Descoperire a astronomilor americani: Sistemul Solar este înconjurat de o bulă de gaz fierbinte

Publicat: 29/08/2014, 16:27
Actualizat: 28/09/2018, 14:19

Gazul are o temperatură de circa un milion de grade Celsius, iar oamenii de știință numesc acest fenomen „bula locală” sau „bula locală fierbinte”, după ce mai multe studii și cercetări coroborate au confirmat o teorie veche din anii 1980.

Astronomii spun că bula este rezultatul celor mai puternice explozii care pot avea loc în Univers – supernovele – care apar atunci când o stea gigant moare, aruncând în spațiu materie foarte fierbinte. O astfel de explozie eliberează într-o secundă mai multă energie decât emite Soarele într-un milion de ani, potrivit NASA. O singură supernovă poate străluci mai intens decât o întreagă galaxie.

Astfel de explozii apar, de obicei, de două ori într-o sută de ani, în Calea Lactee. Dar în urmă cu 10 milioane de ani, mai multe astfel de evenimente au avut loc în vecinătatea sistemului nostru solar. Vârsta Universului este de circa 13,8 miliarde de ani, astfel încât că zece milioane de ani înseamnă o perioadă relativ recentă. Cumva, exploziile nu au dus la anihilarea vieții pe Pământ.

În anii 1970-1980, astronomii au început să descopere indicii a ceea ce aveau mai târziu să susțină că este această „bulă locală” de gaz. Oamenii de știință se uitau, cu telescoape tot mai avansate, la ceea ce ei numesc mediul interstelar.

Spațiul dintre planetele și stelele galaxiei nu este gol, ci conține gaze, praf, ioni și tot felul de particule. Dar, când astronomii au încercat să găsească toate acestea în spațiul dintre obiectele ce alcătuiesc Sistemul nostru solar, au observat foarte puțină materie. Era ca și cum Pământul se afla într-un spațiu aproape vidat, care conținea câțiva atomi la fiecare metru cub.

Tot în anii 1980, senzori plasați pe diferite sonde și sateliți de pe orbita Terrei au arătat că spațiul din Sistemul nostru solar este plin de raze X, care vin din toate direcțiile.

Astfel a apărut ideea că Sistemul solar stă practic într-o bulă: cea mai mare parte a mediului interstelar a dispărut pentru că a fost îndepărtat de supernove, iar Sistemul solar a rămas înconjurat de rămășițele exploziilor, adică gazul iradiant.

În ultimii ani, mai mulți cercetători au început să conteste modelul „bulei locale”, spunând că razele X detectate din toate direcțiile ar putea fi rezultatul a ceea ce ei numesc „schimb de sarcină electrică”: particulele foarte energizate emise de Soare – vântul solar – se ciocnesc de atomi, „fură” electroni și emit astfel raze X.

Oamenii de știință de la University of Miami din Coral Gables au vrut să verifice această presupunere și au dezvoltat un senzor care să măsoare radiația produsă de „schimbul de sarcină”. L-au montat pe o mică rachetă a NASA și l-au trimis în spațiu în 2012.

Au fost de-ajuns cinci minute pentru ca senzorul să efectueze o măsurătoare. Analizând datele obținute, cercetătorii au descoperit că doar 40% din radiația X provine din interiorul Sistemului nostru solar. Restul trebuie să vină, spun oamenii de știință, din pereții gazoși și fierbinți ai bulei care înconjoară Pământul.

Un bărbat a fost găsit crucificat pe un gard, cu cuie bătute în mâini. Poliția...
Ce trebuie să faci neapărat azi, pe 6 mai, în a doua zi de Paște....
FOTO. Cum s-a lăsat pozată Simona Halep de Paște, la câteva ore după ce a...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
O gaură misterioasă, de mărimea Elveției, se formează în același loc în Antarctica. După 50...
Locul din România în care oamenii s-au întors în timp, în 1888. Cel mai ciudat...
Minune de Paște! S-a vindecat de CANCER, după ce a trecut prin momente grele
Reacţia unor turişti thailandezi, ajunşi în ziua de Paşte în Maramureş. Au făcut poze cu...
Se spală rufe azi și în a treia zi de Paște? Ce spun preoţii
El este Cristian, polițistul care și-a pierdut viața într-un accident de motocicletă la Galați: „Doi...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Dacă un șofer face o depășire neregulamentară, ești obligat să-l lași să intre în fața...
Macron îl îndeamnă pe Netanyahu să ajungă la un acord de armistiţiu cu Hamas
Omul care A INVENTAT cea mai folosită armă din lume! „Era NEBUN, dar...
INTERZIS pe tot teritoriul României. Legea pe care niciun român nu o va încălca
Buletinele vor fi înlocuite de noua carte de identitate pe model european
Zodiile care vor pierde o persoană dragă până la finalul primăverii. Ce anunță astrele pentru...
Georgiana Lobonț a izbucnit în plâns! "Bebelușii mei..."
Roberta și Julia își aruncă săgeți în Casa Iubirii! Patrick, pe post de arbitru: „Diferența...
Cât de bogată este, de fapt, Maria Cârneci: "Nu am mașină"
BANCUL ZILEI. Profesorul:- Bulă, poți sa-mi spui ce înseamnă abstract?
Ce substanță radioactivă a fost găsită în urina fumătorilor de țigări electronice?