Cea mai bine plătită, dar și stresantă meserie din România: ”Am avut colegi care au murit la 52 de ani din cauza stresului”

Cea mai bine plătită, dar și stresantă meserie din România: ''Am avut colegi care au murit la 52 de ani din cauza stresului''
Publicat: 30/10/2016, 08:45

Peste 17.600 de lei net a fost venitul lunar mediu în cadrul Romatsa, regia de stat care controlează și dirijează traficul aerian, care avea 1.518 salariați în 2015. Potrivit unui calcul ZF pe baza informațiilor de la Registrul Comerțului, aceasta este valoarea cea mai mare a unui salariu mediu net obținut într-o companie din România în 2015.

„Când te uiți la veniturile și la facilitățile controlorilor de trafic aerian, pare tentant. Dar nu oricine poate să facă această meserie, pentru că cere foarte multe sacrificii, iar stresul este foarte mare. Sunt studii internaționale care spun că este cea mai stresantă meserie din lume. Eu nu mi-aș dori, pentru binele copiilor mei, ca ei să ajungă controlori de trafic. De ce? Programul de lucru de 12 ore din 24 sau 12 ore din 48 afectează sănătatea, iar nivelul de stres este foarte mare. Noi nu avem niciun controlor de trafic, din istorie, din ce știu eu, care să fi trăit mai mult de 70 de ani. Se pensionează și într-un an doi mor. Sau chiar înainte. Eu am avut colegi care au murit la 52 – 54 de ani, înainte să iasă la pensie”, a spus controlorul de trafic aerian Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).

Un controlor de trafic aerian cu vârsta de până în 40 de ani trebuie să-și facă controale medicale cel puțin o dată la doi ani, iar unul de peste 40 de ani trebuie să facă vizita medicală în fiecare an, în care trebuie să treacă printr-o serie de examinări fizice și psihologice complete. În cazul în care există o problemă de sănătate, controlorii de trafic aerian rămân fără licență și nu-și mai pot practica meseria.

„La nivel mondial unele studii au ajuns deja la o corelare directă între diabet și stres. Eu cunosc cel puțin în București 40- 50 de colegi care deja sunt dependenți de insulină și evident care au rămas fără licență din cauza stresului”, a mai spus Gabriel Tudorache.

Controlorii de trafic aerian coordonează activitatea aeronavelor aflate în spațiul aerian al României astfel că, pe timp de vară, ei ajung să dirijeze până la 3.000 – 3.500 de aeronave care trec pe deasupra României pe parcursul a 24 de ore, gestionând sectoarele (echivalentul „șoselelor” din aer) și altitudinea la care aeronavele se deplasează.

„Sunt unele situații în care pare că nu ai soluții. Te uiți la aeronave, ai 2- 3 secunde să găsești o soluție, iar dacă nu ai luat-o pe cea bună, la revedere. Se merge cu viteze de 850, 900, 1.000 de kilometri pe oră. Vin două aeronave față în față, una din stânga și una din dreapta, nu au semafoare, nu au nimic, iar tu îți faci un plan și zici că merg bine, iar dintr-o dată te anunță pilotul: . Dacă se lovește de nor, e ca și cum ar intra în zid. Și e nevoit să vireze automat la dreapta, unde are un alt avion. Și vezi că nici pilotul celălalt nu poate face o mutare. Iar atunci trebuie să iei o decizie. Sunt situații în care, vă spun sincer, în momente de acest gen le-au apărut șuvițe de păr alb colegilor în câteva secunde. Trebuie să iei decizii importante și să ai un sânge extrem de rece pentru meseria asta”.

Romatsa nu se supune, din punctul de vedere al salarizării, unei reglementări europene, dar există recomandări care arată că în astfel de meserii este necesar ca angajații să aibă un nivel de trai decent.

„Dacă ești controlor de trafic aerian nu trebuie să te gândești că nu ai bani de medicamente să-i cumperi copilului care s-a îmbolnăvit. Astfel de apăsări te pot duce într-o situație în care îți pot fugi gândurile la problemele de acasă în momentele critice de la serviciu”.

Citește în continuare pe zf.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
"Nu există așa ceva". Reacția unui bărbat din Cehia la o terasă din România unde...
Florin Piersic este în pericol și trebuie dus de urgență la Viena! Scandal uriaș generat...
FOTO. Viciul lui sunt femeile! S-a logodit cu o actriță din filmele pentru adulți, iar...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Primele rezultate în cazul fetiței de 4 ani care a murit după ce a mâncat...
Roxana i-a șocat pe toți de 1 mai! A ajuns să fie cea mai tunată,...
Declarații scandaloase ale unei vedete. Cum face sex la 85 de ani: „Încă pot să-mi...
Craterul din Slănic se mărește: a înghițit un stâlp și a dus la noi evacuări....
Biletul de adio al fetei de 13 ani care s-a aruncat de la etaj, pentru...
Ies la lumină noi detalii în cazul morții lui Diego Maradona. Ce s-a descoperit după...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
La câți KM se schimbă ambreiajul mașinii? Primele semne al ambreiajului uzat
Rusia a recucerit oraşul Robotyne, principala aşezare eliberată de Ucraina în 2023
Marele GENIU al muzicii, îngropat FĂRĂ INIMĂ! S-a aflat abia acum
Interdicția intră în vigoare pe 3 Mai. Devine ilegal în România de vineri
Cât de grav este Florin Piersic. Medicii au spus adevărul
Ce a putut să găsească o tânără într-un burger de pui cumpărat de la un...
Se spală rufe azi, în Joia Mare? Ce spun preoții
Sebastian, provocat de băieți să o sărute pe Roberta. Cum au reacționat concurenții din casă....
"Nu a murit nimeni, a murit artistul Alex Mica în sufletele voastre". Cântărețul care a...
BANCUL ZILEI. Profesorul:- Bulă, poți sa-mi spui ce înseamnă abstract?
A început deszăpezirea pe Transfăgărășan! Când ar putea fi permisă circulația?