Prima pagină » Actualitate » Cel mai mare proiect de infrastructură aeroportuară din România. CNAB lansează licitația de proiectare a noului Terminal al Aeroportului „Henri Coandă”

Cel mai mare proiect de infrastructură aeroportuară din România. CNAB lansează licitația de proiectare a noului Terminal al Aeroportului „Henri Coandă”

Compania Națională Aeroporturi București lansează cel mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România – procedura de atribuire a contractului de servicii de proiectare pentru realizarea studiilor, conceptului, proiectului tehnic de execuție și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor pentru infrastructura necesară acomodării traficului prognozat pentru anul 2040 – Etapa I pentru realizarea obiectivului de investiții „Programul Strategic de Dezvoltare a Infrastructurii Aeroportuare la Aeroportul Henri Coandă – București”.

  • Valoarea estimată a serviciilor de proiectare și asistență tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro.
  • Termenul de de depunere a ofertelor este 16 iunie 2025.

Principalul obiectiv al acestui proiect este realizarea unui nou Terminal de pasageri cu toate facilitățile necesare, cu o suprafață de aproximativ 176.000 mp, care să acomodeze un trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an (traficul de pasageri la orele de vârf în noul terminal va putea ajunge la 6.500 de pasageri/oră).

Viziunea CNAB pentru noua infrastructură

Viziunea CNAB pentru noua infrastructură este: aeroport individualizat la nivel internațional; aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne AI, IoT, BMS etc; aeroport eficient – fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave, autovehicule, echipamente; siguranță și securitate prin utilizarea tehnologiilor avansate; experiența pasagerilor – spații confortabile, fluxuri intuitive, spații diverse pentru food & beverages, shopping, lounges; sustenabilitate și reziliență – soluții eficiente energetic, utilizarea de tehnologii verzi cu impact minim asupra mediului (de exemplu: reutilizarea apei de ploaie); soluții care să conducă la conceptul de „healthy building” (fluxuri pasageri, calitatea aerului, materialele utilizate, soluții HVAC, fără zgomot interior, cu lumină naturală, tehnologie digitală etc).

Terminalul va fi proiectat la nivelul celor mai înalte standarde aeroportuare pentru trafic Schengen – Non Schengen, cu zone generoase de Sosiri, Plecări și de tranzit sau transfer al pasagerilor.

Terminalul va fi realizat modular, ceea ce va permite punerea etapizată în exploatare.

Care vor fi facilitățile noului terminal

Facilitățile noului terminal vor fi comparabile cu marile aeroporturi europene: minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave; minimum 20 de punți de îmbarcare; spații generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje (sosiri și plecări), echipamente de control de securitate, fluxuri separate pentru aprovizionare, sisteme pentru informarea pasagerilor, iluminare ambientală, acustică optimă, climatizare eficientă și semnalizare intuitivă, saloane de protocol pentru clienții companiilor aeriene, saloane VIP, zone diverse de comerț, toate dimensionate pentru a realiza ”IATA Optimum Level of Service”.

  • Aeronavele vor dispune de noi căi de rulare moderne, pe o nouă infrastructură aeroportuară.
  • Alte facilități care vor fi realizate: turn de control, remiză PSI, zone pentru handling, clădiri administrative, stații de transformare, stații de epurare a apelor, parcări auto pentru autovehiculele pasagerilor.

Se va realiza inclusiv o rețea complexă de drumuri de acces în zonele de landside și airside, pentru asigurarea conexiunilor rutiere, cu drumuri și pasaje subterane, între Terminalul actual și viitorul Terminal.

Noul Terminal, conectat la infrastructura rutieră și la cea feroviară

Terminalul va dispune de stații moderne de taxi și de transport public de călători, dar și de zone speciale pentru autocare, create pentru a evita congestiile de trafic.

  • Noul Terminal va fi conectat la infrastructura rutieră și la cea feroviară.
  • Având în vedere complexitatea proiectului, proiectantul trebuie să utilizeze Building Information Modeling în procesul de proiectare.
  • Compania va avea o comunicare permanentă cu stakeholder-ii pentru a asigura succesul proiectului.

Programul strategic are în vedere, într-o etapă ulterioară, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrării traficului de mărfuri şi poştă, prin realizarea unei platforme multimodale cargo, precum și prin crearea unui parc tehnologic high tech pentru dezvoltarea activităţilor conexe transportului aerian.


Citește și:

Andrei Muraru, ambasadorul României la Washington: „Dialogul cu SUA nu este blocat. Trump apreciază acest parteneriat”

Ce a schimbat platforma TikTok, înainte de reluarea ALEGERILOR din România. Comisar UE: „Trebuie să ne protejăm democrațiile”

Marcel Ciolacu: „Construcţia metroului spre Aeroportul Otopeni este mai mult decât un proiect de infrastructură, este un simbol al progresului”

Ilie Bolojan, la evenimentul „FIC CEOs: România pe harta investițiilor”: Avem obligația să creăm condiții și predictibilitate

Afaceriștii din Rusia, oponenții naturali ai lui PUTIN. „Totuși, încă nu și-au dat seama de asta și sunt considerați complici ai Kremlinului”

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și