Curtea Constituţională a respins, marți, sesizarea AUR în legătură cu Legea „austerităţii”, astfel că pachetul de măsuri prin care Guvernul și-a angajat răspunderea este constituțional, ceea ce înseamnă că va fi semnată de președintele Nicușor Dan.
Guvernul şi-a asumat răspunderea, în data de 7 iunie, în Parlament, pe primul pachet de măsuri fiscale. Ulterior, AUR a anunţat depunerea unei moţiuni de cenzură, care a fost respinsă pe 14 iulie.
Într-un comunicat, AUR justifica că: „Legea atacată la Curtea Constituțională este un festival al sărăciei, al inechităților și al haosului legislativ: Se elimină facilitățile pentru familiile cu copii: sabotaj direct la adresa politicilor demografice și a viitorului țării.
Se îngheață salarii și se anulează compensațiile legale pentru concediile neefectuate.
Se eșalonează hotărârile judecătorești definitive: un atac fără precedent asupra justiției și separației puterilor în stat.
Se menține personalul militar la limita subzistenței: semnal clar că acest guvern nu respectă nici armata, nici demnitatea națională.
În paralel, cinci vicepremieri și sute de sinecuri bugetofage își mențin privilegiile intacte. Guvernul cere „austeritate” celor care abia supraviețuiesc, în timp ce sinecuriștii se plimbă în mașini de lux plătite din banii contribuabililor.
Această lege nu doar că este neconstituțională, este periculoasă. Deschide calea unei guvernări în care executivul face legi fără control parlamentar, ignoră Constituția, ignoră drepturile cetățenești și subminează autoritatea justiției. Este un model de guvernare autoritară, împachetată în discurs tehnocratic”. Mai multe aici.
UPDATE, ORA 15.30:
MOTIVAREA
Curtea Constituțională a stabilit că Guvernul, în cauza de față, și-a angajat răspunderea asupra Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare cu respectarea art.114 din Constituție, întrucât a reglementat un domeniu omogen de relații sociale și a justificat atât urgența, cât și necesitatea adoptării legii.
De asemenea, Curtea Constituțională a constatat că legiuitorul are competența de a stabili sarcini fiscale sub forma contribuției de asigurări sociale de sănătate asupra oricăror categorii de venituri, indiferent de natura lor, inclusiv asupra veniturilor realizate din pensii și din alte categorii de indemnizații, iar prevederile care stabilesc această contribuție sunt constituționale [art.1 alin.(3) și (5), art.47, art.48 alin.(1) și art.56 din Constituție].
Cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinseci, care au privit condițiile în care poate fi angajată răspunderea Guvernului, Curtea a constatat că:
angajarea răspunderii Guvernului în fața Camerei Deputaților și Senatului, în ședință comună, asupra unui proiect de lege este un aspect de natură constituțională al raporturilor dintre Guvern și Parlament, realizându-se, astfel, atât controlul parlamentar, cât și actul de legiferare în sine;
reglementările adoptate fac obiectul unui singur proiect de lege, au un obiect și scop unitar, respectiv măsuri fiscal-bugetare pentru a consolida sustenabilitatea financiară a României;
urgența și necesitatea adoptării legii au avut în vedere evitarea consecințelor negative asupra deficitului bugetului general consolidat și a afectării sustenabilității finanțelor publice.
Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinsecă, Curtea a constatat că:
VĂ RECOMANDĂM ȘI: