Prima pagină » Actualitate » Federaţiile sindicale din EDUCAȚIE nu sunt de acord cu majorarea normei didactice

Federaţiile sindicale din EDUCAȚIE nu sunt de acord cu majorarea normei didactice

Federaţiile sindicale din EDUCAȚIE nu sunt de acord cu majorarea normei didactice

Mai multe federații sindicale ale profesorilor și-au exprimat vineri dezacordul față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică și consideră că o asemenea măsură este nu doar „inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave” asupra calității actului educațional.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater” arată, într-un comunicat de presă comun transmis vineri, că protestează faţă de intenţia grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice.
„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă, cu consecinţe grave asupra calităţii actului educaţional, a sănătăţii mentale a profesorilor şi a viitorului învăţământului românesc. Într-un context în care sistemul educaţional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocraţie excesivă şi un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, precizează reprezentanţii sindicatelor.

Astfel, afirmă sindicaliștii, creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la scăderea calității actului educațional: „Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecțiilor, pentru corecturi și evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activități extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate. (…) Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informațiilor, ci și empatie, răbdare, energie și creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimți o presiune psihică și fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la și plecări din sistem. În condițiile în care timpul pentru pregătirea lecțiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor și dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creștere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie; (…) În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat și cu vocație”.

De asemenea, sindicaliștii susțin că educația nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producție, în care eficiența se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformați în „roboți de predare”. În multe școli, profesorii sunt deja implicați în activități suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activități remediale, toate neincluse în norma didactică.

Potrivit sindicatelor, este „evident” că experţii care lucrează la identificarea soluţiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învăţământul preuniversitar.

„Dacă aceştia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerinţe educaţionale speciale (fără profesor de sprijin, aşa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică. Facem apel la factorii decidenţi să renunţe la această măsură pripită şi să iniţieze un dialog real cu reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ. Este momentul ca educaţia să fie tratată cu respectul şi seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât şi cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învăţământ”, adaugă sursa citată.

În opinia sindicaliștilor, propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem „deja fragil”, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.

„De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidenţă că în majoritatea acestor ţări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România. Nu învăţământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu învăţământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR! Nu învăţământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaţilor din autorităţile centrale şi locale s-a dublat, în condiţiile în care numărul angajaţilor din sistemul de învăţământ a scăzut în aceeaşi perioadă cu circa 10%! Nu învăţământul este de vină pentru corupţia transpartinică! Nu educaţia este de vină pentru că instituţiile statului nu pot eradica corupţia şi evaziunea fiscală! Nu mai protejaţi marii evazionişti fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanţe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat! Pentru salariaţii din învăţământ creşterea normei de predare este inacceptabilă! Nu mai sacrificaţi încă o dată sistemul de învăţământ pentru a acoperi sinecurile de partid! Şi, nu uitaţi: Educaţia nu este o fabrică! Educaţia este o investiţie, nu o cheltuială!”, se mai arată în comunicat.

Foto: elements.envato

CITEȘTE ȘI:

”Vulcanul” din EDUCAȚIE, gata să erupă după rapoartele critice? Expert: ”Avem de rupt pisica și de scos elefantul din încăpere, altfel murim”

Daniel David pune „cruce” învățământului liceal: „Suntem în Epoca de piatră” / Noul raport OCDE apasă greu pe „rana” învățământului românesc

Absolventă a Universității de Stat din Republica Moldova, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Borșcevschi Olga a debutat în presă la televiziunea Realitatea TV Moldova și la ... vezi toate articolele

Citește și