Omul de afaceri Jean-Paul Tucan a fost pus sub control judiciar, fiind unul dintre cei mai „grei” suspecți din mega-dosarul instrumentat de procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA), „Mită în Portul Constanța”. O adevărată caracatiță infracțională a fost destructurată de procurori, în urma unei anchete de proporții în care au fost vizate multe dintre structurile de conducere administrativă și chiar politică din județul Constanța.
Jean-Paul Tucan este considerat unul dintre cei mai influenți oameni de afaceri constănțeni, acționar majoritar la JT GRUP OIL SA (78.58%), firma care este unicul acționar al SC JT TERMINAL CONSTANȚA SRL.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, există foarte multe probe certe ale presupuselor fapte de luare şi dare de mită a funcționarilor din port, dar și sute de înregistrări realizate de investigatori sub acoperire.
Procurorii DNA care instrumentează dosarul angrenajului infracțional din Portul Constanța arată că „ancheta penală desfășurată în prezenta cauză a dezvăluit existența la nivelul Portului Constanța a unei corupții sistemice, profund înrădăcinate în mentalitatea autorilor acesteia, având sorginte istorică, perpetuată de-a lungul a peste două decenii“.
Gândul prezintă noi informații-șoc din acest mega-dosar deschis de procurorii anticorupție. Potrivit surselor Gândul din piața petrolieră, acesta nu este, însă, decât „vârful aisbergului infracțiunilor care ar fi fost comise de afaceristul Jean-Paul Tucan”.
Acesta, conform interceptarilor din dosar, spunea că „ori în fiecare zi, ă… însemnă că proiectul va fi lungit cu o zi, mă înțelegeți. Adică eu sunt atât de disperat să-l… să-l… pentru că pentru mine fiecare zi înseamnă că nu pot să operez la termenul cu…”
De unde venea, totuși, disperarea afaceristului Jean-Paul Tucan? Răspunsul este unul complex, iar procurorii DNA vor solicita inclusiv sprijinul procurorilor din cadrul EPPO – Parchetul European condus de Laura-Codruta Kovesi -, pentru că proiectul JT TERMINAL CONSTANȚA a beneficiat de fonduri UE în valoare de 11 milioane de euro, o finanțare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM), iar „problemele penale”, spun sursele Gândul, „încep să iasă la lumină”.
E-Dynamic Structures, executantul terminalului de combustibil, a cerut insolvența JT Grup Oil, iar „lucrările au fost sistate încă din data de 10 septembrie 2024.

E-Dynamic Structures arăta că pentru execuţia rezervoarelor au fost accesate fonduri nerambursabile prin POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare) dar societatea E-Dynamic nu fusese declarată drept subcontractor, conform obligaţiilor stipulate în contractul de finanţare.
„Terminalul JT Constanta a ieșit din termenele de finalizare, situațiile prezentate de către companie nu sunt conforme cu realitatea de pe teren – terminalul fiind departe de a fi finalizat și operațional, iar banii s-au terminat, milioane de euro evaporandu-se în conturile lui Jean Tucan.
Coroborat cu dosarul DNA în care Jean-Paul Tucan a fost plasat sub control judiciar, dosarul terminalului JT din Constanța va fi sfârșitul afacerilor firmelor JT, dat fiind faptul că autoritățile vor executa silit aceste companii pentru recuperarea finanțării UE, iar UniCredit Bank România va încerca să recupereze ce se mai poate din creditul acordat firmei JT”, dezvăluie sursele Gândul.
Afaceristul Jean-Paul Tucan a încercat, fără succese notabile, și o carieră politică, dar influențele și conexiunile politice locale l-au susținut în afacerea petrolieră dezvoltată în regiunea Constanța, unde activează firma JT GRUP OIL SA.

Visele de glorie financiară ale lui Jean-Paul Tucan au prins „aripi” odată cu apariția Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM), prin care a accesat fonduri UE nerambursabile în valoare de 11 milioane de euro pentru dezvoltarea JT Terminal Constanta.
De altfel, informațiile sunt prezentate și pe site-ul companiei: „JT Terminal este prima și singura companie privată românească care a primit fonduri europene nerambursabile prin AA POIM. Cu o investiție totală de 25 milioane de euro, obținută din trei surse de finanțare – capital propriu, credit de investiție acordat de UniCredit Bank Romania și finanțare prin Programul Operațional de Infrastructură Mare – la finalizare, JT Terminal vă fi primul terminal privat de produse petroliere din România construit în ultimii 50 de ani”.
Analiza cifrelor declarate la Ministerul de Finanțe de către JT TERMINAL CONSTANȚA SRL este elocventă, au explicat sursele Gândul, iar în scenariu apar „capitaluri proprii negative și pierderi foarte mari”.

Ca și în cazul „Proiectului NORDIS”, mai precizează sursele Gândul, „marketingul și PR-ul agresiv au promovat un scenariu pentru atragerea de capital din alte surse decât cele proprii, cu scopul sustragerii ulterioare a banilor de către persoanele care conduc afacerea”.
„În proiectul JT TERMINAL CONSTANȚA, victimele sunt fondurile UE și finanțarea bancară, care – odată epuizate – au generat «foamea» după alți bani, atrași prin subcrierea și listarea la Bursă!
Se vede foarte clar din cifrele JT GRUP OIL SA (unicul acționar al Terminalului) că nu există fonduri proprii pentru investiții, singurul scop al Proiectului fiind doar îmbogățirea lui Jean-Paul Tucan”, dezvăluie sursele Gândul, în exclusivitate.
Marele eșec înregistrat în vara anului 2024 de către JT GRUP OIL SA Năvodari – la vânzarea de acțiuni prin Bursa de Valori București este încă o dovadă că piața bursieră din România devine una matură, au mai spus sursele Gândul.
„Investitorii sunt atenți la mult mai multe detalii și nu se mai focusează doar pe campaniile de PR.
Vremurile în care campanii de presă plătite cu bani grei puteau păcăli percepția potențialilor investitori, multitudinea de informații false și cifre previzionate fară acoperire s-au întors că un bumerang asupra intenției JT de a vinde 10 milioane de acțiuni, prin care și-ar fi dorit să obțină 14 milioane de euro de la posibili investitori, care ulterior ar fi ajuns victime sigure.
Specialiștii din domeniul energetic care au fost consultați de potențialii jucători potenți din piața bursieră au sesizat rapid capcana întinsă de JT și au transmis feedback-ul negativ asupra acestei subscrieri care – deși a beneficiat de un discount de 16% în primele 5 zile de listare (cu o subscriere de doar 30% din acțiuni) – a eșuat lamentabil, în ciuda manipulărilor și a campaniilor de PR și mediatice agresive, plătite de către emitentul JT
Cu doar o zi înaintea închiderii listării la Bursă, JT avea vândute doar 36,2 % din cele 10 milioane de acțiuni, iar ritmul vânzării din ultimele 2 zile a fost de 0,2% din totalul acțiunilor pe zi, năruind astfel visele de finalizare a lucrărilor la terminalul petrolier visat de JT, care la ora actuală se află într-o fază de dezvoltare incipientă, fiind departe de a putea fi operațional la începutul anului 2025 – așa cum au declarat, în mai multe rânduri, reprezentanții companiei JT”, au mai declarat sursele Gândul.
„Planul JT GRUP OIL SA a fost simplu”, mai spun sursele Gândul.
„După peste 20 de ani pe piața petrolieră din România fără rezultate notabile și fără perspective de creștere a cotei de piață și a profitului, a venit momentul marii lovituri.
Cu sprijin politic, cu planuri de afaceri și proiecții mincinoase, au fost atrase fonduri POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare), a fost obținută o linie de credit de 9 milioane de euro de la UniCredit Bank Româniași ulterior s-a schițat marea lovitură, vânzarea a 10 milioane de acțiuni și obținerea a încă 14 milioane EURO din piață.
Acești nu se regăsesc nici în situația actuala a lucrărilor și nu au nici o susținere în cifrele și povestea fantasmagorica a terminalului JT: «În prezent, compania se focusează pe finalizarea JT Terminal, un proiect ambițios, ce a presupus o investiție totală de 25 milioane de euro, pentru care JT Grup Oil a obținut deja finanțarea necesară pentru dezvoltarea tuturor etapelor viitoare. Terminalul a beneficiat de accesarea unui grant de infrastructură mare de 11,5 milioane de euro, la care se adaugă o linie de credit de la UniCredit Bank România în valoare de 9 milioane de euro, și 4,5 milioane de euro capital propriu. La începutul anului, compania a anunțat finalizarea primei etape de dezvoltare și închiderea contractului de finanțare obținut prin AA POIM»”, avertizează sursele Gândul din piața petrolieră.
Având în vedere întârzierile grave ale lucrărilor și depășirea termenelor asumate, dar și lipsa de capital, într-o încercare de a se redresa financiar, „JT Grup Oil a încercat manipularea Bursei de Valori București (BVB) și mituirea autorităților locale din zona portului Constanța pentru emiterea de autorizații ilegale și efectuarea de lucrări conectare și dragare necuvenite în zona danei 97 – unde se construiește terminalul petrolier JT”, dezvăluie aceleași surse.
Declarația din cadrul procesului prin care constructorul cere insolvență JT Terminal este, de altfel, elocventă: „E-Dynamic acuză JT Grup Oil de inducerea în eroare a investitorilor prin comunicarea de informaţii false, în condiţiile în care societatea este „în incapacitate de plată, starea de insolvenţă fiind relevată de imposibilitatea plăţii datoriilor curente”.
Pentru a masca aceste dificultăți financiare, mai spun sursele Gândul, JT Grup Oil ar fi prezentat o „sănătate financiară” exagerat de optimistă și niște planuri de afaceri „fantasmagorice”.
„Această strategie de marketing înșelătoare pare a fi o încercare calculată de a induce în eroare investitorii și de a compensa manevrele prin care s-au evaporate în conturile personale o parte din fondurilor UE care au fost folosite la începutul lucrărilor.
Activitățile recente ale companiei sugerează un efort deliberat de a ascunde problemele financiare și de a se redresa prin mijloace potențial frauduloase, dosarul deshis de DNA în care Jean-Paul Tucan este inculpat fiind elocvent.
Starea actuală financiară și operațională a JT Grup Oil, combinată cu utilizarea dubioasă a fondurilor UE și tacticile de marketing agresive, conturează esecul si drumul spre insolvență al «Proiectului JT TERMINAL»”, conchid sursele Gândul din piața petrolieră.
Aceleași surse au mai precizat că autoritățile și părțile interesate trebuie să monitorizeze îndeaproape această situație de o gravitate fără precedent, tocmai pentru a asigura transparența și responsabilitatea în practicile financiare ale companiei.
„Procurorii DNA și cei de la EPPO (dat fiind faptul că sunt implicate milioane de euro din bani UE) sunt pe cale să destructureze aceasta schemă de înșelăciune și să recupereze prejudiciul. Probabil că scenariul este parte integrantă din acest imens tun financiar, unde multe milioane de euro se vor volatiliza, indiferent de proveniența lor:
Măsurile pe care instanțele din România le vor lua trebuie să fie neapărat corelate cu amploarea prejudiciului, pentru a descuraja pe viitor apariția unor scheme similare.
România are nevoie de fondurile UE pentru dezvoltatarea economică și creșterea competitivității, dar credibilitatea proiectelor prezentate de companiile românești trebuie să rămână un factor important în alocarea și atragerea acestor fonduri europene”, au mau declarat surse din piața petrolieră, în exclusivitate pentru Gândul.
CITEȘTE ȘI: