Noi avem o Constituție, avem o CCR care a interpretat foarte multe situații care decurg din textul constituțional. Avem un sistem administrativ. Problema este ca instituțiile chiar să funcționeze așa cum ar trebui să funcționeze.
Noi avem o Constituție, avem o CCR care a interpretat foarte multe situații care decurg din textul constituțional. Avem un sistem administrativ. Problema este ca instituțiile chiar să funcționeze așa cum ar trebui să funcționeze.
Nu există o astfel de garanție. Este să avem un program./acord de guvernare care să fie cât mai complet ca să elimine toate discuțiile ulterioare.
Pornesc în discuția cu coaliția ceea ce am spus în campania electorală. Am dat deja scris.
Supraimpozitarea pensiilor mari-O pensie mare. O pensie de 10.000 e o pensie mare. Ce înseamnă mare în limba română?
Anul trecut, l-am întrebat pe dl director dacă poziția asta a mea încurcă într-un fel. Mi-a spus că nu încurcă. O să iau o decizie. Institutul de Matematică are politica asta, de a avea 50-60 de poziții care sunt ocupate de cercetători din afară.
Cred că în planul cu care am venit în campania electorală ar trebui ca membrii CCR să fie aleși din rândul magistraților cu experiență.
Cred că e nevoie de o dezbatere imediată în societate pe subiectul acesta, dar nu în orizontul imediat.
Avem un deficit care nu e sustenabil. E nevoie și pentru România, și pentru finanțatorii noștri, de un angajament. Va veni cu măsuri normative până la sfârșitul acestei luni.
Nu am răspunsul complet la întrebarea asta. Doar la partea de ce conținut este fals. Am văzut în ultima vreme conținuturi absolut false în special în zona militară.
În acest moment, în opinia mea, noi nu avem o strategie clară pentru Marea Neagră cu care să ne ducem în fața partenerilor europeni.
Discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții Armatei au fost strict legate de relațiile internaționale. În câteva luni o să am un răspuns.
Desigur c-o va face. Nu cunosc mecanismul. Chiar dacă, în discuția cu CE, cheltuielile militare nu vor fi în acea limită de 3%, problema este că acele cheltuieli vor intra într-un deficit real pe care va trebui să-l refinanțăm.
Mesajul nostru este că suntem oameni serioși, deși statul român a acționat mult prea puțin, nu și-a respectat angajamentele până acum. Înțelegem momentul pe care-l trecem și ne vom respecta angajamentele. Termenul nostru este 30 iunie în care să venim cu acest pachet.
O analiză preliminară se face acum. Rezultatul ei va fi pus și în acordul/programul de guvernare. Ea va fi realizată de ministrul de resort, sper eu, în a doua jumătate a lui 2025.
E o întrebare tehnică la care nu am răspuns în acest moment(reînființarea Ministerului Sportului)
Sunt mai multe paliere aici. Nu se poate face mai devreme de 2028. Sunt primari, consilieri locali care au câștigat alegerile.
Apoi, este necesar ca până în 2027 să reflectăm la chestiunea asta. pe de altă parte, ceea ce se poate întâmpla în perioada următoare, jumătrarea lui 2025-început 2026, discutăm de niște limitări în ceea ce privește activitatea concretă a UAT și consiliilor județene. Număr maxim de angajați raportat la număr de locuitori.
Trebuie să apăr Institutul de Matematică a Academiei. Trebuie făcută o evaluare, dar nu e o preocupare care să aibă loc în următoarele 30 de zile. Trebuie făcută o evaluare a activității de cercetare, în România. Cu asta sunt de acord.
În următoarele 6 luni, o să fie o amplă dezbatere în ceea ce privește administrația statului român.
Am o listă de nume și voi decide.
Am avut o înțelegere cu dl Bolojan ca toți consilierii domniei sale să rămână până la 31 iunie și o parte dintre ei să rămână, și alții să plece.
Există o decizie a CCR. îmi doresc ca motivarea să apară cât mai repede. Îmi doresc, cu disponibilitatea partidelor, să corectăm legea astfel încât să asigurăm transparența.
Desigur. O să am o evaluare. L-am cunoscut. Așa cum o să am o evaluare pe activitatea serviciilor, în general, pe care n-am făcut-o. Va fi imediat ce ieșim din problemele de guvern.
Pe moment, sunt convins că trebuie să schimbăm modul de comunicare asupra acestui subiect. E important de la nivelul autorităților statului să explicăm oamenilor că securitatea Ucrainei și ajutorul României pentru Ucrainei este o chestiune care ține de securitatea României/Rep. Moldova.
Serviciile de informații nu fac controale. Culeg informații. Controale se fac de reprezentanții ANAF și, în măsura în care există suspiciuni de infracțiune, pot fi făcute de către Parchet.
Există o prioritate în culegerea acestor informații. Zona de evaziune fiscală să fie o prioritate pentru servicii.
Asta este discuția generală despre controlul civil asupra serviciilor de informații. Una din măsurile/acțiunile care ne asigură că există un control civil este prezența unui director civil.
Am avut un moment de neîncredere în urma anulării alegerilor. În bună măsură, cred că am depășit acest moment. Noi avem în cadrul parteneriatului strategic cu SUA avem mai multe paliere de discuție.
În baza atribuțiilor președintelui de reprezentare a societății. În momentul în care a fost situația de la Salina Praid, am sunat ministrul Economiei. Corupția este o problemă importantă a societății, iar președintele este reprezentantul societății.
E o chestiune strâns legată de anularea alegerilor din noiembrie. Până în momentul acesta, nu am avut discuții cu instituțiile responsabile. Este evident o preocupare importantă pe care o s-o am.
În măsura în care se confirmă, da.(va face publice informațiile despre oamenii folosiți de Federația Rusă pentru destabilizare)
Sun extrem de multe variante pe masă. Niciuna nu a fost agreată, nici nu a fost pusă în discuție ca să existe un consens asupra ei. Una din măsurile din pachet. Nu pot să vă confirm nici pragul de 2500 lei. E o discuție în curs.
Desigur. Chestiunea este că România a promis de mult că va face progrese în colectarea TVA-ului. Cheltuielile au crescut mult mai mult decât am reușit noi să avem venituri raportate la PIB. Discuția este acum să convingem Comisia și piața financiară care sunt acele măsuri care sunt cu efect imediat asupra bugetului. Colectarea TVA-ului nu este una dintre ele.
Dincolo de perspectiva de schimbare a preocupării SUA dintre Asia spre Europa nu s-a pus în mod concret o discuție până în acest moment de relocare de trupe.
Din informațiile pe care le am, 90% din discuțiile de la Summitul NATO vor fi despre procentul de cheltuieli pentru Armată. Noi ne-am exprimat. Credem că, cu cât ești mai aproape de flancul estic al NATO, cu atât amenințarea pare mai mare. Eu cred că amenințarea rusă este pentru întreaga Europă și e foarte important să avem o solidaritate europeană inclusiv pe pachetul de creștere a cheltuielilor.
Dincolo de direcțiile care au fost, România nu a fost suficient de activă și ăsta este un lucru pe care doresc să-l corectăm. Să ne susținem interesele pe pachetul financiar 2028.
Nu am avut timp. Imediat ce…E o chestiune de 1-2 săptămâni. Alături de justiție, va fi o preocupare importantă. Voi încerca mai întâi să înțeleg, într-un dialog cu toate instituțiile implicate, ce s-a întâmplat.
Aceste discuții au avut loc. În momentul de față, nu sunt excluse niciuna dintre variante(premier tehnocrat).
Evaziunea fiscală este deja în strategia noastră de securitate. Nu este nevoie de vreo modificare. Ceea ce trebuie să facem este să fim foarte clari până unde acționează serviciile de informații. Pentru că evaziunea fiscală este problemă de securitatea națională, trebuie să fie preocupați să găsească informațiile despre această problemă. Rolul lor este din a se opri la găsirea acestor informații și furnizarea lor către ANAF și instituțiile abilitate. Asta este ca principală misiune. Să nu mai ajungem să avem o interferență a serviciilor mai mult decât e nevoie.
