Adriana Stanca
08.02.2015
Magazin

„Made in Roșia Montană”: povestea de succes a unui sucevean care și-a dezvoltat în Apuseni o afacere specială

„Made in Roșia Montană”: povestea de succes a unui sucevean care și-a dezvoltat în Apuseni o afacere specială
Tică Darie a pus pe picioare o afacere inedită la Roșia Montană, localitate în care s-a mutat în anul 2013.

Un tânăr originar din Suceava s-a mutat în localitatea Roșia Montană unde, pentru a demonstra că mineritul nu este neapărat singurul mijloc de supraviețuire în zonă, a pus pe picioare o afacere proprie. Tică Darie a lansat un magazin online prin intermediul căruia vinde produse din lână 100% naturală.

Aproape 30 de femei din satele Țarina, Vîrtop, Bălmoșești, Ignățești, Gura Roșiei, Cărpiniș și Roșia Montană sunt acum plătite de suceveanul în vârstă de 22 de ani pentru a croșeta și tricota căciuli, ciorapi, mănuși, pulovere, veste, covorașe, păpuși și bentițe. Prețurile produselor etichetate „Made in Roșia Montană” pornesc de la 19 și pot ajunge până la 190 de lei.

Povestea afacerii lui Tică începe însă în urmă cu câțiva ani, relatează presa locală. După absolvirea liceului, suceveanul s-a mutat la Copenhaga, unde a studiat Design Multimedia. În 2012, a pedalat aproape 3.000 de kilometri din capitala Danemarcei până în Roșia, singur, pentru cauza Roșia Montană. În 2013, a făcut drumul în doi, tot pe biciclete, din Germania, și tot pentru campania „Salvați Roșia Montană”. Astfel că după două călătorii s-a hotărât că Roșia Montană este locul ce-i va deveni casă.

Așadar, după Crăciunul lui 2013, Tică Darie se muta la Roșia Montană.

FOTO: Facebook//Tică Darie

„Nici bine ce am ajuns acasă la Roșia Montană am rugat-o pe tanti Eta, vecina mea, să îmi facă o pereche de ciorapi pe care să scrie Roșia Montană”, a povestit băiatul. „După două zile mi-a arătat ciorapii, i-am luat în picioare și mi-au plăcut foarte mult, așa că m-am hotărât să iau inițiativă și să-i fac cunoscuți lumii întregi, căci poate își doresc și alții. Tanti Eta a compus și o poezioară atunci. Am publicat-o împreună cu o fotografie și un anunț. Imediat a început nebunia”, își amintește Tică acum.

Două zile mai târziu, tânărul primise deja 100 de comenzi. Conștient că vecina lui nu va putea face față singură, băiatul a apelat la ajutor altor femei din sat.

„Urma Revelionul și totuși ne-am mobilizat în ultimul ceas, am căutat în sat și alte doamne care știu să tricoteze ciorapi și așa am cumpărat ceva lână toarsă”, a spus Tică. „Soțul lui tanti Eta a făcut andrele pentru celelalte ajutoare, iar noi le-am arătat modelul.  Fiecare și-a intrat în ritm rapid, rezultatul fiind multe perechi minunate de ciorapi de lână. Nu făcusem nici un calcul pentru lână, pentru transport, pentru ambalare, pentru nimic. Practic am pus un preț  pentru ciorapii de lână fără să țin cont de toate cheltuielile și am luat astfel o comandă de aproape 300 de perechi. Trebuia să le onorez, nu era drept pentru clienți să schimb prețul. Am făcut practic voluntariat zilnic timp de două luni, uneori până noaptea târziu pentru a trimite cele 300 de perechi comandate”, a adăugat el.

FOTO: Facebook//Made in Roșia Montană

Dacă inițial toată promovarea și comenzile s-au desfășurat pe Facebook, ulterior Tică Darie a lansat și site-ul madeinrosiamontana.ro.

„Acum e începutul lui 2015 și după un an de zile de la acea experiență, am deschis primul magazin online, cu produse de lână din România, din inima unei localități ai cărei moți participă la protejarea patrimoniului cultural și natural pentru generațiile următoare”, a povestit tânărul.

„Nu e o inițiativă din care să ne îmbogățim, ne place ce facem și în același timp vrem să încurajăm oamenii să poarte lână pentru că este ecologică, respiră, absoarbe umezeala, nu ține rece dacă este udă, nu devine urât mirositoare, este rezistentă la foc, se curăță singură și este antibacterială”, a mai spus Tică Darie în cele din urmă.

Inchide