Într-o ediție transmisă live de Gândul a emisiunii „Marius Tucă Show”, jurnalistul și publicistul Ion Cristoiu a analizat contextul politic și mediatic din România, punând accent pe transformările din ultimii 30 de ani. Discuția a atins teme precum relația dintre politicieni și presă, influența rețelelor sociale, dar și pericolul obișnuinței cu limitarea libertății de exprimare. Urmărește aici, integral, emisiunea lui Marius Tucă.
Cristoiu a început prin a sublinia cât de mult s-a schimbat raportul dintre presă și putere. Dacă în anii ’90 critica era prezentă și firească, acum el observă o tendință tot mai accentuată de control mediatic.
„Iliescu, în anii ’95-’96, a fost luat la bumbăcit din prima lună. Nu era vorba că se așteaptă lumea să treacă timpul. Presa funcționa, critica, sancționa. Acum, în schimb, ei, politicienii, s-au obișnuit să fie lăudați. Plătesc presa, nu știu cum să-ți spun, ca să fie de partea lor. Nu mai există distanță între jurnalist și om politic.”, a spus Cristoiu.
Potrivit lui Cristoiu, interzicerea unor voci critice nu vine dintr-o strategie politică elaborată, ci dintr-un reflex: un disconfort în fața oricărei forme de contestare.
„Interzicerea noastră nu vine din conștiința că suntem periculoși, ci dintr-o obișnuință. Ei vor doar să nu fie deranjați.”, adaugă el.
Una dintre ideile centrale ale conversației a fost legată de modul în care rețelele sociale au schimbat peisajul comunicării publice. Cristoiu a remarcat că platforme ca TikTok sau Facebook sunt azi spațiile în care se mai poate construi o formă de „rezistență” mediatică.
„Imaginați-vă că în anii ’90 nu era TikTok, nu era Facebook, nu era Instagram, nu era nimic. Noi scriam același lucru, dar nu aveam unde. Acum, pe rețelele astea, se poartă rezistența. Nu te mai interzice nimeni la propriu, dar te blochează prin lipsa accesului la public.”, susține Cristoiu.
Cristoiu a fost critic cu privire la modul în care o parte dintre politicieni se raportează la rețelele sociale. Potrivit lui, multe campanii sunt construite artificial, fără conținut real și fără autenticitate.
„Nu știu să fie naturali. Sunt falși. N-au nicio idee. Uitați-vă la Nicușor Dan. L-au pus să facă niște lucruri care nu i se potrivesc. Nu înțeleg cum funcționează comunicarea digitală și, mai grav, nu înțeleg că nu o pot mima.”, acuză Cristoiu.
El a contrastat această atitudine cu cea a unor figuri politice ca Călin Georgescu sau George Simion, pe care îi consideră mai conectați cu realitatea digitală.
„Călin Georgescu știe cât de important este să ai vizibilitate. Simion la fel. Ei înțeleg că nu poți să stai pe margine. Ceilalți, majoritatea candidaților, sunt sfătuiți de consilieri să posteze, dar nu au conștiința acestui lucru. Nu au ideea clară că trebuie să fii acolo, viu, conectat.”, a conchis Cristoiu.