Turiștii care ajung pe litoralul românesc au mari probleme când vine vorba să aleagă unde să înnopteze sau unde să mănânce, având în vedere oferta pusă la dispoziție de aceia care prestează astfel de servicii. Saltele murdare, mâncare stricată sau mizerie cruntă au întregit imaginile de coșmar cu care s-au confruntat comisarii de la Protecția Consumatorilor, miercuri, în cadrul controalelor din Comandamentul Litoral 2025.
Pensiunea de pe Strada Gării este un exemplu despre cum n-ar trebui să arate niciodată un loc în care ai vrea să locuiască cineva și să mai și plătească pentru așa ceva. Imaginile surprinse de comisarii ANPC, în timpul controalelor, sunt mai mult decât grăitoare.
Potrivit unui comunicat emis de ANPC, au avut loc „63 de acțiuni de control sunt bilanțul zilei de miercuri-16 iulie 2025 pentru comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor-Comandamentul Litoral 2025, coordonat de președintele Cristian Popescu Piedone.”
„Au fost aplicate 54 de amenzi-308.000 lei și 28 avertismente, s-a dispus confiscarea unei cantități de alimente, în vederea distrugerii, în valoare de 6.991 lei. Asupra a 5 dintre unitățile verificate s-a dispus măsura închiderii temporare până la îndeplinirea tuturor condițiilor legale de funcționare.
Societățile cu activitate sistată temporar:
- LUBICRINIC SRL-Tuzla
- CONFORT TOUR ACF TINERETULUI SRL-Costinești
- SELECT LAGUNA-pensiune turistică-Costinești
- CHEBUȚIU EMIL FLORIN II-Tuzla
- PHOENICIA EXPRESS SRL(2 camere)-Neptun Olimp”, reiese din același document.
Niciuna dintre stațiunile în care au avut loc controale nu a scăpat nesancționată de ANPC.
„În stațiunile Mamaia și Mamaia Nord, comisarii ANPC au verificat 12 societăți comerciale, au aplicat 14 amenzi contravenționale, 7 avertismente, amenzi în valoare de 64.000 lei, au retras marfă în vederea distrugerii de 2.088 lei.
În stațiunea Tuzla, comisarii ANPC au verificat 9 societăți comerciale, au aplicat 13 amenzi contravenționale, 5 avertismente, amenzi în valoare de 70.000 lei, au retras marfă în vederea distrugerii de 1.930 lei.
În stațiunea Eforie Nord, comisarii ANPC au verificat 12 societăți comerciale, au aplicat 8 amenzi contravenționale, 9 avertismente, o invitație, amenzi în valoare de 44.000 lei.
În stațiunea Costinești, comisarii ANPC au verificat 5 societăți comerciale, au aplicat 7 amenzi contravenționale, 2 avertismente, o invitație și amenzi în valoare de 51.000 lei.
În stațiunea Neptun Olimp, comisarii ANPC au verificat 11 societăți comerciale, au aplicat 10 amenzi contravenționale, 2 avertismente, amenzi în valoare de 51.000 lei și au retras marfă în vederea distrugerii de 2.483 lei.
În stațiunea Mangalia Venus Saturn, comisarii ANPC au verificat 5 societăți comerciale, au aplicat 2 amenzi contravenționale, 3 avertismente, amenzi în valoare de 28.000 lei și au retras marfă în vederea distrugerii de 490 lei.”
Pe lângă problemele amintite mai sus, care au fost găsite în toate unitățile cazare și alimentație sancționate de Autoritate, mai amintim și lipsa unor autorizații importante, necesare funcționării și prestării serviciilor respective.
lipsă autorizație UAT/ISU/Ministerul Turismului(beach bar);
lipsă RUC(Registrul Unic de Control);
lipsă verificare metrologică mijloc de măsurare (cântar);
produse nesigure (produse expuse la comercializare neconform, fără protecție sanitară/produse cu regim termic de păstrare schimbat/produse alimentare cu stare termică schimbată/materii prime depozitate neconform/produse fără date de identificare și caracterizare/preparate culinare depozitate la temperaturi neconforme/produse fără data deschiderii afișată/produse cu DLC depășit);
proceduri nesigure (ustensile neconforme/agregate frigorifice cu depuneri de gheață și chedere neigienizate/agregate frigorifice neprofesionale/agregate frigorifice neigienizate/cu grătare cu pete rugină/ lipsă coșuri gunoi cu capac/depozitare neconformă/spații neigienizate);
deficiențe de informare (listă meniu incompletă;
listă ingredientelor/valori nutriționale;
lipsă informații produse expuse la comercializare;
lipsă informații în limba română privind compoziția fibroasă a produselor textile/privind condiții de întreținere produse;
lipsă prețuri servicii;
lipsă huse protecție perne/saltele/saltele neigienizate;
lipsă mesaj Pro Natura;
lipsă mapă cameră (servicii);
lipsă informare amperaj prize;
camere neigienizate/cu paviment deteriorat/cu mobilier deteriorat/cu lipsă plase insecte;
grupuri sanitare neigienizate/obiecte sanitare neigienizate și cu depuneri de calcar/pete de mucegai;
nerespectare 30% plajă zona de cearșaf vs zona amenajată șezlonguri, mai spun cei de la Protecția Consumatorilor.
În paralel cu acțiunile de pe litoral, comisarii ANPC desfășoară activități similare în Capitală și în județe. Din păcate, lucrurile nu se prezintă mai bine nici în alte locuri din țară care prestează activități de cazare sau de alimentație publică.
RECOMANDAREA AUTORULUI: