Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a anunțat, marți după-amiază, că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor. Reacția, transmisă printr-un comunicat de presă, a venit după ce ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat, într-o conferință de presă, că Autostrada Moldovei(A8) și Autostrada Unirii(A7) vor avea porțiuni eliminate din planul de finanțare PNRR.
Oficialii MTI au explicat, în comunicatul de presă transmis, că, în urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.
„Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, se arată în comunicatul citat.
Proiectele finanțate integral prin PNRR
Astfel, proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
Infrastructură feroviară:
- Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
„În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție”, potrivit oficialilor instituției.
Printre acestea se numără:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
- Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);
- Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);
- Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
MTI anunță că toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană.
„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național”, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.
Ministerul Transporturilor reiterează că modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate.
Potrivit informațiilor Economedia, sunt probleme la procedurile de achiziții în cazul a 12 licitații pentru loturi de autostradă de pe A3 Autostrada Transilvania, A7 Autostrada Moldovei și A8 Autostrada Unirii.
Pentru opt contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost suspendate procedurile de achiziții publice, după cum urmează:
- Contractul nr. 92/40142/01.07.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Secțiunea 3B2: Zimbor – Poarta Sălajului (km 13+260 – km 25+500) – RNC 6/15.12.2022”, în valoare de 836.898.636,22 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic ………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.08.2019-10.03.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare
- Contractul nr. 92/87629/28.12.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500) și Secțiunea 3B1: Mihăești – Zimbor (km 0+000 – km 13+260) – RNC 26/15.12.2022”, în valoare de 1.495.906.682,83 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic …………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 14.08.2019-24.06.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/63927/05.08.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 3B: Mihăești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B2: Zimbor-Poarta Sălajului (km 13+260-km 25+500”, în valoare de 24.634.442,40 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din… .și ……. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 25.11.2021-18.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/100957/25.11.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăilești (km 8+700-km 25+500) și Subsecțiunea 3B1 Mihăilești-Zimbor-Poarta Sălajului (km 0+100-km 13+260)”, în valoare de 28.980.128,74 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… și …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 24.11.2021-20.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/74553/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 1 (km 0+000 – km 4+600 Buzău și Vadu Pașii”, în valoare de 689.285.996,26 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din ………..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/74557/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 4 km 71+500 – km 82+440 Mândrești Munteni-Focșani Nord”, a fost atribuit asocierii formate…., în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/5663/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 2 km 4+600-km 35+400 Vadu Păștii – Râmnicu Sărat”, în valoarea de 317.073.556,06 lei TVA a fost atribuit asocierii formate din …..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/5680/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 3km 35+400 – 4+600-km–Râmnicu Sărat- Mândrești Munteni”, în valoare de 1.469.390.182,97 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din…… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
Potrivit Economedia, pentru patru contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost modificate fie termenele de depunere a ofertelor, fie criteriile de atribuire, fie valoarea estimată.
Este vorba de:
- Contractul nr. 92/83189/09.12.2020 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea Mihăești – Suplacu de Barcău” în valoare de 4.800.540 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea datei de deschiderea a ofertelor, modificarea termenului de depunere a ofertei, precum și prelungirea perioadei de valabilitate a ofertelor.
- Contractul nr. 92/53603/05.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 1 Dumbrava – Mizil (km 0+000 – km 21+000) – RNC 2/21.12.2022”, în valoare de 1.468.550.055, 22 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire
- Contractul nr. 92/54421/07.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 2 Mizil – Pietroasele (km 21+000 – km 49+350)”, în valoare de 1.249.992.665 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire.
- Contractul nr. 92/72422/03.09.2021 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea 3A2: Nădășel – Mihăiești”, în valoare de 847.000 lei fără TVA a fost atribuit operatoruluui economic, ……în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea valorii totale estimate a contractului.
RECOMANDAREA AUTORULUI:
Emil Boc insistă cu METROUL de la Cluj și acuză „informații false și alarmiste”, deși a pierdut finanțarea din PNRR
Dragoș Pîslaru: În ședința de guvern am agreat 2,54 de miliarde de euro pentru INVESTIȚII în domenii cheie
Dragoș Pîslaru, despre finanțarea prin PNRR: Vom lucra cot la cot cu Comisia Europeană pentru a simplifica jaloanele și țintele