Nu sunt deloc mulțumit de procesul anticorupție. Sunt zone întregi de corupție care sunt neglijate de statul român. Imediat ce vom termina cu deficitul și formarea guvernului, partea de justiție va fi principala mea preocupare. Inclusiv discuții cu șefii Parchetelor, pe planurile de management ale noilor șefi ai Parchetelor care vor avea un mandat de la începutul lui 2026.
În ceea ce privește serviciile, este nevoie de un director civil la SRI.
Asta este configurația Parlamentului. Suntem într-o situație practică, în care să luăm măsuri rapide. Nu ne permitem anticipate. Trebuie să lucrăm cu parlamentul așa cum a fost votat de români. Absolut toți liderii partidelor au fost de acord că nu mai merge cum a mers. Că trebuie să facem acele restructurări ale aparatului de stat care sunt normale. Că trebuie să reducem indemnizațiile oamenilor care sunt tot felul de consilii de administrație. Trebuie să comasăm foarte multe instituții(deconcentrate). Avem nevoie de cel puțin 6 luni pentru ca multe din lucrurile astea tehnice să poată să fie realizate.
Până la 31 iunie să venim cu un set de măsuri; pachet de acte normative să dea că suntem serioși. În perioada următoare, Guvernul care va fi format să vină cu ajustări care vor fi aplicate din ianuarie 2026.
De ani de zile, noi plătim o pizza medie și mâncăm o pizza mare. Diferența asta trebuie să fie plătită de cineva. Un lucru bun care s-a întâmplat, este creșterea încasărilor raportat la PIB. Suntem undeva la 30%. Am plecat de la 27%. Pe măsură ce reducem din evaziunea fiscală, procentul ăsta o să crească. Cheltuielile statului au crescut mult mai mult decât își putea permite românii.
Este o decizie a Comisiei. Imediat de anul viitor(cheltuielile pe apărare). Pe de o parte, ce spune este că merge și 3% deficit și vă exceptăm din cheltuielile militare. Pe de altă parte, practic, acel deficit trebuie plătit de undeva. Din împrumuturi.
Au fost puse pe masă diferite scenarii de prim-ministru, fără ca anumite persoane să fie nominalizate. Așteptăm, așa cum este firesc, un acord pe program. Imediat o să discutăm și de miniștri.
În ceea ce privește măsurile, ceea ce va rezulta joi, o listă de măsuri cu impactul bugetar al fiecăruia care vor fi luate imediat.
Mențin, în ceea ce mă privește, toate discuțiile converg în direcția asta(TVA).
Salut disponibilitatea tuturor partidelor de a participa în acest moment la formarea Guvernului. Pe de altă parte, nu am discutat de nume, până în momentul ăsta. Toate discuțiile au fost exclusiv pe program.
În ceea ce privește deficitul, este un grup de lucru care lucrează în fiecare zi. O primă listă de propuneri, propun s-o prezinte liderilor mâine.
De aici, va începe discuția politică.
Ceea ce vreau să transmit și românilor, și mediului financiar este că suntem conștienți că România nu are un deficit sustenabil, că suntem serioși în reducerea deficitului, cât și în relația cu C.E și mediul de afaceri.
Pe 10 iunie, vom avea o vizită o vizită a regelui Spaniei. O vizită a noastră la Chișinău.
25 iunie Summitul de la Haga
26 iunie Consiliul European
Au fost foarte mulți oameni care au contribuit la campania mea. N-am apucat să le mulțumesc. O să o fac imediat ce programul îmi permite.
Președintele Nicușor Dan închide seria declarațiilor la poartă și anunță că miercuri va susține o conferință de presă pentru a prezenta stadiul consultărilor în vederea formării noului guvern.
Președintele Nicușor Dan mută conferințele de presă de la poarta casei direct la Palatul Cotroceni.
”O să fie o conferință pe care nu am mai făcut-o de mult, în care să vă răspund la toate întrebările. Și eu, cu ocazia asta, vă spun și pe unde suntem”, a spus Nicușor Dan, marți, într-o declarație acordată presei în fața locuinței.
Gândul transmite live conferința. Aceasta poate fi urmărită live pe canalele YouTube și FacebookGândul.
CITEȘTE ȘI: