CÂT AU CHELTUIT ROMÂNII de Paște pe ouă, vin și cozonaci

Publicat: 23/04/2014, 08:29

Românii au cheltuit cu ocazia sărbătorilor pascale aproape 600 de milioane de lei, adică circa 133 de milioane de euro, numai pe ouă, vin, tării și cozonaci, conform estimărilor gândul realizate pe datele obținute din partea patronatelor din domeniu.

Doar pentru a-și asigura strictul necesar pentru o masă tradițională de Paște, fiecare român a fost nevoit să lase la casele de marcat ale magazinelor și ale marilor hipermarketuri din țară aproape 80 de lei, conform calculelor gândul. Cu acești bani s-au putut cumpăra 10 ouă (la un preț de 50 de bani bucata), vopsea pentru ouă (1,5 lei), un kilogram de carne de miel (27 de lei), un cozonac (22,5 lei) și o sticlă cu vin (20 de lei).

Pentru un coș minim de Paște, alcătuit din pulpă de miel, lapte, ouă, cașcaval, salam, unt, făină, zahăr, bere, cafea, ceapă, cartofi, roșii, salată, o băutură răcoritoare, apă minerală, vin, portocale, o figurină de ciocolată și vopsea pentru ouă, românii au scos din buzunare o sumă dublă.

160 de milioane de ouă au ajuns de Paște pe mesele românilor

În preajma Paștelui, doar din fermele autorizate sanitar veterinar au plecat spre magazine 150-160 de milioane de ouă. Acestea s-au vândut la poarta fermei cu 25 de bani pe bucată, dar în vitrinele frigorifice ale magazinelor gospodinele le-au putut cumpăra la un preț mediu de 50 de bani bucata.

Astfel, românii au plătit conform, calculelor gândul, 80 de milioane de lei pentru ouăle pe care le-au vopsit și le-au ciocnit apoi la masa de Paște.

„S-a vândut cam cu 50% mai mult decât într-o zi obișnuită”, a declarat pentru gândul Ilie Van, președintele Uniunii Naționale a Crescătorilor de Păsări din România (UNCP).

Ouăle gata fierte și colorate din comerț nu i-au atras în mod deosebit pe români care preferă în continuare să le pregătească singuri cu ocazia aceastei sărbători.

FOTO: Octav Ganea/Mediafax Foto

„De obicei, consumatorii nu prea sunt interesați de ouă gata vopsite. Preferă să le vopsească singuri. Nu prea a prins la noi acest produs”, ne-a mai spus președintele UNCP. El a mai adăugat că ouăle astfel pregătite pe care le-am putut găsi în magazine în zilele dinainte de Paște au fost aduse din străinătate și că, în cazul în care consumatorii din țara noastră își vor arăta în următorii ani interesul față de ele, acestea ar putea fi scoase la vânzare și de către producători români.

Numărul de ouă consumate de către români ar putea depăși, însă, 160 de milioane de bucăți dacă luăm în considerare și mediul rural unde acestea nu au fost cumpărate din magazine, ci au provenit din gospodăriile proprii ale localnicilor.

Românii au cheltuit 360 de milioane de lei pe băuturi alcoolice

Românii au stropit friptura de miel de la masa de Paște cu 20-25 de milioane de litri de vin și cu aproximativ 4 milioane de litri de băuturi tari, conform informațiilor obținute de gândul din partea reprezentanților Organizației Patronale a Industriei Alcoolului și Băuturilor Alcoolice „Garant”.

Doar pe vin s-au cheltuit cu ocazia sărbătorilor pascale 270 de milioane de lei. „În principal, în România, consumatorul preferă vinul alb, dar și vinul roșu a crescut ca și consum. Acum sunt aproape la egalitate”, a declarat pentru gândul Romulus Dascălu, președintele „Garant”.

FOTO: Silviu Matei/Mediafax Foto

Pe tării românii au cheltuit de Paște alte 90 de milioane de lei. Pe primul loc în topul preferințelor s-a aflat la acest capitol țuica.

