Canalul Bâstroe, cel care face legătura între Delta Dunării și Marea Neagră, a fost temporar închis navigației, iar traficul naval a fost redirecționat prin Canalul Sulina, după ce o navă-dragor ucraineană, care efectua lucrări, a suferit o explozie în seara zilei de 23 iulie, în zona orașului Vîlkove, regiunea Odesa, la granița cu țara noastră. La bord se aflau 11 membri ai echipajului: dintre aceștia, trei au murit, iar ceilalți au fost răniți și internați în spital.
Conform presei locale, miercuri, 23 iulie, în jurul orei 22:00, locuitorii orașului Vîlkove (Vâlcov) au auzit o explozie. Nava dragor „Ingulski”, ce efectua lucrări de curățare a fundului canalului, a explodat în apropiere de oraș, potrivit publicației locale, „Ismailul de Seară”.
La bord erau 11 membri ai echipajului. Trei angajați ai Administrației Porturilor Maritime ale Ucrainei au murit, iar ceilalți au fost răniți și au fost internați în spital. Cauzele acestei explozii sunt încă în curs de investigare, iar detaliile nu au fost anunțate încă oficial. Cu toate acestea, presa locală relatează că, cel mai probabil explozia a fost provocată de o mina marină. Incidentul a avariat mult nava. Canalele ucrainene de Telegram nu exclude nici varianta unui act de sabotaj sau a unei erori umane.
Regiunea a fost în mod repetat ținta atacurilor cu drone efectuate de forțele ruse. Zona aceea este strategică pentru exportul ucrainean. La ora actuală, navigația către și dinspre porturile maritime ale regiunii dunărene se desfășoară prin Canalul Sulina (România), căci Canalul Bâstroe este temporar închis.
Conform Administrației Porturilor Maritime ale Ucrainei, nava-dragor implicată în incident aparține filialei „Delta-Lotsman”. din campania de stat care a anunțat că va oferi sprijin deplin familiilor celor decedați și răniți în această tragedie.
Presa ucraineană notează că Bâstroe este una dintre principalele rute de export maritim ale Ucrainei. Recent, autoritățile au început lucrări de adâncire a canalului, cu scopul de a crește volumul de exporturi prin porturile maritime ucrainene.
Potrivi autorităților ucrainene, adâncimea canalului a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri. În anii 90, adâncimea era de 6,5 metri, însă lipsa lucrărilor de dragare în ultimele decenii a dus la acumularea de mâl.
După invazia rusă, Ucraina a crescut exporturile prin porturile dunărene până la 1,5 milioane de tone pe lună. În plus, autoritățile ucrainene au elaborate un plan pentru adâncirea canalului până la 8,2-8,3 metri, dar România nu este de acord cu asta, relatează RBK-Ucraina.
În anul 2023, Canalul Bâstroe este în centrul unei dispute între România și Ucraina, după ce partea ucraineană a făcut o serie de lucrări de dragare pentru a permite tranzitul navelor cu cereale destinate exportului. Până la urmă, Bucureștiul a decis că Ucraina poate să continue lucrările la canal, cu condiția respectării tuturor normelor de protecție a mediului.
Autorul recomandă: