Guvernul a modificat legea educației prin ordonanță de urgență. Ce durată va avea ÎNVĂȚĂMÂNTUL OBLIGATORIU în România și câți ani de liceu se vor face

Redactor:
Andreea Ofițeru
Guvernul a modificat legea educației prin ordonanță de urgență. Ce durată va avea ÎNVĂȚĂMÂNTUL OBLIGATORIU în România și câți ani de liceu se vor face
Guvernul a modificat luni legea educației printr-o ordonanță de urgență prin care clasa pregătitoare a devenit obligatorie, iar liceul rămâne la patru ani. Astfel, învățământul obligatoriu crește de la o durată de 10 ani la una de 11 ani.

Guvernul a modificat luni legea educației printr-o ordonanță de urgență prin care clasa pregătitoare a devenit obligatorie, iar liceul rămâne la patru ani. Astfel, învățământul obligatoriu crește de la o durată de 10 ani la una de 11 ani.

Potrivit Ministerului Educației, atât liceul, cât și gimnaziul vor române cu durata de 4 ani fiecare. Legea educației naționale, adoptată în 2011, prevedea ca liceul să fie de trei ani.

În ordonanța de urgență, se arată că prin introducerea clasei pregătitoare și prin menținerea duratei de 4 ani a liceului, învățământul obligatoriu crește de la o durată de 10 ani la una de 11 ani.

Astfel, învățământul obligatoriu va fi format din: clasa pregătitoare, clasele I – VIII și clasele IX – X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai școlii profesionale, pentru cei care aleg traseul învățământului profesional și tehnic.

Ordonanața acordă dreptul elevilor care aleg să urmeze învățământului profesional și care promovează examenul de certificare a calificării profesionale să-și poată completa educația și pregătirea profesională, inclusiv prin forma de învățământ cu frecvență.

În privința  evaluărării de  la clasa pregătitoare, ordonanța  precizează foarte clar că elevii din clasa pregătitoare NU vor fi evaluați prin note sau calificative.

Gândul vă prezintă și alte modificări aduse învățământului, așa cum au fost ele adoptate de Ministerul Educației:

– se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun și elevilor din învățământul profesional

În prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învățământul obligatoriu și liceal, creându-se o situație discriminatorie pentru elevii din învățământul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun și elevii din învățământul profesional.

– se reglementează calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare națională, admitere la liceu și bacalaureat, începând cu generațiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul școlar 2015 – 2016

Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de susținere a examenelor de evaluare națională, admitere la liceu și bacalaureat, forme care pleacă de la conceptul de transdisciplinaritate. Totuși, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fără ca ea să se coreleze cu modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinară de predare a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educație în anul școlar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii următori, și la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, începând cu anul școlar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaționale de tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare prevăzută de Legea nr. 1/2011.

se extinde cadrul legal pentru subvenționarea costurilor aferente frecventării liceului și pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate

Legislația actuală prevede posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuării studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subvenționarea costurilor aferente frecventării liceului și pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.

– se fac o serie de precizări suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităților de învățământ

Legislația actuală nu precizează foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de învățământ la alta. Prin modificările aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifică acest aspect.

– se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învățământul preuniversitar, pe baza rezultatelor obținute la concursul de titularizare

Cadrele didactice netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul național unic de titularizare, au obținut cel puțin nota/media 7 și au ocupat un post/catedră, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de învățământ preuniversitar, după parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educației naționale.

– se clarifică durata anului universitar pentru studenții din anii terminali, astfel încât aceștia să beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la 30 septembrie

        Pentru învățământul universitar, OUG clarifică durata anului universitar, astfel încât studenții aflați în ultimul an de studiu să poată beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la data de 30 septembrie.

– se introduc modalități suplimentare de alocare a fondurilor către universități, în principal prin încurajarea cooperării universităților cu diferiți actori, preponderent din mediul socio-economic

Finanțarea universităților este completată prin încurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, să participe la proiecte cu caracter educațional. De asemenea, se asigură cadrul legal ca specialiști din diverse domenii de activitate să ocupe funcții didactice de predare, având statutul de cadru didactic asociat invitat.

– reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Naționale „I.C. Petrescu”, care devine secție a Bibliotecii Centrale Universitare

O reglementare importantă se referă la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Naționale „I.C. Petrescu” din București, care devine secție a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurându-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului că imobilul ocupat, până de curând, de Biblioteca Pedagogică Națională „I.C. Petrescu” a fost retrocedat, instituția se afla într-un mare pericol de a pierde fondul de carte și locurile de muncă ale angajaților săi. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale Regulamentul de organizare și funcționare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din București.

– reglementări privind funcționarea ARACIS

Un alt punct important se referă la reglementări privind declanșarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind că în anul 2014, o dată cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.

Inchide