Cercetătorii au descoperit bacterii REZISTENTE la antibiotice în nori: „Pot călători pe distanţe lungi, şi chiar pot traversa globul”

Sursă Foto: Pixabay - caracter ilustrativ
Publicat: 29/04/2023, 22:30

Bacterii rezistente la antibiotice au fost descoperite chiar şi în nori, călătorind cu ajutorul vântului, uneori pe distanţe foarte lungi, potrivit unui studiu franco-canadian citat de Le Figaro.

Studiul a fost publicat în ediţia din martie a revistei Science of The Total Environment, mai notează Le Figaro.

„Aceste bacterii trăiesc de obicei pe frunze sau în sol. Am descoperit că (bacteriile) au fost transportate de vânt în atmosferă şi că ele pot călători pe distanţe lungi, şi chiar pot traversa globul la altitudini mari datorită norilor”, a explicat Florent Rossi, autorul principal al studiului, într-un interviu telefonic acordat vineri AFP.

Pentru a ajunge la aceste concluzii, cercetători de la Universitatea Laval din Quebec şi de la Universitatea Clermont Auvergne au prelevat probe folosind „aspiratoare” de mare viteză din norii care se formează deasupra Puy de Dome, un vulcan latent din centrul Franţei, între septembrie 2019 şi octombrie 2021.

La staţia de cercetare atmosferică aflată la 1.465 de metri altitudine, oamenii de ştiinţă au analizat aceste probe în căutarea genelor de rezistenţă la antibiotice.

Rezultatul – norii analizați conțin între 330 şi peste 30.000 de bacterii pe mililitru de apă, pentru o medie de aproximativ 8.000 de bacterii pe mililitru. În acetea, cercetătorii au identificat în bacterii 29 de subtipuri de gene rezistente  la antibiotice.

Odată cu utilizarea pe scară largă a antibioticelor în sănătate, dar şi în agricultură, acest tip de tulpină reprezintă o „provocare majoră pentru sănătate la nivel global”, potrivit studiului. În mai multe rânduri, autorităţile sanitare mondiale au evidenţiat riscurile asociate acestor bacterii, care fac ca tratamentul anumitor infecţii să fie din ce în ce mai complex.

Cu toate acestea, studiul nu oferă concluzii cu privire la potenţialele efecte asupra sănătăţii ale răspândirii în atmosferă a bacteriilor purtătoare de gene de rezistenţă la antibiotice, estimând că doar 5 până la 50% dintre aceste organisme ar putea fi vii şi potenţial active.

„Atmosfera este foarte stresantă pentru bacterii, iar cele mai multe dintre cele pe care le-am găsit au fost bacterii de mediu, mai puţin probabil să fie dăunătoare oamenilor”, a mai spus Florent Rossi. „Deci nu aveţi de ce să vă temeţi când mergeţi în ploaie”, a adăugat cercetătorul,precizând că „nu ştim dacă aceste gene pot fi transmise altor bacterii”.

FOTO. A cumpărat o dubă și a transformat-o într-o locuință de lux cu 140.000 $....
Babs, apariție răvășitoare pe un iaht din Dubai. Fosta iubită a lui Dorian Popa i-a...
Halep și-a luat casă la Dubai de peste un milion de euro! Iubitul de 57...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Cel mai mare atac ucrainean de la începutul războiului. Peste 100 de drone au lovit...
Ce scrie, de fapt, pe cel mai scump șervețel din lume. S-a vândut cu peste...
CHINURILE prin care a trecut vedeta pentru a avea copii. Doctorii nu-i dădeau șanse să...
Pasiune, furie, crimă: ucisă la 21 de ani de iubit, într-un apartament închiriat din Sibiu....
"Aș vrea să te strâng în brațe". Ți se rupe sufletul de durere! Mesajul emoționant...
Poveste de dragoste cu final tragic! Tânără în vârstă de 21 de ani, ucisă cu...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Pe ce șosele îți trebuie rovinietă? Este obligatorie pe DN-urile ce trec prin localitate?
Pentagon: Loviturile ucrainene au afectat 14% din capacitatea Rusiei de rafinare a petrolului
CERCETĂTORII cred că au AFLAT care este FORMA UNIVERSULUI!
A murit un campion al României. Marele antrenor a căzut pe scări și a decedat