SUPERLUNA 2013. Fenomenul astronomic SuperLuna, vizibil duminică la ora 19:56

Publicat: 23/06/2013, 19:41
Actualizat: 31/07/2014, 15:32

O „aproape” SuperLună, fenomen astronomic în timpul căruia Luna Plină se află la cea mai mică depărtare de Terra, va fi vizibilă duminică, la ora 19:56, potrivit Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din București.

Conform cercetătorului Adrian Sonka de la Observatorul Astronomic din București, SuperLuna s-a produs duminică, de la ora 14:11, când era zi afară și Luna este sub orizont.

„Din păcate Luna Plină nu se vede ziua pentru că faza înseamnă că Luna se află în partea opusă Soarelui: când este Soarele pe cer nu este și Lună. În această fază, Luna răsare la apusul Soarelui și apune la răsăritul acestuia. Pentru că la ora 14.00 Soarele este pe cer, Luna nu va putea fi văzută, fiind sub orizont”, explică Adrian Sonka, potrivit Mediafax.

El precizează că va trebui „să ne mulțumim” cu o „aproape SuperLună”, pe care o vom vedea la ora 19:56, când se va afla deja la 357.040 kilometri de Pământ, mai departe cu zeci de kilometri decât s-a aflat la depărtarea minimă (pe 23 iunie, ora 14:11, la 356.990 km).

„Până și faza Lunii este mai puțin «Plină» decât la ora 14:32, deci vom vedea o aproape SuperLună (…) Vom vedea o Lună Plină mai mare decât de obicei pentru că se va afla destul de aproape de orizont, producându-se același efect (o iluzie optică) ca la răsăritul sau apusul Soarelui/Lunii”, spune cercetătorul.

Potrivit acestuia, următoarele superLuni până în 2020 vor avea loc: în august 2014, septembrie 2015, noiembrie 2016, ianuarie 2018, februarie 2019 și aprilie 2020.
„De fapt o superLună în adevăratul sens al cuvântului se va produce pe 28 septembrie 2014, când se va afla la 356.877 km, în faza de 100% (Lună Plină), la o ora 4:45 dimineața”, mai spune Sonka.

Fenomenul de SuperLună, care oferă satelitului natural al Terrei un aspect ieșit din comun, este adeseori asociat în credința populară cu stigmatul unor dezastre naturale, precum cutremure, tsunami, inundații, taifunuri și cicloane, după cum informa, pe 19 iunie, cnet.com, citat de agenția MEDIAFAX.

SuperLuna este un fenomen astronomic care are loc la fiecare 14 luni, în timpul căruia satelitul natural al planetei noastre se află în faza de Lună plină și va apărea mai mare și mai strălucitor decât în oricare altă noapte din 2013.
În ciuda scenariilor apocaliptice legate de SuperLună existente în credința populară, cercetătorii de la NASA au anunțat că nu au descoperit nicio corelație directă între dezastrele naturale de pe Terra și apropierea Lunii de Terra.

În timpul fenomenului de SuperLună, Pământul, Soarele și Luna sunt aliniate – Terra aflându-se între Lună și Soare. Forțele grativaționale exercitate pe Terra de Lună și Soare determină creșterea și scăderea mareelor, fapt care i-a determinat pe „alarmiști” să creadă că există o legătură între SuperLună și calamitățile naturale.
Potrivit NASA, mareele din timpul fenomenului de SuperLună sunt doar cu câțiva centimetri mai înalte decât cele produse în nopțile obișnuite.

În 2013 au mai fost deja câteva SuperLuni, însă niciuna dintre ele nu s-a produs în timpul fazei de Lună plină.
Potrivit site-ului EarthSky, o altă Lună plină la fel de apropiată de Terra va putea fi văzută abia în august 2014.
SuperLuna reprezintă acel fenomen astronomic care constă în suprapunerea fazei de Lună plină sau Lună nouă cu poziția Lunii la perigeul traiectoriei sale circumterestre.

SuperLuna este un termen nou introdus în astronomia modernă și a fost inventat de astronomul Richard Nolle în 1979.

Ce alimente ultraprocesate cresc cel mai mult riscul de moarte prematură
Sebastian Dobrincu și Ioana Ignat și-au spus ADIO după 3 ani de relație. Motivul care...
Cristi Borcea are o „Valentina Pelinel mică”. „Doar că are ochii albaștri”
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
VIDEO Cum să irosești 3 milioane de dolari. Rușii au tras cu o rachetă Iskander...
Ce a pățit acest pensionar italian de 79 de ani, după ce s-a cuplat cu...
Mihai Albu, vești devastatoare de la medici. CANCERUL a avansat! Declarații sfâșietoare
Aurora Boreală a făcut spectacol, azi noapte, pe cerul României. Cum explică oamenii de ştiinţă...
Cine e, de fapt, soția lui Florin Piersic
Accident teribil la Brașov, între Voila și Făgăraș! Un șofer a murit pe loc după...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Cât costă Dacia Logan în 2024? Mai este o mașină LOW COST?
Finlanda se pregăteşte pentru un război la scară largă cu Rusia: Trebuie să fim pregătiţi