UN NOU EȘEC în privatizarea CFR Marfă: Toți investitorii interesați au fost respinși de la licitație

UN NOU EȘEC în privatizarea CFR Marfă: Toți investitorii interesați au fost respinși de la licitație
Publicat: 15/05/2013, 20:28
Actualizat: 21/03/2019, 06:01

Ministerul Transporturilor i-a respins pe cei trei potențiali ofertanți interesați de privatizarea CFR Marfă. Procedura va fi reluată.

„Ministerul Transporturilor vă informează că, în urma verificării și analizării documentațiilor de participare depuse de potențialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR MARFĂ, Comisia de Privatizare instituită la nivelul Ministerului Transporturilor, a hotărât respingerea celor trei potențiali ofertanți și reluarea procedurii, conform prevederilor legale”, au precizat reprezentanții ministerului miercuri.

Documentațiile de participare pentru precalificarea la privatizarea SNTFM CFR MARFĂ au fost depuse de către compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) și de către Asocierea Transferoviar Grup (TFG) – Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat agenției Mediafax că documentele depuse de cei trei investitori interesați de privatizarea CFR Marfă au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare și a precizat că ar demisiona doar dacă eșecul privatizării ar fi din vina sa.

Cele două companii și consorțiul care au participat la etapa de precalificare au depus documentele în ultima zi, respectiv pe 9 martie, după ce termenul fusese devansat la solicitarea unor potențiali ofertanți, după cum au precizat reprezentanții ministerului.

Licitația de privatizare va porni de la suma de 180 de milioane de euro. Ministrul Trasporturilor a precizat, după ce ofertele au fost desemnate eligibile (în data de 9 mai), că numărul investitorilor interesați ar fi fost mai mare dacă prețul de pornire ar fi fost mai scăzut.

Privatizarea CFR Marfă reprezintă unul dintre angajamentele de care depinde încheierea actualului acord dintre România și Fondul Monetar Internațional (FMI) precum și un viitor program de finanțare.

Cine sunt companii interesate de privatizarea CFR Marfă

♦ OmniTRAX din Denver, Colorado, este unul dintre cei mai mari operatori privați de transport de marfă pe linii scurte de cale ferată.

Compania operează pe 15 astfel de linii în Statele Unite și în Canada, activând totodată și pe alte segmente precum întreținerea locomotivelor sau servicii de terminal intermodal (inclusiv transferul de marfă din vagoane în camioane). Totodată, OmniTRAX operează Portul Churchill din provincia canadiană Manitoba. Compania a fost înființată în 1993 de către investitorul imobiliar Pat Broe.

♦ GFR este principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală, fiind al doilea cel mai mare transportator feroviar de marfă din România. Compania face parte din grupul Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR a avut în 2011 o cifră de afaceri de peste 179,5 milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania a depus totodată o ofertă pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă din Bulgaria.

Grupul Grampet, din care fac parte GFR, compania de reparații de vagoane Remar Pașcani cu afaceri de 18,6 milioane de euro și profit de peste 140.000 de euro în 2011, Reva Simeria care se ocupă cu construcția și repararea de material rulant, având afaceri de 13,7 milioane de euro și un profit 1,2 milioane de euro în 2011, și compania de turism Turist Semenic.

În total, grupul Grampet asigură locuri de muncă pentru circa 9.000 de salariați, fiind un angajator de o talie similară cu CFR Marfă.

♦ Asocierea Transferoviar Grup și Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Transferoviar Grup a fost înființat în 2003 de către omul de afaceri Călin Mitică. Compania are ca domeniu de activitate serviciile de transport și logistică feroviară, manevra feroviară de marfă, gestionarea de infrastructură feroviară precum și construcția de căi ferate, drumuri și autostrăzi. Grupul a intrat în 2010 pe piața transportului feroviar de călători.

Transferoviar Grup a avut în 2011 o cifră de afaceri de 206,9 milioane de euro și un profit de 3,1 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Finanțelor.

Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria este un fond austriac de investiții care administrează active în valoare de 2 miliarde de euro în domenii precum managementul activelor, investiții, fuziuni și achiziții, restructurări și dezvoltarea rezidențială. Compania este de asemenea implicată în procesul de privatizare al transportatorului bulgar de marfă, BDZ Freight Services.

Care sunt criteriile pe care trebuie să le întrunească investitorii interesați de CFR Marfă

La sfârșitul lunii aprilie, cu nouă zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor, Transporturile au modificat condițiile de precalificare la licitație de privatizare a CFR Marfă.

S-a decis că licența de transport poate fi deținută de unul sau de mai mulți membri ai grupului interesat de cumpărarea pachetului de 51% din acțiunile companiei. Totodată, grupul de investitori poate să aibă o cifră cumulată de afaceri de 30 de milioane de euro, față de condiția inițială care impunea ca membrul din grup care deține licența să aibă singur această cifră de afaceri.

Alte criterii de care s-a ținut cont au fost „experiență relevantă în domeniul transportului de marfă și capabilități operaționale” și „capabilități financiare care să demonstreze posibilitatea preluării și dezvoltării afacerii”.

Totodată, investitorii care se califică în procesul de privatizare trebuie să constituie în favoarea ministerului o garanție de 10 milioane de euro.

CFR Marfă estimează că va încheia acest an cu pierderi de peste 47 de milioane de euro, de două ori mai mari decât rezultatul negativ bugetat pentru 2012.

Compania deține un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) și peste 900 locomotive.

Totodată, transportatorul de marfă are datorii de circa 2,3 miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de lei către stat, activele fiind evaluate la circa 1,3 miliarde de lei.

Tags:
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie de 60 de ani, cu un aspect uluitor de tânăr, a câștigat un...
Gestul făcut de Alexandru Ciucu față de Alina Sorescu, după ce și-a ascuns relația paralelă...
FOTO. Face o avere din imaginile cu ea: apariție controversată a jucătoarei de fotbal!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Replica ironică a unui general finlandez, după ce Rusia a amenințat că va trimite rachete...
Umilită din cauza listei de cumpărături! Ce a pățit Lili din Iași, după ce a...
Alimentul pe care Nadia Comăneci îl mănâncă zilnic, imediat cum se trezește. Dieta de nota...
Românii care se pot pensiona cu 5 ani mai devreme, din toamnă. Noua lege aduce...
Știrea momentului despre Iliescu! Breaking news!
Doliu la Casa Regală Britanică. Prințesa Beatrice a trecut prin clipe grele după ce primul...
Wow sau Bau? Cât de mult le-a schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
USR a depus plângere pentru grup infracţional organizat împotriva „caracatiţei lui Piedone”
Semnal CIUDAT de la o galaxie DIN APROPIERE! Cercetătorii din toată lumea l-au primit
Dispare numerarul? Decizia finală UE pentru plata cu BANCNOTE
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Getuța Sterp, mesaj pentru urmăritorii care spun că prețurile produselor de la stână sunt scumpe....
Cansu Dere, motivul pentru care a luat o pauză de la aparițiile pe micile ecrane
BANCUL ZILEI. Polițistul la stomatolog: - Măseaua este moartă! Îi punem coroană?
Epidemie de singurătate printre părinți, dezvăluie un studiu din SUA