Prima pagină » EXCLUSIV » „Mită în Portul Constanța”. Cum a încercat Jean Tucan de la JT Oil să obțină milioane € prin manipularea BVB. „Strategie de marketing înșelătoare”

„Mită în Portul Constanța”. Cum a încercat Jean Tucan de la JT Oil să obțină milioane € prin manipularea BVB. „Strategie de marketing înșelătoare”

„Mită în Portul Constanța”. Cum a încercat Jean Tucan de la JT Oil să obțină milioane € prin manipularea BVB. „Strategie de marketing înșelătoare”

Omul de afaceri Jean-Paul Tucan a fost pus sub control judiciar, fiind unul dintre cei mai „grei” suspecți din mega-dosarul instrumentat de procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA), „Mită în Portul Constanța”. O adevărată caracatiță infracțională a fost destructurată de procurori, în urma unei anchete de proporții în care au fost vizate multe dintre structurile de conducere administrativă și chiar politică din județul Constanța.

Jean-Paul Tucan este considerat unul dintre cei mai influenți oameni de afaceri constănțeni, acționar majoritar la JT GRUP OIL SA (78.58%), firma care este unicul acționar al SC JT TERMINAL CONSTANȚA SRL.

  • Jean-Paul Tucan este acuzat că a promis mită de sute de mii de euro și a dat o parte din bani ca să obțină avize pentru o zonă de acostare în port aflată în dana 97, acolo unde se construieste terminalul petrolier JT. (alte informații AICI)
  • Așa cum reiese din stenogramele obținute de Gândul, Tucan se lăuda, deseori, că este prieten „la cataramă” cu primarul din Constanța – „Eu am o relație cu Chițac, suntem frați” – dar și cu relații politice care ar fi ajuns până la nivel ministerial – „În continuarea discuției, Jean-Paul Tucan mi-a spus că proiectul terminalului în care a investit el este susținut de către ministru, deoarece terminalul este văzut ca o realizare a mandatului său, importantă pentru țară și pentru minister. Nu a precizat la ce ministru face referire”.
  • Dosarul instrumentat de procurorii DNA – „Mită în Portul Constanța” – dezvăluie cum oameni de afaceri locali, politicieni şi angajaţi din Portul Constanța negociau contracte, parcele, avize, lucrări, dar şi funcții.

Potrivit informațiilor obținute de Gândul, există foarte multe probe certe ale presupuselor fapte de luare şi dare de mită a funcționarilor din port, dar și sute de înregistrări realizate de investigatori sub acoperire.

Procurorii DNA care instrumentează dosarul angrenajului infracțional din Portul Constanța arată că „ancheta penală desfășurată în prezenta cauză a dezvăluit existența la nivelul Portului Constanța a unei corupții sistemice, profund înrădăcinate în mentalitatea autorilor acesteia, având sorginte istorică, perpetuată de-a lungul a peste două decenii“.

„Disperarea” lui Jean Tucan

Gândul prezintă noi informații-șoc din acest mega-dosar deschis de procurorii anticorupție. Potrivit surselor Gândul din piața petrolieră, acesta nu este, însă, decât „vârful aisbergului infracțiunilor care ar fi fost comise de afaceristul Jean-Paul Tucan”.

Acesta, conform interceptarilor din dosar, spunea că „ori în fiecare zi, ă… însemnă că proiectul va fi lungit cu o zi, mă înțelegeți. Adică eu sunt atât de disperat să-l… să-l… pentru că pentru mine fiecare zi înseamnă că nu pot să operez la termenul cu…”

De unde venea, totuși, disperarea afaceristului Jean-Paul Tucan? Răspunsul este unul complex, iar procurorii DNA vor solicita inclusiv sprijinul procurorilor din cadrul EPPO – Parchetul European condus de Laura-Codruta Kovesi -, pentru că proiectul JT TERMINAL CONSTANȚA a beneficiat de fonduri UE în valoare de 11 milioane de euro, o finanțare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM), iar „problemele penale”, spun sursele Gândul, „încep să iasă la lumină”.

E-Dynamic Structures, executantul terminalului de combustibil, a cerut insolvența JT Grup Oil, iar „lucrările au fost sistate încă din data de 10 septembrie 2024.

Milioane de euro ar fi ajuns în conturile lui Jean Tucan: „Sfârșitul afacerilor firmelor JT”

E-Dynamic Structures arăta că pentru execuţia rezervoarelor au fost accesate fonduri nerambursabile prin POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare) dar societatea E-Dynamic nu fusese declarată drept subcontractor, conform obligaţiilor stipulate în contractul de finanţare.