Estimările nu cuprind, conform reprezentanților patronatului, și consumul de băuturi alcoolice din mediul rural, având în vedere că aici românii nu cumpără în general astfel de produse din magazine, ci consumă țuică sau pălincă făcute în curte, la cazan.

Topul preferințelor românilor în materie de tării la masa de Paște

1. Țuică

2. Pălincă

3. Afinate, vișinate, vermuturi

4. Vodcă

5. Whiskey

7 milioane de cozonaci au ieșit de Paște din cuptoarele brutarilor

Patiseriile și brutarii români au pregătit pentru Paște 7 milioane de cozonaci, un număr similar cu cel pus pe piață cu ocazia Crăciunului trecut. Prețul unui cozonac a ajuns în ultimele zile dinainte de Paște chiar și la 40 de lei bucata.

La un preț mediu de 22,5 lei bucata, estimările gândul arată că românii au cheltuit cu ocazia acestei sărbători circa 157,5 milioane de lei doar pe cozonaci.

FOTO: Ovidiu Dumitru Matiu/Mediafax Foto

Mai bine de 80% dintre consumatorii din țara noastră preferă cozonacii tradiționali în defavoarea celor din import. Aceștia din urmă ajung de cele mai multe ori să fie oferiți drept cadou în prajma Paștelui.

Cozonaci românești au ajuns și peste hotare, conform datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase „Rompan”. „Acum duduie mașinile cu cozonaci românești către Italia, Spania, Canada sau SUA. Și în Germania se vinde foarte bine cozonacul românesc. Cred că vor pleca peste 200.000 de bucăți”, anunța înainte de sărbători Aurel Popescu, președinele „Rompan”, conform Agerpres.

Cum au mers vânzările de carne de miel

Pe masa de Paște a românilor a ajuns și tradiționala carne de miel. Unii reprezentanți ai patronatelor din domeniu contactați de gândul susțin că, față de anul anterior, consumul acestui sortiment cu ocazia sărbătorilor pascale ar putea fi mai mare, chiar dacă la ora actuală nu există estimări concrete. Alți specialiști spun că numărul mieilor sacrificați în unitățile autorizate din țară a fost unul foarte redus.

Anul trecut au fost sacrificați circa 3 milioane de miei, în valoare de 730 de milioane de lei.

„În mod normal consumul ar fi trebuit să fie mai mare decât anul trecut pentru că Paștele catolic și Paștele ortodox au picat în aceeași zi. Nu s-a făcut încă nicio estimare”, a declarat pentru gândul Sorin Minea, președintele Federației Patronale din Industria Alimentară.

Președintele Patronatului Crescătorilor și Exportatorilor Români de Ovine (PACERO) susține, însă, că numărul mieilor sacrificați în abatoarele românești pentru sărbătorile pascale este redus, dar și că în țară s-a vândut o cantitate mare de carne de miel „pe magininea drumului”, în defavoarea sănătății consumatorilor.

FOTO: Marius Ionut Vava/Mediafax Foto

„După mine, Paștele acesta a fost foarte prost. S-au vândut foarte puțini miei din unitățile autorizate”, a declarat pentru gândul Mihai Vili Dumitriu, președintele PACERO. „Românul nu își mai permite”, a mai adăugat el.

Dumitriu susține, de asemenea, că România este cea mai scumpă țară din Europa la carnea de miel și dă exemplul Macedoniei unde cu 4,5 euro, echivalentul a circa 19 lei, poți cumpăra un kilogram de carne din acest sortiment. Acesta ar putea reprezenta, în opinia sa, un motiv pentru care reprezentanții lanțurilor de supermarketuri ar putea fi tentați să importe carnea în defavoarea producătorilor locali.

În marile lanțuri de hipermarketuri din țară, kilogramul de carne de miel s-a vândut în apropierea Paștelui cu 20-27 de lei kilogramul. Prețul în viu al mielului a ajuns, totodată, de la 7 lei în 2009 la 11 lei în 2014.