WhatsApp, sub ancheta Comisiei Europene. Val de reclamații depus la „Protecția Consumatorilor”

WhatsApp, sub ancheta Comisiei Europene. Val de reclamații depus la „Protecția Consumatorilor”
WhatsApp, sub ancheta Comisiei Europene. Val de reclamații depus la „Protecția Consumatorilor” / Sursa FOTO: flickr.com
Publicat: 12/07/2021, 14:46

Compania WhatsApp, deținută de Facebook, se confruntă cu un val de reclamații din partea Organizației Europene a Consumatorilor. Și nu numai, relatează Reuters. Toate au legătură cu actualizarea politicii de confidențialitate. Drept răspuns la ultima „mutare” a WhatsApp, mulți utilizatori s-au „transferat” la aplicațiile rivale Telegram și Signal.

În luna ianuarie, WhatsApp a introdus o politică de confidenţialitate care îi permite să partajeze unele date cu Facebook şi alte firme din grup. La momentul respectiv, WhatsApp a dat asigurări că modificările nu vor afecta conversaţiile personale ale clienților. Și, totuși, lucrurile se pare că nu au stat întocmai, dovadă realitatea din prezent: WhatsApp, sub ancheta Comisiei Europene!

Acuzații grave aduse WhatsApp

Organizaţia Europeană a Consumatorilor (BEUC) şi opt dintre membrii săi critică modificările aduse. În context, au fost depuse plângeri la Comisia Europeană şi la reţeaua europeană a autorităţilor de consum. Motivul: WhatsApp îi presează pe utilizatori, în mod nedrept, să accepte noile sale politici de confidențialitate.

  • Conţinutul acestor notificări, natura, calendarul şi recurenţa lor exercită o presiune nejustificată asupra utilizatorilor şi le afectează libertatea de alegere. Ca atare, acestea reprezintă o încălcare a Directivei UE privind practicile comerciale neloiale”, au subliniat toate aceste grupuri într-o declaraţie comună.

WhatsApp nu a reuşit să explice, într-un limbaj simplu şi inteligibil, natura modificărilor. Această ambiguitate echivalează cu o încălcare a legislaţiei UE în domeniul consumatorilor, care obligă companiile să utilizeze clauze contractuale clare şi transparente şi comunicări comerciale”, au menționat reclamanţii în plângerea lor.

Telegram, Signal, Wickr stau la pândă

Respectivele grupuri care apără interesele consumatorilor au cerut autorităţilor UE de protecţie a datelor să facă tot posibilul pentru a aborda aceste probleme de confidenţialitate şi drepturile consumatorilor. Asta și titrează „azi” presa occidentală: WhatsApp, sub ancheta Comisiei Europene.

Scandalul declanșat în jurul Whatsapp a determinat mulţi utilizatori să migreze către alte aplicaţii. Astfel, în ultima perioadă au crescut în popularitate aplicaţii precum Telegram, Signal și Wickr.

Ce presupune noua politică privind datele

La începutul anului, WhatsApp a subliniat că noua sa politică implică partajarea unor date confidențiale cu Facebook, pentru a îmbunătăţi infrastructura aplicaţiei şi pentru a promova siguranţa şi securitatea ei. Astfel, Facebook va avea acces la datele tranzacţiilor din interiorul aplicaţiei, la IP-urile şi datele de identificare ale utilizatorilor. Tot acest trafic de date face parte din noua strategie de monetizare a WhatsApp, ordonată de Mark Zuckerberg, proprietarul Facebook.

Aplicaţia WhatsApp împarte anumite date cu Facebook încă din anul 2014. Însă, până recent, utilizatorii aveau opţiunea de a refuza acest lucru. Din 2021, totul se face fără consimțământul celor care folosesc WhatsApp.