Autostrada Comarnic-Brașov a pierdut, într-un an, 5 kilometri, dar e mai scumpă cu 0,6 miliarde euro

Premierul Victor Ponta și ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova, au prezentat joi, după semnarea memorandumului cu asocierea  Vinci-Strabag-Aktor, proiectul autostrăzii Comarnic-Brașov care va fi mai scurtă cu 5 kilometri și mai scumpă cu 0,6 miliarde de euro față de datele prevăzute în anunțul de concesiune publicat de CNADNR în decembrie 2012.

Premierul Ponta a anunțat joi că autostrada Comarnic- Brașov va avea o lungime de fix 53,215 kilometri, la care se vor adăuga 7 kilometri de drumuri de legătură.

În anunțul de concesiune publicat de CNADNR în decembrie 2012 lungimea autostrăzii era de 58 de kilometri, mai exact tronsonul Comarnic-Brașov fiind cuprins între km 110+600 și km 168+600 din autostrada București-Brașov.

Întrebat de ce autostrada nu mai are 58 de kilometri, Dan Șova, ministrul delegat pentru pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine, a avut joi o explicație inedită, piperată cu inexactități și propoziții neterminate.

„Când s-a spus de 58 de km era în contractul inițial din 2011 (în 2011 nu a existat nici un contract referitor la Comarnic-Brașov n.n.). Ca să scădem prețul a trebuit să schimbăm puțin în negocieri traseul autostrăzii, ca să îl trecem prin locuri mai ușoare, ca să spun așa, ca să scadă prețul. Ca să scăzi prețul la km cu 7 milioane euro pe km ori 58 (km) faceți calculul sunt 400 milioane euro față de contractul inițial. Și atunci s-a lungit puțin …Pe de altă parte s-au mai adăugat câteva sute de metri la soluția tehnică de unire a autostrăzii cu centura Brașov”, a declarat joi Dan Șova la conferința de la Guvern.

Mai scumpă cu 0,6 miliarde euro

Nici costul nu mai este cel estimat de Compania Națională de Autostrăzi, actualul preț anunțat joi de Ponta, de 1,8 miliarde de euro, fiind cu 0,6 miliarde de euro mai mare decât valoarea din anunțul CNADNR.

Ambele costuri includ construcția, cât și alte costuri precum proiectarea, întreținerea, operarea autostrăzii.

În anunțul publicat de CNADNR în decembrie 2012 valoarea estimată a contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcția, finanțarea, operarea și întreținerea autostrăzii București-Brașov, tronsonul Comarnic-Brașov, km 110+600 – km 168+600 valoarea estimată a contractului este de 5.325.098.735 lei fără TVA, adică circa 1,2 miliarde euro fără TVA sau echivalentul a 1,48 miliarde de euro, cu TVA inclus, luând în considerare cursul mediu din 2012 de 4,45 lei pentru un euro.

„Costul de construcție, proiectare, project management, ingineri independenți, sisteme de tarifare, tot ceea ce ține este estimat la 1,8 miliarde de euro, efectiv construcția va reprezenta 28 de milioane de euro/km, în condițiile în care va cuprinde trei tuneluri, 19 viaducte, 15 poduri, deci o construcție tehnică extrem, extrem de dificilă”, a declarat Ponta.

Reiese că autostrada va costa în total cu 0,6 miliarde de euro mai mult decât valoarea estimată în anunțul CNADNR.

Șova: Nu a crescut suma de la 1,2 la 1,8 miliarde euro

Pe de altă parte, întrebat de ce prețul autostrăzii a crescut de la echivalentul a 1,2 miliarde de euro la 1,8 miliarde de euro, Șova a negat și s-a încurcat puțin în număr de kilometri.

„Nu a crescut suma de la 1,2 la 1,8 (miliarde euro). Structura de preț este de 1,07 miliarde de euro pe 50 de km și încă 396 de milioane euro pe cei 20 km de tunele. Deci sunt 20 de km de tunele și restul de 40 de km până la 60 costă 1,070 miliarde euro. Deci este cam 1,5 miliarde euro costul de construcție”, a spus Șova, aruncându-și ochii din când în când pe hârtiile pe care le avea în față.

