Prima pagină » Auto » Mașini electrice: Ce sunt bateriile SOLID-STATE, cum diferă de cele Li-Ion și de ce promit o revoluție în domeniul auto

Mașini electrice: Ce sunt bateriile SOLID-STATE, cum diferă de cele Li-Ion și de ce promit o revoluție în domeniul auto

Mașini electrice: Ce sunt bateriile SOLID-STATE, cum diferă de cele Li-Ion și de ce promit o revoluție în domeniul auto

Bateriile solid-state promit să mărească semnificativ autonomia automobilelor electrice, să ofere viteze de încărcare mai mari și să reducă semnificativ riscul de incendii. Acestea sunt alternative la bateriile Li-Ion folosite în cele mai multe mașini electrice de astăzi.

În acest moment nu există pe piață mașini electrice cu baterii solid-state, dar modele sunt pregătite de mai multe companii. Exemple sunt Toyota, Honda, Hyundai, BMW, Ford, GM sau Volkswagen. În stadiul cel mai avansat se află Toyota, care se pregătește să lanseze un model cu astfel de baterii până în anul 2025.

Tehnologia ar putea fi folosită în viitor și în avioane, trenuri sau camioane.

Baterii solid-state de mici dimensiuni sunt folosite deja în dispozitive electronice precum smartwatch-uri sau pacemaker-e. Nu sunt utilizate încă în industria auto deoarece sunt scumpe și dificil de produs la dimensiuni mari, potrivit Vox. Introducerea lor în acest moment ar crește și mai mult prețurile vehiculelor electrice, care oricum sunt semnificativ mai mari decât cele ale mașinilor cu motoare termice.

Ce sunt bateriile solid-state?

Aceste baterii funcționează ca și celelalte baterii. Primesc energie, o înmagazinează apoi o furnizează dispozitivelor la care sunt conectate. Diferența o fac materialele folosite în construcția lor.

Bateriile Li-Ion folosesc o soluție lichidă ca electrolit. Bateriile solid-state folosesc un electrolit solid.

Densitatea mai mare a bateriilor solid-state înseamnă că pot avea o capacitate mai mare decât cele Li-Ion, la dimensiuni similare. Astfel, un vehicul echipat cu un asemenea pachet ar trebui să aibă o autonomie similară cu unul care folosește un motor cu ardere internă.

Potrivit mai multor estimări, raza de acțiune a vehiculelor electrice echipate cu baterii solid-state va fi cu între 50% și 80% mai mare decât a celor care folosesc acumulatori Li-Ion.

Un alt avantaj al tehnologiei solid-state este că aceste baterii au un risc foarte scăzut de incendiu.

Totodată, noile baterii sunt mai prietenoase cu mediul înconjurător, deoarece nu includ lichide care pot curge și ajunge în sol sau în cursurile de apă. Potrivit Electrek, tehnologia poate avea o amprentă de carbon cu 39% mai redusă decât cea a Li-Ion.

Un alt mare avantaj al bateriilor solid-state este timpul rapid de încărcare. Acestea pot ajunge de la 0 la 80% în doar 15 minute, potrivit GreenCars. Prin comparație, încărcarea rapidă a unei mașini Tesla Model Y Performance, cu pachet de baterii Li-Ion, de la 10% la 80% durează 27 de minute, scrie EVBox.

Ce alte alternative promițătoare la Li-Ion există pentru mașini electrice

Un producător auto a prezentat recent primul automobil electric echipat cu baterii Sodiu-Ion, o tehnologie care promite și ea să revoluționeze industria. Modelul, numit Hua Xianzi, este produs de o companie mixtă deținută în China de JAC Group și Volkswagen.

Primul automobil cu baterii Sodiu-Ion este Hua Xianzi. (Foto: Profimedia Images/Jacobs School of Engineering)

Bateriile Sodiu-Ion, care înlocuiesc litiul cu sodiul, sunt realizate din materiale ieftine care se găsesc din abundență. Acestea oferă performanțe comparabile cu cele ale tehnologiei Li-Ion când vine vorba de densitate a energiei, putere și timpi de încărcare. Totodată, sunt considerate mai sigure și mai prietenoase cu mediul înconjurător, deoarece nu includ materiale toxice sau ușor inflamabile.

JAC Motors lucrează la astfel de baterii de mai mulți ani. Modelul Hua Xianzi folosește un pachet de 25 kWh, care oferă o autonomie maximă de 250 de km la o încărcare completă.

Compania auto a subliniat faptul că mașinile cu baterii Sodiu-Ion pot opera la temperaturi extreme, cuprinse între -40 și 70 de grade Celsius.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
CCR amână decizia privind pensiile magistraților pentru luni
Digi24
Ceasuri Rolex, lingouri de aur și o diplomație „decimată din interior”. Cum funcționează politica externă a Americii în era Trump 2.0
Cancan.ro
Cât costă rochia purtată de Mirabela Grădinaru la Digi24. De ce a atras atenția tuturor
Prosport.ro
FOTO. Natalia Mateuț, spectaculoasă de ziua ei. Apariție rară a tatălui ei, legendarul Dorin Mateuț
Adevarul
Marea hidrocentrală Lotru–Ciunget, capodopera energetică ascunsă în Carpați. A fost numită cea mai grandioasă din Europa
Mediafax
Incendiu de proporții în sectorul 6: degajări mari de fum
Click
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Digi24
Fostul preşedinte al Curţii, Augustin Zegrean, despre actuala decizie a CCR: „Duminica nu se judecă nicăieri în lume”
Cancan.ro
Alex Bodi continuă scandalul aprins cu Ramona Olaru! Musculosul nu se lasă: 'O să aduc eu amintiri de la Agronomie când
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Nemții au desenat viitoarea Dacia C-Neo. Viziunea unui tuner axat pe modelele mărcii
Descopera.ro
Ce lichide să nu verși niciodată în chiuvetă și de ce?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Mitul copilului singur la părinți: De ce prejudecățile despre egoism sunt false?