Ministerul Turismului reia PROIECTUL DRACULA pentru a aduce străinii în România. „Turiștii sunt oameni curioși, vin să vadă ceva deosebit”

Publicat: 21/05/2013, 23:48
Actualizat: 21/03/2019, 12:10

După Dan Matei Agathon și Elena Udrea, actualul ministru al Turismului, Maria Grapini, îl redescoperă pe Dracula pe care vrea să-l facă agent turistic al României. Șefa de la Turism spune că mitul are potențial și este păcat ca România să nu câștige ceva bani de pe urma sa, mai ales că multe alte țări „trăiesc din legenda Dracula”. Concretizarea acestei inițiative ar fi foarte profitabilă, sunt de părere și unii dintre membrii federațiilor patronale din domeniu

„Foarte multe țări trăiesc din legenda Dracula, scot bani adică, și noi rămânem cu reținerea că avem un voievod care a fost catalogat la capitolul Dracula”, a declarat, miecuri Grapini, potrivit Mediafax. „Turiștii sunt în general oameni curioși, ei vin să vadă ceva deosebit într-o țară. O clărire înaltă văd și în New York, dar dacă vin în București să vadă ceva pe care nu-l găsesc la New York”, a mai adăugat aceasta.

FOTO: Silviu Matei/Mediafax Foto – Maria Grapini, ministrul IMM-urilor, Mediului de Afaceri și Turismului.

Reprezentanții Federației Patronatelor din Turism și Servicii (FPTS) încurajează, la rândul lor, ideea ministrului și spun că, la ora actuală, Dracula este la nivel internațional cel mai cunoscut mit legat de România. Ei susțin, de asemenea, că românii nu ar trebui să se rușineze de această legendă și că ar trebui să o vadă ca pe o oportunitate comercială.

„Universal Pictures tocmai a anunțat demararea filmărilor la o mare producție cinematografică >, dar nu în România, ci în Irlanda de Nord. Dacă nu ne feream ani de zile de mitul legat de Vlad Țepeș și ni-l asumam public la nivel internațional, Hollywood-ul ar fi ales România ca loc de desfășurare a filmelor despre Dracula”, a explicat fostul ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, actualul președinte al FPTS.

FOTO: YouTube – Actorul german Max Schreck în „Nosferatu”, ecranizarea neautorizată a romanului „Dracula” al lui Bram Stoker. Acesta este primul film în care a apărut un personaj ce îl întruchipa pe contele Dracula.

„Pentru că unii s-au simțit prea firoscoși să accepte regulile marketingului, alte locații din lume au preluat din legenda lui Dracula și beneficiază acum de investiții imense și de reclama aferentă unor mari producții cinematografice. Dacă nu ne rușinam de Dracula, nu mai plăteam noi filmele – reclamă despre România, le plătea și le distribuia Hollywood-ul la nivel mondial, fiind realizate de marile case de producție din Statele Unite, care, în plus, ar fi investit în România pentru a avea dreptul să le filmeze în țara noastră”, a mai adăugat Agathon într-un comunicat remis gândul.

Peste 900.000 de euro pentru promovarea României peste hotare prin filme

Fostul ministru al Turismului aduce astfel aminte de seria de filme realizate de britanicii de la Travel Chanel care au ca scop promovarea țării noastre în străinătate și care ne vor costa 900.000 de euro. Primul film, denumit „Wild Carpathia”, a fost difuzat la finalul lunii octombrie a anului 2011, în 119 țări din lume, și a fost tradus în 20 de limbi.

În documentar apărea și Prințul Charles, care deține o locuință în satul Valea Zălanului din România. Acesta spunea că este un descendent al lui Vlad Țepeș, voievodul român de care se leagă legenda vampirului Dracula. „Arborele meu genealogic arată că sunt un descendent al lui Vlad Țepeș, deci am ceva legături cu România”, povestea prințul moștenitor al coroanei britanice în cadrul filmului.

Documentarul a fost finanțat, în mare parte, de britanicul Paul Lister, alături de fundația pe care o conducea, numită Fondul European pentru Natură, și a fost prezentat de Charlie Ottley, cunoscut pentru emisiunea „Flavours of…”.

„România este în prezent așa cum era Costa Rica acum 15 – 20 de ani. Costa Rica era o țară care se baza foarte mult pe agricultură ca export. După aceea un premier a condus o inițiativă de a face din statul său o destinație majoră de ecoturism. Sunt sincer de părere că România are potențialul de a fi Costa Rica Europei sau că este ca un Yellowstone al Europei”, declara la acea vreme Lister pentru gândul.

Sursă: YouTube – Trailer-ul documentarului „Wild Carpahia”.

Ministrul Maria Grapini a dat recent undă verde unui proiect blocat de doi ani care are ca scop promovarea România prin intermediul peisajelor din Munții Carpați și prin interviuri ale unor personalități, pentru care se vor plăti 900.000 de euro.

„Consider că este o treabă bună realizarea celor două filme de promovare. Am găsit acest proiect, care era blocat de doi ani. Se făcuse un prim episod gratis, iar apoi urmau celelalte două pentru care România trebuia să plătească, dar n-a mai făcut-o. Semnând contractul pentru cele două episoade, care au costat undeva peste 900.000 de euro, am blocat o posibilă imagine proastă a României”, explica luna trecută Maria Grapini.

Potrivit declarațiilor de marți ale ministrului, Prințul Charles va apărea și în următoarele episoade, care vor fi difuzate în șapte țări. Campionul la canotaj Ivan Patzaichin va participa și el la acest proiect.

Cum s-a mai încercat, de-a lungul timpului, promovarea României prin mitul Dracula

Cea mai mediatizată inițiativă de promovare a României prin exploatarea mitului vampirului Dracula a fost inițiată în anul 2001. Atunci se dorea demararea proiectului „Dracula Park”, la inițiva ministrului Turismului de la acea vreme, Dan Matei Agathon.

Inițial, constuirea parcului urma să fie realizată în Sighișoara. Din cauza unor probleme legate de spațiul pe care urma să se afle acesta, s-a decis amplasarea „Dracula Park” pe un teren aflat în administrarea Regiei pentru Administrarea Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS). Ideea a fost abandonată ulterior.

Următoarea inițiativă a venit din partea Elenei Udrea care a anunța, în august 2011, că ministerul pe care îl conducea lucra la un „circuit Dracula”, în paralel cu un „circuit roșu”, care urma să cuprindă, printre altele, Scorniceștiul, balconul CC, Doftana, cartierul Primăverii și zidul de la Târgoviște unde au fost împușcați Nicolae Ceaușescu și soția sa.

Spre sfârșitul anului 2012, secretarul de stat al Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, Cristian Bărhălescu, anunțat la rândul său că se dorește promovarea în lume a României prin intermediul legendei lui Dracula.

FOTO: Publimedia/Shutterstock – Castelul Bran

„Vreme de 20 de ani s-a încercat demitizarea lui Dracula, dar merge promovat. Până la urmă trebuie să ne legăm de acest mit pentru că dacă spui cuiva că ești din România în Statele Unite sau China, se uită puțin și nu înțelege, dar dacă îi spui că ești din Transilvania, datorită mitului Dracula, sigur știe să te localizeze”, spunea la acea dată Bărhălescu care susținea, de asemenea, că Sighișoara și Castelul Bran ar trebui să fie promovate mai mult.

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase