Prima pagină » Știri politice » AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

AEP le cere candidaților la PREZIDENȚIALE campanii corecte și oneste. Recomandări pentru combaterea dezinformării

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a lansat un Ghid de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor, document menit să asigure desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din mai într-un climat de integritate.

Potrivit AEP, răspândirea și impactul știrilor false pot fi diminuate doar prin dialoguri informate, oneste și respectuoase între competitorii electorali. În acest context, candidaților li se recomandă să respecte o serie de principii esențiale.

AEP subliniază că legislația electorală permite exprimarea liberă a opiniilor, însă interzice mesajele discriminatorii sau instigatoare la ură.

Recomandările AEP

  •  dezvoltați conținutul materialelor și al discursurilor electorale în așa fel încât să ofere garanții privind respectarea și promovarea principiilor democrației și ale statului de drept, exprimând angajamentul ferm pentru protejarea drepturilor omului și condamnând orice derapaje sau încercări de subminare a statului;
  • prezentați în spațiul public informații accesibile, complete, clare și precise cu privire la activitatea politică și profesională anterioară, la proiectele și programele politice propuse alegătorilor, precum și la sursele de finanțare a campaniei electorale;
  •  încurajați și acceptați critici constructive și opinii divergente; evitați conținutul care promovează atacuri personale sau comportamente intruzive asupra intimității persoanelor; recomandăm abținerea de la limbajul care incită la ură, discriminare și ostilitate sau de la utilizarea unei tonalități agresive;
  •  fundamentați conținutul materialelor și al discursurilor electorale pe date și informații reale, corecte și precise; favorizați contactul direct cu alegătorii prin întâlniri publice și participarea la platforme de dezbatere deschisă; evitați și condamnați declarațiile false sau înșelătoare;
  •  promovați rigurozitatea privind procesul de verificare a faptelor și informațiilor diseminate sau combătute în cadrul campaniilor electorale; corectați prompt orice informație falsă sau eronată; întreprindeți demersuri pentru a opri redistribuirea informațiilor false sau eronate, precum și pentru remedierea prejudiciilor cauzate de răspândirea informațiilor dăunătoare;
  •  descurajați public utilizarea în cadrul platformelor de social media a roboților automatizați (trolli și boți), a conturilor false și a altor practici având ca scop manipularea opiniei publice;
  •  evitați limbajul și acțiunile care discriminează sau marginalizează persoane în funcție de rasă, gen, orientare sexuală, naționalitate, dizabilitate, origine etnică, limbă vorbită, religie, opinie politică, avere sau origine socială;
  • încurajați și participați la activități având ca scop îmbunătățirea cunoștințelor electoratului privind procesul decizional al entităților publice, modul de stabilire a agendei publice și chestiunile cu caracter politic;
  • încurajați aplicarea măsurilor de securitate cibernetică menite a proteja de atacuri informaționale paginile de internet, aplicațiile sau alte instrumente dezvoltate cu scopul desfășurării campaniilor electorale.

Campania electorală se va încheia pe 3 mai, la ora 7:00, iar primul tur al alegerilor prezidențiale va avea loc pe 4 mai.

Reguli noi pentru publicitatea politică după precedentul 2024

Ca element de noutate, indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio și de televiziune, precum și al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

  1. o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
  2. candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
  3. o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
  4. o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  5. după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
  6. codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă. (citește mai multe AICI)

Foto: Mediafax – Alexandru Dobre


CITEȘTE ȘI:

Recomandarea video

Mediafax
Episod de iarnă severă în România: concluziile ședinței Comitetului ministerial pentru situații de urgență convocat de Ministerul Mediului
Digi24
Denis Kapustin, liderul neonazist al grupării paramilitare Corpul Voluntarilor Ruși, a murit pe front, luptând pentru Kiev
Cancan.ro
Cum a reacționat Bianca Drăgușanu după ce Alina Pușcău a fost ‘demascată’ pe TikTok: 'Nu e o mare vedetă în SUA, nu știe nimeni despre ea'
Prosport.ro
FOTO. Natalia Mateuț, spectaculoasă de ziua ei. Apariție rară a tatălui ei, legendarul Dorin Mateuț
Adevarul
Gest disperat al unui cabanier: „Plătiți cât vă permiteți. E primul an în care nu am oaspeți de Crăciun”
Mediafax
O măgăriță este vedeta Operei din New York. Agent: „Este fabuloasă”
Click
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Digi24
Mirabela Grădinaru, despre cum i s-a schimbat viața de când Nicușor Dan e președinte: „Ulterior am obținut și acest drept”
Cancan.ro
Județul din România în care au fost găsite 19 persoane decedate în cele 2 zile de Crăciun. Nu s-a mai putut face nimic pentru ei
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Prezentare video Renault Clio 6. Dacia Sandero va primi același motor de 1,8 litri ca și modelul francez
Descopera.ro
Ce lichide să nu verși niciodată în chiuvetă și de ce?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Trendul „detoxului antiparazitar” îngrijorează medicii