Mașini electrice: Ce sunt bateriile SOLID-STATE, cum diferă de cele Li-Ion și de ce promit o revoluție în domeniul auto

Mașini electrice: Ce sunt bateriile SOLID-STATE, cum diferă de cele Li-Ion și de ce promit o revoluție în domeniul auto
Foto: Shutterstock
Publicat: 31/08/2023, 12:44
Actualizat: 31/08/2023, 14:38

Bateriile solid-state promit să mărească semnificativ autonomia automobilelor electrice, să ofere viteze de încărcare mai mari și să reducă semnificativ riscul de incendii. Acestea sunt alternative la bateriile Li-Ion folosite în cele mai multe mașini electrice de astăzi.

În acest moment nu există pe piață mașini electrice cu baterii solid-state, dar modele sunt pregătite de mai multe companii. Exemple sunt Toyota, Honda, Hyundai, BMW, Ford, GM sau Volkswagen. În stadiul cel mai avansat se află Toyota, care se pregătește să lanseze un model cu astfel de baterii până în anul 2025.

Tehnologia ar putea fi folosită în viitor și în avioane, trenuri sau camioane.

Baterii solid-state de mici dimensiuni sunt folosite deja în dispozitive electronice precum smartwatch-uri sau pacemaker-e. Nu sunt utilizate încă în industria auto deoarece sunt scumpe și dificil de produs la dimensiuni mari, potrivit Vox. Introducerea lor în acest moment ar crește și mai mult prețurile vehiculelor electrice, care oricum sunt semnificativ mai mari decât cele ale mașinilor cu motoare termice.

Ce sunt bateriile solid-state?

Aceste baterii funcționează ca și celelalte baterii. Primesc energie, o înmagazinează apoi o furnizează dispozitivelor la care sunt conectate. Diferența o fac materialele folosite în construcția lor.

Bateriile Li-Ion folosesc o soluție lichidă ca electrolit. Bateriile solid-state folosesc un electrolit solid.

Densitatea mai mare a bateriilor solid-state înseamnă că pot avea o capacitate mai mare decât cele Li-Ion, la dimensiuni similare. Astfel, un vehicul echipat cu un asemenea pachet ar trebui să aibă o autonomie similară cu unul care folosește un motor cu ardere internă.

Potrivit mai multor estimări, raza de acțiune a vehiculelor electrice echipate cu baterii solid-state va fi cu între 50% și 80% mai mare decât a celor care folosesc acumulatori Li-Ion.

Un alt avantaj al tehnologiei solid-state este că aceste baterii au un risc foarte scăzut de incendiu.

Totodată, noile baterii sunt mai prietenoase cu mediul înconjurător, deoarece nu includ lichide care pot curge și ajunge în sol sau în cursurile de apă. Potrivit Electrek, tehnologia poate avea o amprentă de carbon cu 39% mai redusă decât cea a Li-Ion.

Un alt mare avantaj al bateriilor solid-state este timpul rapid de încărcare. Acestea pot ajunge de la 0 la 80% în doar 15 minute, potrivit GreenCars. Prin comparație, încărcarea rapidă a unei mașini Tesla Model Y Performance, cu pachet de baterii Li-Ion, de la 10% la 80% durează 27 de minute, scrie EVBox.

Ce alte alternative promițătoare la Li-Ion există pentru mașini electrice

Un producător auto a prezentat recent primul automobil electric echipat cu baterii Sodiu-Ion, o tehnologie care promite și ea să revoluționeze industria. Modelul, numit Hua Xianzi, este produs de o companie mixtă deținută în China de JAC Group și Volkswagen.

Primul automobil cu baterii Sodiu-Ion este Hua Xianzi. (Foto: Profimedia Images/Jacobs School of Engineering)

Bateriile Sodiu-Ion, care înlocuiesc litiul cu sodiul, sunt realizate din materiale ieftine care se găsesc din abundență. Acestea oferă performanțe comparabile cu cele ale tehnologiei Li-Ion când vine vorba de densitate a energiei, putere și timpi de încărcare. Totodată, sunt considerate mai sigure și mai prietenoase cu mediul înconjurător, deoarece nu includ materiale toxice sau ușor inflamabile.

JAC Motors lucrează la astfel de baterii de mai mulți ani. Modelul Hua Xianzi folosește un pachet de 25 kWh, care oferă o autonomie maximă de 250 de km la o încărcare completă.

Compania auto a subliniat faptul că mașinile cu baterii Sodiu-Ion pot opera la temperaturi extreme, cuprinse între -40 și 70 de grade Celsius.

Adrian Popa
Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Momentul în care Dan Vîlceanu îl mușcă de nas și îl agresează pe Florin Roman...
Meteorologii Accuweather anunță o lună iunie cum nu prea a mai fost în România. Prognoză...
FOTO. Cea mai bogată româncă are o avere de peste 800.000.000 de euro și arată...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Iranul a cerut și ajutorul SUA după prăbușirea elicopterului care a dus la moartea președintelui...
Cabral, 'pus pe hold' de o… blondisancă! Ce mai contează că e adjudecat + copii...
Cum a aflat Monica Tatoiu că are CANCER! „Pierd un litru de sânge la trei...
Bătaie în Parlament. Dan Vîlceanu, acuzat că l-a lovit cu genunchiul în nas pe Florin...
Breaking news despre Florin Piersic!
Cât costă să sari cu parașuta în România. Prețurile pornesc de la 1000 de lei...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Iei amendă dacă circuli pe interzis în parcarea supermarketului?
Nu-ţi mai face patul dimineaţa! Un medic te sfătuieşte să-l laşi dezordonat
O structură GIGANTICĂ ascunsă în adâncurile spațiului!
Interzis în toată România. Legea este în vigoare din 2008
Revoluție în bucătărie. S-a găsit soluția pentru mâncarea prea sărată
Mesaje si felicitări de Sf. Constantin și Elena 2024 cu „La mulți ani”. Cele mai...
Bunicul Florentinei, fata ucisă la Sibiu, detalii șocante! "Nu a..."
Culiță Sterp a apelat de urgență la mama Geta! Cu ce bunătăți s-a dus femeia...
Nina Dobrev a suferit un accident. Primul mesaj transmis de actriță de pe patul de...
BANCUL ZILEI. Două măicuțe în mașină. Deodată pe parbriz sare un VAMPIR mic
Robotul moale care imită picioarele păianjenilor
×