  • Reprezentanții E-Dynamic mai susţin că valoarea contractului pentru execuţia rezervoarelor, semnat de către Partener Construct General în calitate de contractant, este de 21 milioane lei, în vreme ce contractul semnat de E-Dynamic în calitate de executant pentru exact aceleaşi lucrări este de 15 milioane lei, de unde rezultă o diferenţă de şase milioane de lei, sumă ce ar fi revenit lui Jean Tucan, acţionarul majoritar al JT Grup Oil şi unui apropiat al acestuia.
  • De asemenea, E-Dynamic acuză JT Grup Oil de inducerea în eroare a investitorilor prin comunicarea de informaţii false, în condiţiile în care societatea este „în incapacitate de plată, starea de insolvenţă fiind relevată de imposibilitatea plăţii datoriilor curente”.

Terminalul JT Constanta a ieșit din termenele de finalizare, situațiile prezentate de către companie nu sunt conforme cu realitatea de pe teren – terminalul fiind departe de a fi finalizat și operațional, iar banii s-au terminat, milioane de euro evaporandu-se în conturile lui Jean Tucan.

Coroborat cu dosarul DNA în care Jean-Paul Tucan a fost plasat sub control judiciar, dosarul terminalului JT din Constanța va fi sfârșitul afacerilor firmelor JT, dat fiind faptul autoritățile vor executa silit aceste companii pentru recuperarea finanțării UE, iar UniCredit Bank România va încerca recupereze ce se mai poate din creditul acordat firmei JT”, dezvăluie sursele Gândul.

Jean Tucan, susținut de „influențele și conexiunile politice locale”

Afaceristul Jean-Paul Tucan a încercat, fără succese notabile, și o carieră politică, dar influențele și conexiunile politice locale l-au susținut în afacerea petrolieră dezvoltată în regiunea Constanța, unde activează firma JT GRUP OIL SA.

Visele de glorie financiară ale lui Jean-Paul Tucan au prins „aripi” odată cu apariția Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM), prin care a accesat fonduri UE nerambursabile în valoare de 11 milioane de euro pentru dezvoltarea JT Terminal Constanta.

De altfel, informațiile sunt prezentate și pe site-ul companiei: „JT Terminal este prima și singura companie privată românească care a primit fonduri europene nerambursabile prin AA POIM. Cu o investiție totală de 25 milioane de euro, obținută din trei surse de finanțare – capital propriu, credit de investiție acordat de UniCredit Bank Romania și finanțare prin Programul Operațional de Infrastructură Marela finalizare, JT Terminal fi primul terminal privat de produse petroliere din România construit în ultimii 50 de ani”.

„Singurul scop al Proiectului, îmbogățirea lui Jean-Paul Tucan”

Analiza cifrelor declarate la Ministerul de Finanțe de către JT TERMINAL CONSTANȚA SRL este elocventă, au explicat sursele Gândul, iar în scenariu apar „capitaluri proprii negative și pierderi foarte mari”.

Ca și în cazul „Proiectului NORDIS”, mai precizează sursele Gândul, „marketingul și PR-ul agresiv au promovat un scenariu pentru atragerea de capital din alte surse decât cele proprii, cu scopul sustragerii ulterioare a banilor de către persoanele care conduc afacerea”.

În proiectul JT TERMINAL CONSTANȚA, victimele sunt fondurile UE și finanțarea bancară, care – odată epuizate – au generat «foamea» după alți bani, atrași prin subcrierea și listarea la Bursă!

Se vede foarte clar din cifrele JT GRUP OIL SA (unicul acționar al Terminalului) nu există fonduri proprii pentru investiții, singurul scop al Proiectului fiind doar îmbogățirea lui Jean-Paul Tucan”, dezvăluie sursele Gândul, în exclusivitate.

Jean-Paul Tucan, marele eșec din vara lui 2024

Marele eșec înregistrat în vara anului 2024 de către JT GRUP OIL SA Năvodarila vânzarea de acțiuni prin Bursa de Valori București este încă o dovadă piața bursieră din România devine una matură, au mai spus sursele Gândul.

Investitorii sunt atenți la mult mai multe detalii și nu se mai focusează doar pe campaniile de PR.

Vremurile în care campanii de presă plătite cu bani grei puteau păcăli percepția potențialilor investitori, multitudinea de informații false și cifre previzionate fară acoperire s-au întors un bumerang asupra intenției JT de a vinde 10 milioane de acțiuni, prin care și-ar fi dorit obțină 14 milioane de euro de la posibili investitori, care ulterior ar fi ajuns victime sigure.

Specialiștii din domeniul energetic care au fost consultați de potențialii jucători potenți din piața bursieră au sesizat rapid capcana întinsă de JT și au transmis feedback-ul negativ asupra acestei subscrieri caredeși a beneficiat de un discount de 16% în primele 5 zile de listare (cu o subscriere de doar 30% din acțiuni) – a eșuat lamentabil, în ciuda manipulărilor și a campaniilor de PR și mediatice agresive, plătite de către emitentul JT

Cu doar o zi înaintea închiderii listării la Bursă, JT avea vândute doar 36,2 % din cele 10 milioane de acțiuni, iar ritmul vânzării din ultimele 2 zile a fost de 0,2% din totalul acțiunilor pe zi, năruind astfel visele de finalizare a lucrărilor la terminalul petrolier visat de JT, care la ora actuală se află într-o fază de dezvoltare incipientă, fiind departe de a putea fi operațional la începutul anului 2025 – așa cum au declarat, în mai multe rânduri, reprezentanții companiei JT”, au mai declarat sursele Gândul.

Planul JT GRUP OIL SA nu a funcționat

„Planul JT GRUP OIL SA a fost simplu”, mai spun sursele Gândul.

După peste 20 de ani pe piața petrolieră din România fără rezultate notabile și fără perspective de creștere a cotei de piață și a profitului, a venit momentul marii lovituri.

Cu sprijin politic, cu planuri de afaceri și proiecții mincinoase, au fost atrase fonduri POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare), a fost obținută o linie de credit de 9 milioane de euro de la UniCredit Bank Româniași ulterior s-a schițat marea lovitură, vânzarea a 10 milioane de acțiuni și obținerea a încă 14 milioane EURO din piață.

Acești nu se regăsesc nici în situația actuala a lucrărilor și nu au nici o susținere în cifrele și povestea fantasmagorica a terminalului JT: «În prezent, compania se focusează pe finalizarea JT Terminal, un proiect ambițios, ce a presupus o investiție totală de 25 milioane de euro, pentru care JT Grup Oil a obținut deja finanțarea necesară pentru dezvoltarea tuturor etapelor viitoare. Terminalul a beneficiat de accesarea unui grant de infrastructură mare de 11,5 milioane de euro, la care se adaugă o linie de credit de la UniCredit Bank România în valoare de 9 milioane de euro, și 4,5 milioane de euro capital propriu. La începutul anului, compania a anunțat finalizarea primei etape de dezvoltare și închiderea contractului de finanțare obținut prin AA POIM»”, avertizează sursele Gândul din piața petrolieră.

Având în vedere întârzierile grave ale lucrărilor și depășirea termenelor asumate, dar și lipsa de capital, într-o încercare de a se redresa financiar, „JT Grup Oil a încercat manipularea Bursei de Valori București (BVB) și mituirea autorităților locale din zona portului Constanța pentru emiterea de autorizații ilegale și efectuarea de lucrări conectare și dragare necuvenite în zona danei 97 – unde se construiește terminalul petrolier JT”, dezvăluie aceleași surse.

Declarația din cadrul procesului prin care constructorul cere insolvență JT Terminal este, de altfel, elocventă: „E-Dynamic acuză JT Grup Oil de inducerea în eroare a investitorilor prin comunicarea de informaţii false, în condiţiile în care societatea este „în incapacitate de plată, starea de insolvenţă fiind relevată de imposibilitatea plăţii datoriilor curente”.

„Sănătate financiară” exagerată

Pentru a masca aceste dificultăți financiare, mai spun sursele Gândul, JT Grup Oil ar fi prezentat o „sănătate financiară” exagerat de optimistă și niște planuri de afaceri „fantasmagorice”.

Această strategie de marketing înșelătoare pare a fi o încercare calculată de a induce în eroare investitorii și de a compensa manevrele prin care s-au evaporate în conturile personale o parte din fondurilor UE care au fost folosite la începutul lucrărilor.

  • Mai mult, provocările operaționale ale companiei sunt agravate de scăderea marjelor de profit și de datoriile în creștere, ridicând îndoieli serioase cu privire la viabilitatea pe termen lung.
  • Din acest motiv, se pare că investitorii au fost precauți și au evaluat temeinic sănătatea financiară a JT Grup Oil înainte de a se angaja în orice investiție.

