, apei și solului prin utilizarea unor surse de energie regenerabilă a fost reluat la sfârșitul acestui an, prin alocarea unor fonduri în valoare de 20 de milioane de lei, aică 4,4 milioane de euro, după cum a anunțat în septembrie Rovana Plumb, ministrul Mediului, în cadrul conferinței Mediafax Talks about Energy.

Când a fost înființată taxa auto și cum a fost modificată de-a lungul timpului

Taxa auto a fost introdusă pentru prima dată în 2007, după eliminarea accizelor plătite la importul și cumpărarea autoturismelor de pe piața internă. Inițial s-a numit „taxă specială de primă înmatriculare” și s-a calculat în funcție de capacitatea motorului, de standardele de emisii și de vechimea autoturismului, contribuțiile fiind virate către bugetul de stat.

La începutul anului 2008, taxa auto a fost redenumită în „taxă pentru poluarea de la autoturisme”, pentru a marca mai clar scopul pentru care a fost introdusă. Totodată s-a decis și transferarea veniturilor încasate de stat către Fondul de mediu pentru finanțarea unor programe de protecție a mediului precum casarea mașinilor vechi, împădurirea terenurilor degradate, realizarea de spații verzi, amenajarea unor piste de bicicliști sau renaturarea unor zone din Delta și Lunca Dunării.

Modificările au intrat în vigoare la 1 iulie. Formula de calcul a fost la rândul său modificată astfel încât să includă coeficienți în funcție de gradul de poluare a motorului, respectiv emisiile de dioxid de carbon. Plata taxei era obligatorie în momentul primei înmatriculări a mașinii în România.

După noua formulă de calcul, taxa a crescut pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce pentru mașinile Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi valoarea taxei s-a înjumătățit. Totodată, statul s-a angajat să restituie diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto vărsată Fondului pentru mediu.

Modificările făcute în ultimii șase ani au fost totodată influențate de presiunile făcute de Comisia Europeană precum și de producătorii de autoturisme.

Cât a încasat statul din taxa auto

În 2009, pe fondul scăderii drastice a numărului de înmatriculări auto, încasările statului din taxa de poluare pentru autovehicule au fost de aproximativ 630 milioane lei (150 de milioane de euro), cu peste un miliard de lei mai puțin decât indicau estimările inițiale, potrivit Mediafax.

Un an mai târziu, estimările guvernului indicau încasări de circa 1,6 miliarde de lei(350 de milioane de euro) din taxa auto în timp ce în 2011, venituri au crescut la circa 2 miliarde de lei(450 de milioane de euro).

În 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 50%, dar cu o creștere dublă sau aproape triplă pentru vehiculele poluante.

Anul acesta, guvernul se așteaptă să încaseze cel mult 275 de milioane de lei din taxa auto, de zece ori mai puțin decât anul trecut, în contextul în care cuantumul taxei a fost diminuat cu circa 25%. Ca efect a reducerii valorii taxei, veniturile Fondului pentru mediu vor fi diminuate anul acesta cu 240 de milioane de lei.

Totodată, executivul a dispus la începutul anului suspendarea de la plată a taxei auto de primă vânzare a mașinilor înmatriculate înainte de 2007, o taxă care ar fi trebuit să intre în vigoare în 2012. Prin această măsură, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei.

În actul normativ prin care s-a luat decizia se arată că unul dintre motivele suspendării taxei este necesitatea „reevaluării” impactului pe care taxa le are în plan economic și social.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase