Nicușor Dan, primar general al Capitalei și candidat independent la Președinția României, ar fi cheltuit 50% din donațiile primite de la cetățeni pentru campania electorală pentru publicite făcută printr-o firmă controlată de „sfătuitorul” său, afaceristul Mihai Păun.
Potrivit unei investigații jurnalistice realizată de Newsweek, cei doi ar fi repetat „schema” de la alegerile locale din vara lui 2024.
În perioada 26 februarie -31 martie 2025, conform informațiilor obținute de Newsweek, Getica OOH SRL a emis 20 de facturi către staff-ul de campanie al lui Nicușor Dan în valoare totală de 1.091.614,66 lei lei (aproximativ 200.000 Euro).
Conform propriilor declarații, el primise, până la 1 aprilie, 2,8 milioane lei de la 8.848 de donatori. Este aceeași companie, mai scrie Newsweek, care ar fi controlată prin interpuși de către Matei Păun și pe care Nicușor Dan a folosit-o în precampania electorală din vara anului trecut, atuni când a candidat pentru al doilea mandat de primar al Bucureștiului.
Conform legii finanțării partidelor politice și a candidaților la funcții în statul român, aceștia sunt obligați să își declare doar veniturile și cheltuielile făcute în campania electorală. Dar nu și pe cele din… precampania electorală, când pot cheltui cât își doresc și fără să dea socoteală vreunei autorități a statului român.
Matei Păun ar fi facturat prețuri de 3-4 ori mai mici lui Nicușor Dan, față de cele cerute unor clienți comerciali.
Conform facturii GTK0026372, emisă în data de 26.02.2025 de către compania Getica OOH SLR către cumpărător Dan Nicușor-Daniel, au fost facturate cu o valoare totală de 159,15 lei utilizarea spațiu publicitar în Sibiu, backlit 3,2×2,4 și cu 181,48 utilizare spațiu publicitar în Iași pentru un panou cu aceleași dimensiuni.
Rezultă de aici diferențe uriașe între prețurile plătite de Nicușor Dan către compania controlată de Matei Păun față de prețurile pe care această companie le facturează către clienți comerciali.
Astfel, în timp ce lui Nicușor Dan, Getica i-a factura pentru Sibiu utilizarea unui panou cu 181,48 lei iar în Iași cu 159,15, aceeași companie cerea pentru panouri de aceleași dimensiuni, în aceeași periodă și în aceleași localități altor companii comerciale sume de 4 ori mai mari, mai notează Newsweek.
Diferența dintre prețul facturat Getica OOH către candidatul Nicușor Dan până la cea reală facturată către alți clienți comerciali ai acestei companii poate fi încadrată în categoria unei finanțări mascate pe care Matei Păun o realizează către acest candidat la Cotroceni.
Diferența dintre prețul pentru cele două tipuri de clienți – politic și comercial – practicat de compania controlată de Păun este cu atât mai inexplicabilă cu cât campania publicitară a candidatului Nicușor Dan s-a întins pe o perioadă de două luni, în timp ce cele ale clienților săi comercial se întind pe un an de zile.
Unicul acționar al companiei de panotaj Getica OOH SRL, potrivit Newsweek, este o companie înregistrată în paradisul fiscal din Cipru: Ecurdo Limited.
Primii doi sunt doi vechi parteneri de afaceri ai lui Matei Păun. Numele lor apar direct și în relația cu off-shore-ul cipriot. Jean Rădulescu a fost asociat la o companie comercială care l-a finanțat oficial chiar pe Nicușor Dan în trecut.
Matei Păun a susținut că nu are nici o legătură cu compania Getica OOH.
„Nu am nici o legătură cu acționariatul/managementul companiei Getica OOH SRL. Am negociat (n.red. – în numele candidatului Nicușor Dan) contractul de outdoor (n.red. – cu compania Getica OOH SRL), în condiții comerciale normale și la prețul pieței”, susținea Matei Păun în vara anului 2024.
Citește și: