Un marinar român a dispărut de pe un vas maltez în Marea Galbenă. Familia acestuia acuză autoritățile de nepăsare

Un marinar român a dispărut de pe un vas maltez în Marea Galbenă. Familia acestuia acuză autoritățile de nepăsare
Publicat: 26/08/2015, 11:49
Actualizat: 26/08/2015, 16:26

Familia și reprezentanții legali ai acesteia spun că Petrică Mandeș, ofițer 1 mecanic pe vasul comercial Huahine, aflat sub pavilion maltez, a dispărut fără urmă de la bord în noaptea de 5 august 2015, în timp ce nava se afla la 180 de mile est de coasta Chinei.

Bărbatul, în vârstă de 57 de ani, are o experiență pe mare de 30 de ani. El a semnat, în luna iulie, primul său contract de angajare cu societatea Cardiff Crewing România, operatorul navei Huahine, pe postul de ofițer 1 mecanic, iar în 15 iulie a plecat spre Australia pentru a se îmbarca pe nava acostată în portul Hedland. În 20 iulie, vasul a părăsit portul, având ca destinație portul chinez Caofeidian, unde era așteptat să ajungă în 9 august.

În 5 august, dată la care nava se afla în largul Mării Galbene, familia lui Petrică Mandeș a primit un telefon prin care era anunțată că acesta dispăruse de aproximativ 10 ore de la bordul navei și că nu se știe nimic despre el.

„În noaptea de 4 spre 5 august, Petrică Mandeș efectua serviciul de cart, programat între orele 04.00-08.00, fiind asistat de un motorist filipinez. Din informațiile oferite de colegi, rezultă că acesta ar fi fost văzut ultima oară la ora 04.30, cu o cafea în mână, moment din care nu se mai știe nimic despre el. Șeful mecanic a fost informat abia la ora 07.35 cu privire la dispariția lui Mandeș, când au fost demarate acțiunile de căutare a acestuia. La ora 10.00, toate navele din zonă au fost alertate și rugate să contribuie la căutarea lui, vasul Huahine schimbându-și cursul, pentru a-l căuta, până la ora 20.00 (ora locală), când operațiunea a fost încheiată. Menționăm că nu au fost efectuate căutări prin scufundări sau la suprafața apei, ci numai de pe puntea navei”, susțin reprezentanții legali ai familiei, într-un comunicat de presă.

Familia marinarului reclamă faptul că, deși, conform procedurilor, vasul Huahine ar fi trebuit arestat pentru efectuarea unei investigații, acesta a părăsit nestingherit portul Caofeidian, primul unde a acostat după dispariția marinarului român.

„Demersurile familiei, efectuate prin Ambasada României în China, Consulatul Shanghai, pentru a se desfășura la bordul navei o anchetă care să elucideze împrejurările dispariției lui Petrică Mandeș au rămas fără ecou. Nava a staționat în rada portului Caofeidian timp de câteva zile, perioadă în care, conform procedurilor în astfel de situații, ar fi trebuit arestată”, spun reprezentanții familiei.

Conform sursei citate, la sosirea în țară a șefului mecanic, tot de naționalitate română, acesta, contactat telefonic de familia Mandeș, s-ar fi arătat deranjat de faptul că a fost anunțat foarte târziu de la momentul presupus al dispariției de către motoristul filipinez – cel care îl asista pe Petrică Mandeș pe perioada serviciului de cart și primul membru al echipajului care a sesizat lipsa lui, în pofida ordinelor primite de la superiori pentru astfel de cazuri.

Familia lui Petrică Mandeș crede că acesta a fost omorât și acuză autoritățile române că, deși au fost sesizate în repetate rânduri, nu au deschis nici până în prezent o anchetă, nu au inițiat operațiuni de căutare a acestuia și nu au semnalat dispariția românului tuturor instituțiilor care și-ar putea aduce sprijinul în acest caz.

„Dispariția românului, fără să fie prelevată vreo probă până la această dată cu privire la cauzele tragicului incident, lasă multe semne de întrebare. Se poate ca pe un vas construit în 2013, care foarte probabil că are un sistem de supraveghere de ultimă generație, camerele video să nu fi surprins nicio informație vitală cu privire la ce s-a întâmplat cu Petrică Mandeș? Este posibil ca Ambasada României în China, a cărei prioritate este protejarea drepturilor cetățenilor săi, să nu ia nicio măsură concretă când este la mijloc viața unui om? Singura informare primită de familie este un raport și declarația căpitanului, ambele nesemnate și neștampilate. Având în vedere cele expuse, familia are motive serioase să creadă că la bordul navei s-a produs o crimă, fapt pentru care a cerut până la acest moment ajutorul oficialilor români de la Ambasada României din China, Ministerului de Externe al României, Consulatului Chinei din Constanța, Sindicatului ITF Constanța, Procuraturii Constanța, companiei de crewing Cardiff. Toate eforturile familiei au fost în zadar, de trei săptămâni nefiind demarată nicio anchetă cu privire la dispariția lui Petrică Mandeș. Lipsă de interes? Lipsă de proceduri? Ce trebuie să facem pentru ca viața unui om să conteze pentru autoritățile pe care le plătim pentru a ne proteja interesele?”, se întreabă, în finalul documentului, familia lui Petrică Mandeș.

Reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, totodată lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că a primit înștiințarea internațională despre dispariția marinarului român și a confirmat că în zonă au fost făcute căutări pentru găsirea acestuia.

„Au fost organizate în zonă căutări specifice, nava s-a întors și a efectuat căutare așa cum este prevăzut în legislația internațională, au comunicat dispariția în sistemul internațional și s-a activat cel mai apropiat punct de căutare și salvare. Mai multe nu s-au putut face, în special pentru că se aflau și într-o zonă destul de prost dezvoltată în astfel de centre de intervenție rapidă și de operațiuni de căutare și salvare. În zona respectivă, și când știi unde să cauți este greu să găsești o persoană dispărută”, a spus Mihălcioiu.

El a precizat că ITF nu poate face prea multe în acest caz, China nefăcând parte din federația transportatorilor, și nici ca lider al SLN nu poate interveni, pentru că barbatul dispărut nu era membru al sindicatului.

„Din păcate, nu era nici membru de sindicat, așa că nu putem ajuta familia cu bani pentru plata unor avocați în China care să ajute la elucidarea dispariției”, a declarat Adrian Mihălcioiu, care a menționat că sunt destul de dese cazurile de dispariție de la bordul navelor și, din păcate, „în general acestea nu-și găsesc prea curând o rezolvare”.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Sunt extratereștrii pe K2-18b? Telescopul James Webb a fost îndreptat spre planeta pe care au...
Cea mai „nebună” ofertă vine de la Lidl! Ce o să găsiți în supermarketuri de...
FOTO. Ioana Marcu, soția lui Ciprian Marica, apariție îndrăzneață cu bustul generos la vedere!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Localitatea care a dispărut de pe harta României. În 2002 mai avea doar 3 locuitori
I-a ÎNNEBUNIT pe toți bărbații! Imagini de vis cu vedeta! Are trup de zeiță la...
O româncă stabilită în Spania arată ce găteşte cu alimentele pe care le găseşte prin...
VIDEO. Profesoara concediată din cauza pozelor indecente de pe net le-a râs în față părinților...
Tragedie în stațiunea Mamaia. Un bărbat s-a înecat în mare, chiar în ziua de Florii
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
Răsturnare de situaţie din piaţa muncii. Exodul a luat sfârşit: Procentul românilor care caută activ...
Omul care a spus ADEVĂRUL despre Zona 51 și Farfuriile Zburătoare
Devine ilegal de astăzi, 28 APRILIE. Legea se aplică deja în toată ROMÂNIA
Femeile din aceste zodii vor fi marcate de succes în viața profesională. La ce vor...
VIDEO. Profesoara concediată din cauza pozelor indecente de pe net le-a râs în față părinților...
Momente pline de emoție în familia Sterp. Getuța a făcut mărturisiri înduioșătoare despre regretata ei...
Secretul Laurei Cosoi în timpul sarcinii! Cum reușește să se mențină într-o formă de zile...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Un rezervor uriaș de apă a fost găsit ascuns adânc sub suprafața Pământului