El a adăugat că diferența între 1,5 miliarde de euro și 1,8 miliarde de euro sunt „cheltuielile cu proiectarea, project managenet, consultantul de proiect, sistemul inteligent de trafic”, aspecte ce nu apar în anunțul publicat în seap de CNADNR odată cu lansarea procedurii de concesiune, în decembrie 2012.

De menționat că suma de 1,8 miliarde de euro va fi asigurată de constructori, apelând la bănci finanțatoare. Constructorii își vor recupera banii din taxa de utilizare, precum și din „plăți de disponibilitate” achitate de Guvern.

„Din taxa de utilizare Guvernul plătește ratele fixe. Dacă taxa este mai mică, plătim mai mult de la buget, dacă taxa este mai mare, plătim mai puțin de la buget”, a spus Ponta.

Așadar, dacă șoferii folosesc autostrada și plătesc pentru asta, statul nu mai trebuie să platească diferența dintre cât a investit constructorul și cât a incasat. În plus, există un plafon maxim al ratelor plătite de statul roman: 3,12 milioane euro pe lună, potrivit știrileprotv.ro

Ce garanții există că a treia încercare a Vinci nu va eșua, ca celelalte două?

Întrebat ce garanții există că Vinci și Aktor vor reuși, de această dată, să construiască autostrada, după alte încercări eșuate, Ponta a răspuns zâmbind: „Alt guvern”.

La insistența jurnalistului dacă sunt prevăzute garanții financiare sau penalități în caz de eșec, Ponta a evitat un răspuns tranșant.

„Dincolo de penalități și celelalte lucruri, eu cred că până acum precedentele încercări au eșuat în primul rând, din cauza României, nu din cauza constructorului. Doi, nu există o garanție mai puternică, o spun așa, pe înțeles, nu o spun juridic, cum ar spune domnul Șova, o spun pe înțelesul nostru, al tuturor, decât faptul că până în 2017, când e gata autostrada, statul român nu dă nici un ban. Sigur, o să facem doar exproprierile, dar exproprierile nu sunt scumpe, pentru că nu trec prin zona intravilană. Proiectul este extravilan, și atunci banii de exproprieri îi avem deja de anul acesta, ca să se poată să se lucreze”, a arătat Ponta.

Nici alte insistențe ale reporterului nu s-au soldat cu un răspuns concret din partea premierului.

„O să vă spun din contract, dar repet pe înțelesul tuturor: atâta timp cât nu primesc nici un leu de la statul român, până nu termină autostrada, dați-vă seama că e cel mai mare interes al lor, ca și al nostru evident, să o termine, ca să începem să le dăm banii”, a spus Ponta.

Potrivit Mediafax, statul estimează că va plăti constructorilor până la 1 miliard de euro pentru întreținerea autostrăzii Comarnic – Brașov pe perioada de 26 de ani a contractului de concesiune, din banii încasați prin taxarea șoferilor, suma fiind separată de costul de construcție și proiectare.

„Este foarte greu de apreciat în momentul ăsta, pentru că acel așa-numit financial closing nu este finalizat. Eu v-am spus evaluarea noastră, și puteți calcula și dumneavoastră, ne va costa 52.000 de euro pe lună pe kilometru, înmulțiți cu 60, vedeți cât iese. Aceasta este o sumă plafon, aceasta este suma maximă. Ca să ajungi să-ți plătească cineva suma maximă, trebuie să o justifici, trebuie să arăți lucrările pe care le-ai făcut, întreținerea, trebuie să justifici. Maxim pe lună este 52.000 euro pe un kilometru, și trebuie să vă gândiți că este un kilometru de autostradă în munte, unde ai șase luni de iarnă, gradul de uzură este foarte mare, o dată la cinci ani, conform contractului, se fac reparații capitale”, a mai declarat Dan Șova, în conferința de presă, după ce a fost întrebat la cât se angajează statul să plătească anual asocierii care va construi autostrada Comarnic – Brașov.

Autoritățile nu au anunțat care sunt băncile care vor finanța construcția autostrăzii, motivând că discuțiile cu ele nu s-au finalizat.

Premierul Ponta și ministrul Dan Șova s-au întâlnit, joi, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câștigat licitația pentru construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, prilej cu care cele două părți au semnat un Memorandum de înțelegere.

 

Inchide