Prima pagină » Știri » Se amână amânarea. Ministerul Transporturilor cere amânarea deciziei care prevede despăgubirea călătorilor CFR în caz de întârzieri

Se amână amânarea. Ministerul Transporturilor cere amânarea deciziei care prevede despăgubirea călătorilor CFR în caz de întârzieri

Se amână amânarea. Ministerul Transporturilor cere amânarea deciziei care prevede despăgubirea călătorilor CFR în caz de întârzieri
Prevederea din Regulamentul Comisiei Europene potrivit căreia călătorii trebuie despăgubiți dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute se va aplica și în România doar peste șapte ani, pentru că Ministerul Transporturilor va solicita o derogare a aplicării facilității până în anul 2024.

Încă din 2009, în Uniunea Europeană călătorii primesc despăgubiri de 25% din prețul biletului dacă trenurile întârzie între 60 și 119 minute sau de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute. Despăgubirea poate ajunge la 100% plus cazarea pe o noapte la un hotel de trei stele – cameră single – dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi.

În România, aceste facilități se acordă numai călătorilor din trenurile internaționale, pentru cei din trenurile naționale existând o derogare care ar trebui să expire la data de 3 decembrie 2019. Însă Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care va solicita o nouă derogare, până la 3 decembrie 2024. Asta pentru că Regulamentul 1371/2007 permite trei derogări (în total, 15 ani) față de termenul inițial, 3 decembrie 2009.

România a obținut o primă derogare de la aplicarea acestui regulament, în 2009 până în 2014, apoi o altă derogare în 2014 până în 2019, invocând motivul că infrastructura feroviară nu permite respectarea întocmai a orarelor din mersul trenurilor. Doar din 3 decembrie 2020, când va fi termenul final, , întârzierile vor fi decontate indiferent ce pierderi ar suferi CFR Călători sau operatorii privați.

Principalul motiv invocat în prezent de Ministerul Transporturilor pentru a obține derogarea până în 2020 este același cu cele invocate pentru derogările anterioare, respectiv starea precară a infrastructurii feroviare, care nu permite respectarea la minut a mersului trenurilor. În 2009, când România a obținut prima derogare, infrastructura era într-o stare total inadecvată și, de atunci, doar liniile București-Constanța, București-Predeal și alte câteva tronsoane de pe Coridorul IV feroviar (în total, aproximativ 1.000 de kilometri) au fost reabilitate. Ar mai fi de reabilitat cel puțin 10.000 de kilometri, cu un necesar investițional estimat de ingineri la cel puțin un miliard de euro pe an.

Așadar, transportatorii feroviari de călători nu acordă despăgubiri în cazul în care trenurile vor întârzia, dar există un caz în care transportatorii nu pot evita despăgubirea: trenurile internaționale. Există, de asemenea, și o serie de drepturi ale pasagerilor din Europa care se acordă fără derogare: disponibilitatea biletelor, inclusiv la bordul trenurilor, responsabilitatea companiilor de transport feroviar pentru pasageri și bagaje și facilitățile de acces pentru persoanele cu handicap.

Cu derogare, adică amânate pentru data de 3 decembrie 2024, sunt următoarele drepturi: despăgubiri pentru întârzieri, legături pierdute sau anulări și plăți în avans în caz de deces sau rănire a pasagerilor (cel puțin 21.000 de euro în caz de deces) pentru a acoperi cheltuielile imediate care pot apărea în cazul unui accident.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Un șofer din București a lovit un copac și două ambulanțe SMURD
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
FBI intră pe fir în cazul lui Emil Gânj! Descoperiri ULUITOARE în telefonul criminalului din Mureș
Prosport.ro
Mădălina Ghenea i-a înnebunit pe arabi. Cum și-a făcut apariția în Qatar
Adevarul
Povestea celui mai bogat sat din Ucraina, aflat la graniţa cu România. Paradoxul castelelor din Nyzhnia Apșa
Mediafax
AEP: Peste 2.2 milioane de alegători înscriși pentru alegerile locale parțiale de duminică
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Un fost director Microsoft, impresionat de transformarea României din ultimii ani