Asteroidul deviat în 2022 de NASA de pe orbită se comportă „ciudat”. Ce au remarcat oamenii de știință după primul test reușit „de apărare planetară”

Publicat: 11/09/2023, 19:37
Actualizat: 11/09/2023, 20:31

În urmă cu aproape un an, NASA a dislocat cu succes un asteroid pentru prima dată de pe orbita sa, într-o operațiune de referință care a testat capacitatea tehnică a omenirii de a devia o rocă spațială ucigașă înainte de dezastru. Acum însă, asteroidul în cauză se comportă ciudat.

Nava spațială DART a NASA s-a ciocnit în septembrie 2022 cu asteroidul Dimorphos, aflat la 6,8 milioane de kilometri de Pământ, în cadrul primului „test de apărare planetară” al agenției spațiale. Este prima încercare a omenirii de a deplasa un alt corp ceresc, scopul fiind acela de a vedea dacă un asteroid de mari dimensiuni care se îndreaptă spre Pământ ar putea fi deviat.

După cum relatează New Scientist, un profesor de matematică și elevii săi par să fi descoperit că orbita Dimorphos, roca spațială deviată de DART în septembrie anul trecut, a continuat, se pare, să încetinească, în mod neașteptat, relatează news.yahoo.com.

Jonathan Swift, profesor de matematică și științe la școala Thacher din California, și echipa sa de studenți astronomi au descoperit că Dimorphos, care orbitează în jurul unui asteroid mai mare din apropierea Pământului – Didymos – așa cum Luna noastră orbitează în jurul Pământului, s-a învârtit constant mai lent pe orbita sa decât înainte de testul DART.

După cum a anunțat NASA la câteva săptămâni după coliziunea din toamna anului trecut, a reușit să facă exact acest lucru, reducând orbita asteroidului cu o jumătate de oră, de la 11 ore și 55 de minute la 11 ore și 23 de minute. Având în vedere că „schimbarea cu succes a perioadei de orbită”, acest lucru a însemnat că testul DART, care a arătat dacă Pământul poate spulbera sau nu asteroizii din apropierea Pământului, a fost un succes răsunător.

Dar, după cum au calculat ulterior Swift și elevii săi de la Observatorul Thacher, când s-au uitat la orbita lui Dimorphos, la mai mult de o lună după ciocnirea inițială, viteza pe orbită a asteroidului pare să fi continuat să încetinească. Este un comportament inexplicabil, având în vedere că majoritatea astronomilor se așteptau ca asteroidul să revină viteza și orbita inițială destul de repede.

Ce spune NASA

Deși NASA a afirmat, în urma observațiilor sale inițiale post-DART, că încetinirea orbitei a avut o marjă de eroare de plus sau minus două minute, schimbarea orbitei este totuși un rezultat surprinzător. Aceasta deși unele teorii sugerează că impactul navei spațiale cu asteroidul ar fi putut „disloca” Dimorphos de pe orbita sa în jurul Didymos.

„Am încercat tot posibilul să găsim fisura în ceea ce am observat”, a explicat Swift, „dar nu am putut găsi nimic”.

NASA va lansa, de asemenea, în curând un raport cu privire la cea mai recentă actualizare a misiunii DART, a declarat un purtător de cuvânt pentru New Scientist – dar agenția va trebui să concureze cu descoperirile făcute de Swift și de studenții săi, ale căror observații au fost împărtășite în această vară cu Societatea Americană de Astronomie, care le va publica în curând.

Sursa foto: Shutterstock

Gilda Popa
Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A mai mult
6 sfaturi pentru o viață cât mai lungă de la un bărbat de 110 ani....
Tatuajul ireal care a produs controverse în mediul online. Bărbatul de 60 de ani nu...
FOTO. Cât de bine arată cea mai frumoasă hocheistă din lume!
Cea mai „nebună” ofertă vine de la Lidl! Ce o să găsiți în supermarketuri de...