Prima pagină » Știri politice » AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a lansat un Ghid de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor, document menit să asigure desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din mai într-un climat de integritate.

Potrivit AEP, răspândirea și impactul știrilor false pot fi diminuate doar prin dialoguri informate, oneste și respectuoase între competitorii electorali. În acest context, candidaților li se recomandă să respecte o serie de principii esențiale.

AEP subliniază că legislația electorală permite exprimarea liberă a opiniilor, însă interzice mesajele discriminatorii sau instigatoare la ură.

Recomandările AEP

  •  dezvoltați conținutul materialelor și al discursurilor electorale în așa fel încât să ofere garanții privind respectarea și promovarea principiilor democrației și ale statului de drept, exprimând angajamentul ferm pentru protejarea drepturilor omului și condamnând orice derapaje sau încercări de subminare a statului;
  • prezentați în spațiul public informații accesibile, complete, clare și precise cu privire la activitatea politică și profesională anterioară, la proiectele și programele politice propuse alegătorilor, precum și la sursele de finanțare a campaniei electorale;
  •  încurajați și acceptați critici constructive și opinii divergente; evitați conținutul care promovează atacuri personale sau comportamente intruzive asupra intimității persoanelor; recomandăm abținerea de la limbajul care incită la ură, discriminare și ostilitate sau de la utilizarea unei tonalități agresive;
  •  fundamentați conținutul materialelor și al discursurilor electorale pe date și informații reale, corecte și precise; favorizați contactul direct cu alegătorii prin întâlniri publice și participarea la platforme de dezbatere deschisă; evitați și condamnați declarațiile false sau înșelătoare;
  •  promovați rigurozitatea privind procesul de verificare a faptelor și informațiilor diseminate sau combătute în cadrul campaniilor electorale; corectați prompt orice informație falsă sau eronată; întreprindeți demersuri pentru a opri redistribuirea informațiilor false sau eronate, precum și pentru remedierea prejudiciilor cauzate de răspândirea informațiilor dăunătoare;
  •  descurajați public utilizarea în cadrul platformelor de social media a roboților automatizați (trolli și boți), a conturilor false și a altor practici având ca scop manipularea opiniei publice;
  •  evitați limbajul și acțiunile care discriminează sau marginalizează persoane în funcție de rasă, gen, orientare sexuală, naționalitate, dizabilitate, origine etnică, limbă vorbită, religie, opinie politică, avere sau origine socială;
  • încurajați și participați la activități având ca scop îmbunătățirea cunoștințelor electoratului privind procesul decizional al entităților publice, modul de stabilire a agendei publice și chestiunile cu caracter politic;
  • încurajați aplicarea măsurilor de securitate cibernetică menite a proteja de atacuri informaționale paginile de internet, aplicațiile sau alte instrumente dezvoltate cu scopul desfășurării campaniilor electorale.

Campania electorală se va încheia pe 3 mai, la ora 7:00, iar primul tur al alegerilor prezidențiale va avea loc pe 4 mai.

Reguli noi pentru publicitatea politică după precedentul 2024

Ca element de noutate, indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio și de televiziune, precum și al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

  1. o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
  2. candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
  3. o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
  4. o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  5. după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
  6. codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă. (citește mai multe AICI)

Foto: Mediafax – Alexandru Dobre


CITEȘTE ȘI:

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Sesizare: Miros de gaze într-o școală din Capitală unde sunt amenajate secții de votare
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
FBI intră pe fir în cazul lui Emil Gânj! Descoperiri ULUITOARE în telefonul criminalului din Mureș
Prosport.ro
Mădălina Ghenea i-a înnebunit pe arabi. Cum și-a făcut apariția în Qatar
Adevarul
Povestea celui mai bogat sat din Ucraina, aflat la graniţa cu România. Paradoxul castelelor din Nyzhnia Apșa
Mediafax
Prahova: În unele localități apa nu a ajuns încă. În altele au fost înregistrate avarii
Click
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Astronomii descoperă că o forță misterioasă influențează piticele albe