Activitățile recente ale companiei sugerează un efort deliberat de a ascunde problemele financiare și de a se redresa prin mijloace potențial frauduloase​, dosarul deshis de DNA în care Jean-Paul Tucan este inculpat fiind elocvent.

Starea actuală financiară și operațională a JT Grup Oil, combinată cu utilizarea dubioasă a fondurilor UE și tacticile de marketing agresive, conturează esecul si drumul spre insolvență al «Proiectului JT TERMINAL»”, conchid sursele Gândul din piața petrolieră.

„Un imens tun financiar”

Aceleași surse au mai precizat că autoritățile și părțile interesate trebuie să monitorizeze îndeaproape această situație de o gravitate fără precedent, tocmai pentru a asigura transparența și responsabilitatea în practicile financiare ale companiei.

Procurorii DNA și cei de la EPPO (dat fiind faptul sunt implicate milioane de euro din bani UE) sunt pe cale destructureze aceasta schemă de înșelăciune și recupereze prejudiciul. Probabil scenariul este parte integrantă din acest imens tun financiar, unde multe milioane de euro se vor volatiliza, indiferent de proveniența lor:

  • 11 milioane euro din fonduri nerambursabile POIM
  • Linia de credit UniCredit Bank România de 9 milioane
  • Câteva milioane euro ale celor care au fost păcăliți subcrie și cumpere acțiuni de la Bursa de Valori.

surile pe care instanțele din România le vor lua trebuie fie neapărat corelate cu amploarea prejudiciului, pentru a descuraja pe viitor apariția unor scheme similare.

România are nevoie de fondurile UE pentru dezvoltatarea economică și creșterea competitivității, dar credibilitatea proiectelor prezentate de companiile românești trebuie rămână un factor important în alocarea și atragerea acestor fonduri europene”, au mau declarat surse din piața petrolieră, în exclusivitate pentru Gândul.


CITEȘTE ȘI:

Stenograme șocante în cel mai mare dosar de CORUPȚIE din Portul Constanța. Afaceriști care ”vânau” proiecte de milioane, filmați când dau mită

Dosarul „Portul Constanța”. Relații contractuale „PARAVAN” între Boskalis România și JT Terminal Constanța. Mita, extrasă prin „operațiuni fictive”

Corupție în Portul Constanța. BOSKALIS România promitea 2% mită din „lucrare”, dacă obținea contractul. Jean Tucan: „Pun o pilă la Iisus Hristos”

Dosarul „Portul Constanța”. 1 milion € șpagă pentru contract de achiziție publică / Investigatorul DNA sub acoperire, percheziționat de un afacerist

Corupție în Portul Constanța. Modalitatea „patentată” prin care erau câștigate licitațiile: „Procentul MITEI se calculează din valoarea de adjudecare”

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Moș Nicolae se apropie: copiii își pregătesc ghetuțele. Tradițiile și obiceiurile dedicate Sfântului Nicolae
Digi24
JD Vance: UE nu ar trebui să atace companiile americane pentru „mizerii”. Elon Musk s-a grăbit să-i mulțumească vicepreședintelui
Cancan.ro
Rodica Stănoiu, înmormântare stranie, fără preot. S-au cântat colinde în loc de veșnica pomenire.
Prosport.ro
FOTO. Cum arată la 43 de ani Ileana Lazariuc, fosta noră a magnatului Ion Țiriac
Adevarul
O ucraineancă dată dispărută a fost găsită în mansarda unui român. Ce au declarat cei doi poliției: „Ea a fost cea care a organizat totul”
Mediafax
Horoscop 6 decembrie 2025: Zodiile care pot face pași importanți în iubire, la muncă sau în decizii personale
Click
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Digi24
VIDEO Trump vrea ca strategia de securitate a SUA să fie valabilă în toată lumea. Europa, în „declin civilizațional”, pusă pe planul do
Cancan.ro
Nuntă surpriză în Guvernul României. Premierul Ilie Bolojan s-ar fi căsătorit în secret
Ce se întâmplă doctore
Planta pe care trebuie să o pui la ușa casei ca să atragi bani, noroc și protecție, conform Feng Shui
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
SINGURA diferență dintre Coca-Cola și Pepsi! Tu ȘTII?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Dispariția sufrageriei. Cum trăiesc tinerii fără spații comune și ce pierd odată cu ele