De la buncăr nazist la hotel de lux: Ce presupune inițiativa lanțului hotelier din Germania

De la buncăr nazist la hotel de lux: Ce presupune inițiativa lanțului hotelier din Germania
Publicat: 19/10/2019, 22:27

Flakturm IV (Turnul Flak IV) sau Hochbunker, situat în districtul St Pauli din Hamburg, este o mărturie a trecutului marcat de război al Germaniei. Construit în 1942, în 300 de zile, buncărul a fost folosit în mod constant de la înfrângerea naziștilor, trei ani mai târziu.

Inițial, acolo au locuit civilii rămași fără case, apoi spațiul a fost folosit de un post de televiziune și, ulterior, pentru diverse alte afaceri.

Din anii 1990, a devenit cunoscut ca „buncărul media”, fiind spațiu pentru circa 40 de firme, de la cluburi de noapte la stații de radio și studiouri, potrivit Oficiului de turism din Hamburg.

Întregul complex, inclusiv peisajul, va fi transformat în vederea construirii noului hotel nhow Hamburg, care aparține NH Hotel Group.

Va fi un hotel cu 136 de camere, care vor costa de la 100 de euro pe noapte, cu un bar, o cafenea, un restaurant și un parc construit pe acoperiș. Parcul, care va include și un memorial dedicat victimelor nazismului, va putea fi folosit de turiști și localnici, oferind o vedere panoramică a orașului.

Peste o mie de buncăre au fost construite în Hamburg în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, iar Hochbunker era unul dintre cele mai mari din Germania. potrivit site-ului orașului Hamburg. În 1942, aproximativ 1.000 de persoane condamnate la muncă silnică au fost aduse să construiască buncărul, cu dimensiuni la bază de 75 x 75 metri și cu o înălțime de 35 de metri, zidurile având o grosime de 3,5 metri.

Buncărul putea adăposti 18.000 de persoane, iar intrarea era lată, pentru a permite trecerea cărucioarelor de bebeluși. În timpul raidurilor aeriene din vara anului 1943, circa 25.000 de persoane au mers să se adăpostească acolo.

Planurile de demolare de după război au fost anulate, din cauza cantității mari de explozibili care ar fi fost necesară în acest sens și care ar fi afectat și zonele învecinate.

Frank Schulze, purtător de cuvânt pentru Buncărul St Pauli, spune că noul proiect a fost parte a unei inițiative a localnicilor, care își doreau o „grădină urbană în vecinătate”.

Schulze a declarat pentru CNN că lanțul hotelier nu gestionează planurile de construcție, fiind chiriaș ca și celelalte 40 de companii care sunt găzduite în buncăr.

Conceptul intră într-o așa-numită tendință a turismului sumbru, care implică vizitarea unor locuri marcate de moarte sau suferință sau care au devenit monumente, precum câmpuri de bătălie, simboluri ale Holocaustului, cimitire etc.

„Turismul sumbru a devenit o activitate culturală omniprezentă de-a lungul ultimelor decenii”, spune Philip Stone, director al Institute for Dark Tourism Research din Marea Britanie. „Acest fost buncăr nazist transformat în hotel este un semn de însușire a unei moșteniri dificile. Pe scurt, în loc să dăm uitării locurile durerii și ale rușinii, însușim aspectele funcționale ale clădirilor, comemorând în același timp trecutul dificil”, a explicat acesta.

„Viitorii oaspeți ar putea fi atrași de moștenirea dificilă a hotelului și întotdeauna va fi o fină linie etică între exploatare și comercializare. Sarcina este de a însuși clădirea într-o manieră responsabilă și a oferi oaspeților o poveste autentică. În acest sens, turismul sumbru poate aduce lumină asupra trecutului dureros”, a mai explicat Stone.