Comitetul de urgență anunțat astăzi de Ponta există în lege din 2004. Dacă s-ar fi aplicat legea, Stroe ar fi trebuit să conducă structura

Comitetul de urgență anunțat astăzi de Ponta există în lege din 2004. Dacă s-ar fi aplicat legea, Stroe ar fi trebuit să conducă structura
Înființarea imediată a unui Comitet similar celui anunțat de Victor Ponta, care să controleze dintr-un singur punct de comandă, funcționarea tuturor instituțiilor implicate într-o salvare este însă obligatorie în „situații de urgență", în România, încă din 2004. La acel moment, Guvernul Adrian Năstase a înființat, prin ordonanța de urgență 21/2004, un Sistem Național de Management al Situațiilor de Urgență.

„Voi înființa, în cel mai scurt timp, la nivelul Guvernului, comitetul interministerial de intervenție în situații de urgență pentru ca în viitor asemenea situații să poată să fie evitate și intervenția să se facă mai rapid și mai eficient”, a fost soluția avansată public de premierul Victor Ponta după ce operațiunea de căutare a victimelor accidentului de aviație din Apuseni a fost declarată oficial „un eșec”.

Înființarea imediată a unui Comitet similar celui anunțat de Victor Ponta, care să controleze dintr-un singur punct de comandă, funcționarea tuturor instituțiilor implicate într-o salvare este însă obligatorie în „situații de urgență”, în România, încă din 2004. La acel moment, Guvernul Adrian Năstase a înființat, prin ordonanța de urgență 21/2004, un Sistem Național de Management al Situațiilor de Urgență, în contextul atentatelor din Spania și Rusia, dar și a constatării că sistemul este „parțial închegat”. Pentru ca acesta să devină realitate, o Hotărâre a Guvernului din septembrie 2004, HG 1489/2004, descrie în amănunt cum ar trebui să se înființeze imediat o „celulă de criză” la Ministerul de Interne, sub conducerea ministrului și în coordonarea prim-ministrului. Deși ordonanța și legea sunt în vigoare, acest lucru nu s-a întâmplat după prăbușirea avionului în Munții Apuseni.

Dacă legea era respectată, Radu Stroe ar fi trebuit să conducă o celulă de criză din care să fi făcut parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, condus de Ramona Mănescu, responsabil în acest caz, și reprezentanți ai instituțiilor subordonate, respectiv ROMATSA, condusă până azi de Aleodor Frâncu, reprezentanți ai STS, condus de Marcel Opriș, toate structurile din MAI responsabile pe intervenție – IGSU(Ion Burlui), Jandarmi, Pompieri, secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea și secretarul de stat pentru relația cu prefecturile și ISU, Cătălin Chiper.

Cum ar fi trebuit să funcționeze celula de criză

Astfel, hotărârea menționată arată că în situații de urgență se înființează „Comitetul Național pentru Situații de Urgență, ca organism interministerial de management, sub conducerea nemijlocită a ministrului administrației și internelor și în coordonarea primului-ministru, în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență”.

Actul normativ menționează explicit și cine trebui să preia comanda rapid: ministrul de Interne, același care prin ordin ministerial, desemnează membrii din rândul secretarilor de stat din mai multe ministere și din cel al șefilor instituțiilor guvernamentale implicate. În plus, pot fi cooptați specialiști, drept consultanți: „ (2) Comitetul Național se compune din: a) președinte: ministrul administrației și internelor; b) vicepreședinte: un secretar de stat din Ministerul Administrației și Internelor;  c) membri: unul sau mai mulți secretari de stat de la fiecare minister sau un adjunct al conducătorului fiecărei instituții publice centrale prevăzute în anexa nr. 1, în funcție de tipurile de risc gestionate, de funcțiile de sprijin repartizate și de complexitatea acestora, și inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență; d) consultanți: câte 1 – 2 experți și/sau specialiști din fiecare minister și instituție publică centrală prevăzute în anexa nr. 1. (3) Componența nominală a Comitetului Național se aprobă prin ordin al ministrului administrației și internelor, pe baza propunerilor făcute de miniștrii și conducătorii instituțiilor publice centrale”.

În locul acestui Comitet, raportul oficial prezentat în Guvern, menționează la comandă doar ISU Alba. „(Ora, n.red.) 16.29 – MApN a luat legătura cu ROMATSA și a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forțe la acțiunile de căutare/salvare.  Șeful de tură ROMATSA  a informat că acestea sunt coordonate de ISU Alba”, se arată în documentul oficial.

Planurile de viitor ale lui Ponta

În singura intervenție pe care a avut-o legat de accident, miercuri la prânz, premierul a vorbit despre faptul că „există acte normative referitoare la accidentele de aviație civilă”, care descriau procedura de urmat, nominalizând însă doar Regulamentul ROMATSA: „Există HG 741/2008, care stabilește foarte clar cine, cum se organizează. Din păcate, această hotărâre de guvern și celelalte proceduri nu au funcționat suficient de rapid și suficient de bine”, a spus el. 

Pentru viitor, Ponta susține însă că va schimba normele. „voi înființa, în cel mai scurt timp, la nivelul guvernului, comitetul interministerial de intervenție în situații de urgență, coordonat la nivel de vicepremier, în care alături de vicepremierul pe probleme de ordine publică și siguranță națională să fie direct implicați, în toate situațiile de același gen, secretarul de stat Raed Arafat și șeful ISU, alături de reprezentanți ai tuturor celorlalte instituții, fie guvernamentale, fie neguvernamentale, pentru ca în viitor asemenea situații să poată să fie evitate și intervenția să se facă mai rapid și mai eficient”.

Practic, singura diferență față de normele actuale ar fi schimbarea conducerii de la Ministerul de Interne și din coordonarea sa, la vicepremierul pentru ordine publică, Gabriel Oprea.

Blaga: Celula de criză era obligatorie la MAI

Fostul ministru de interne Vasile Blaga a declarat pentru gândul că în cazul tragediei aviatice din Apuseni „era obligatorie” înființarea unei celule de criză la mivelul MAI care să fie condusă de ministrul Radu Stroe. El a precizat că după adoptarea ordonanței privind situațiile de urgență în 2004 s-au emis mai multe hotărâri de guvern în 2004 și în 2006 în care s-a formalizat coordonarea la nivelul Internelor a operațiunilor în caz de urgență, sediul celulei de criză fiind stabilit la MAI, precum și responsabilitățile instituțiilor implicate.

„Dacă vă aduceți aminte, în 2010, a căzut în Bucegi un elicopter militar israelian care făcea pregătiri și au murit șase militari israelieni și unul român. Ministerul responsabil atunci era cel al Apărării, însă celula de criză s-a înființat la MAI și a fost sub coducerea mea deoarece MAI coordonează intervenția. În cazul tragediei din urmă cu două zile ministerul responsabil este cel al Transporturilor, însă celula de criză trebuie înființată la MAI care coordonează intervenția. La mAI sunt toate structurile: IGSU, Jandarmi, Pompieri, dar și tehnica necesară. În astfel de situații trebuie să existe o voce unică, fiind extrem de importantă comunicarea”, a spus Blaga.

În opinia sa, din celula de criză ar fi trebuit să facă parte, pe lângă Radu Stroe,  secretarul de stat pe probleme de ordine publică și structurile MAI- IGSU, pompierii și jandarmii., Ministerul Transporturilor, ROMATSA.

La rândul său, fostul ministru de Interne Ioan Rus a fost rezervat în comentarii, mulțumindu-se să declarre pentru gândul că „se știe legea, există o procedură”

Inchide