Carmen Garofa are 46 de ani și lucrează de 9 ani la Gara Pașcani (județul Iași), ca impiegat de mișcare, dar are în spate o experiență de 24 de ani în domeniul feroviar. A fost singura femeie care a reușit să ocupe acest post la stația respectivă, fiind totuși o meserie în care lucrează în general bărbații. Tocmai de aceea, a fost privită diferit de colegi.
Ea s-a confruntat cu multe obstacole în cariera sa, dar a reușit să dovedească că este capabilă să își facă meseria. Unii colegi credeau că nu este capabilă pentru un astfel de post, dar tot nu a renunțat.
În stația de tren de la Pașcani există un turn de control, de unde impiegații dirijează mersurile trenurilor, iar din acel loc se gestionează tot transportul feroviar din zonă, iar cel care face asta trebuie să fie extrem de atent.
Carmen Garofa
Așadar, oricine ajunge în turnul de control înseamnă că este printre cei mai buni, scrie bzi.ro.
„Am fost prima femeie care a ajuns impiegat de mișcare la Pașcani, am ajuns inclusiv sus la turn, de unde se dirijează totul. A fost greu la început, unii colegi erau destul de misogini, le era greu să asculte de o femeie, însă eu știam să îmi fac meseria și am reușit să le demonstrez asta. Am știut să mă impun, sunt o fire mai dură, pentru că altfel nu m-ar asculta. Acum, toată lumea de aici mă cunoaște și nu mai am probleme. Când am ajuns în turn la Pașcani, colegii m-au felicitat, însă era o curiozitate pentru ei să vadă cum se descurcă o femeie pe acest post. Acum aștept să primesc un post de titular la turn, pentru că pentru femei este mai greu să ajungă sus, fiind o meserie dominată de bărbați. Le-am demonstrat că pot să îmi fac la fel de bine treaba precum ei, poate chiar mai bine, în unele cazuri”, a povestit Carmen Garofa.
Femeia din Iași a ajuns să lucreze în domeniu după ce nu a fost acceptată la facultate. De fapt, acest lucru a ajutat-o să își descopere marea pasiune. A făcut școala la Iași pentru a deveni impiegat de mișcare, iar în 2001 s-a angajat la CFR. Carmen l-a avut ca mentor, la început, pe Costel Apetrei, un alt angajat respectat de la CFR.
„Eu sunt din Pașcani de loc, aici m-am născut și am crescut. După ce am terminat liceul, m-am înscris la facultate, dar nu am intrat. Țin minte că discutasem cu mama și nu voiam să stau un an acasă degeaba pentru a încerca iar. Auzise ea de la o vecină că la CFR se câștigă bine și mi-a propus să fac altceva. Așa am ajuns, la Iași, să fac școală pentru a învăța să devin impiegat de mișcare. Nu știam ce presupune această meserie, habar nu aveam, dar am învățat cu mare interes. La 22 de ani, în anul 2001, m-am angajat după la CFR, ca impiegat. Eram foarte emoționată, mai ales că eram puține femei. Am fost repartizată la Târgu Neamț, acolo am început meseria, după care, la Săbăoani am lucrat 12 ani, iar în 2016 am ajuns la Pașcani. Am învățat multe în acești ani și am trecut prin momente dificile”, își amintește ea.
Imediat după ce a început să lucreze la CFR, Carmen l-a cunoscut pe soțul său, Ion Garofa, alături de care, de 24 de ani, formează o familie. El lucrează, de asemenea, ca impiegat de mișcare la Pașcani. Cei doi sunt părinții unui băiat de 12 ani.
Ion și Carmen Garofa, alături de fiul lor
„M-am cunoscut cu soțul meu în 2001. Când m-am angajat, și el lucra, de doar 6 luni, acolo ca impiegat de mișcare, iar de atunci suntem împreună. În 2005 ne-am căsătorit. Cred că doar cineva care lucrează în același domeniu te poate înțelege perfect. Ture de noapte, sărbători pierdute, plecat de acasă. Avem și un băiat de 12 ani, care și el spune, zilele trecute, că ar vrea să devină impiegat, dar sper că e doar ceva de moment. Este foarte dificil, iar situația la CFR nu e așa bună. Țin minte, când nu puteam ajunge de Crăciun acasă sau de Revelion, venea soțul cu copilul la gară să ciocnim un pahar. Asta e cel mai crunt pentru mine, să lipsesc de sărbători și la momentele importante”, povestește Carmen.
După ce a descoperit secretele acestei meserii, pentru Carmen totul s-a transformat într-o adevărată pasiune. Deși postul de impiegat este unul extrem de stresant și cu un program dificil, ea își face meseria cu bucurie.
Totuși, problemele privind salariile mici, condițiile de muncă și lipsa investițiilor de la CFR îi lasă un gust amar.
„Pentru mine este o pasiune, nu doar o meserie. Desigur că este și multă rutină, dar satisfacția, când faci ceva bine, e foarte mare. Când ieși din tură și știi că ai gestionat totul, e un sentiment frumos. Meseria noastră e foarte complexă, presupune multă muncă în spate. Trebuie să gestionezi fiecare mișcare, să fii extrem de atent; dacă sunt lucrări pe linie, ce locomotive trebuie să schimbi, când să faci schimbul, ce încărcătură au. E un mediu extrem de stresant, mulți ajung să aibă probleme cu tensiunea, diabet; nopți nedormite, stres, se adună. Situația la companie este mult mai rea decât când m-am angajat la început. Lipsa investițiilor, multe locomotive defecte; nu poți să îți faci treaba, te lupți să ții totul”, a mai spus ea.
Carmen nu s-a gândit niciodată să renunțe și să urmeze o altă carieră, oricât de greu i-ar fi fost, și chiar ar vrea să ajungă și mai sus, ca să le demonstreze colegilor încă o dată de ce este capabilă.
„Nu am vrut să renunț niciodată și nici nu aș vrea să fac altceva. Ce mă frustrează este faptul că pentru femei această meserie este de două ori mai dificilă. Trebuie să le demonstrăm bărbaților că suntem capabile, și că îți faci la perfecție munca. Nu este corect, ar trebui să avem aceleași șanse. Soțul meu are post de titular la turn în Pașcani, eu încă nu am ajuns să am post de titular, dar, cu siguranță, voi ajunge, nu voi renunța. Important e să fiu sănătoasă, familia mea, la fel, pentru că meseria știu să mi-o fac și mereu am dat 100% când am fost de serviciu”, a încheiat Carmen Garofa.
FOTO – BZI.ro