„Teoria internetului mort” face parte dintr-o serie de discursuri online care presupun că majoritatea activităților paginilor de social media nu este organică, ci orchestrată în mod intenționat de rețele de boți și profiluri false. Scopul acestei activități fabricate ar fi, conform teoriei, atât menținerea unei aparențe de trafic ridicat pe rețelele sociale, cât și diseminarea propagandei politice.
Teoria a crescut în popularitate din anul 2021, atât datorită unor discuții pe forumuri de specialitate, cât și prin prisma unui articol publicat de The Atlantic în același an. Deși este considerată o conspirație, „teoria internetului mort” a pătruns în mentalul colectiv, utilizatorii raportând că frecvența cu care observă postări fabricate a crescut, în special odată cu avansurile Inteligenței Artificiale.
Deși pe platforme de social media precum Facebook sau TikTok, imaginile generate de Inteligența Artificială sunt evidente, cu exemple precum o statuie a lui Iisus formată din fructe de mare, reacțiile nu contenesc să apară. Profiluri create în urmă cu doar câteva luni reacționează cu mesaje precum „Doamne ajută!” sau „Amin! Cât de talentat…”
Paginile de Facebook care postează astfel de mesaje operează, în general, în două moduri: fie sunt pagini create cu mai bine de 10 ani în urmă, vândute și ulterior redenumite, fie sunt fondate în ultimii doi ani și care au crescut în vizibilitate prin reclame plătite.
Pagina de Facebook „România”, fondată inițial sub numele de „România Dansează”, în 2013, și-a schimbat numele în 2015. Deși titlul inițial sugerează că ar fi vorba despre o pagină menită să susțină emisiunea televizată cu același nume, care a rulat pe Antena 1 în 2014, niciuna dintre postările actuale nu are legătură cu dansul sau, mai precis, cu România.
Exceptând două postări dedicate lui Mihai Eminescu, datate în 14 și 15 ianuarie 2025, pagina România publică imagini generate de Inteligența Artificială cu o fermieră lângă un tractor, citate motivaționale și îndemnuri la credința în Dumnezeu.
Deși, în mod uzual, postările par detașate de evenimente de actualitate, pagina nu a ezitat să distribuie mai multe înregistrări video – în data de 12 ianuarie – de la protestele organizate de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR).
Însoțite de mesaje precum „România s-a trezit!” sau „Românii în stradă”, videoclipurile oferă imagini de la fața locului, cât și adăugiri textuale precum „Vrem turul 2 înapoi!”.
Totodată, acestea sunt și postările cu cea mai mare audiență și interacțiune cu publicul.
Cea de-a doua modalitate prin care operează paginile de Facebook este prin cumpărarea de reclame plătite, menite să sporească popularitatea acestora.
Postarea a strâns, până la data realizării investigației realizate de Europa Liberă, peste 27.000 de interacțiuni care includ comentarii precum „Adevărat”.
Cu toate acestea, Natalia alternează între conținut politic și imagini generate de inteligența artificială, rugăciuni și fotografii nostalgice de pe vremea regimului comunist. Fiecare postare este însoțită de mesaje ce încurajează interacțiunile.
Deși postările păreau să se limiteze la nostalgii comuniste sau urări inofensive, Natalia și-a schimbat, încă o dată, abordarea politică, distribuind în prezent mesaje referitoare la Călin Georgescu, acuzat de fraudarea alegerilor și cu un dosar penal deschis – însă ulterior clasat – pe numele său, în urma declarațiilor elogioase la adresa lui Corneliu Zelea Codreanu și Ion Antonescu.
La fiecare câteva poze cu vârstnici – generați de inteligența artificială – care împlinesc un secol de viață și rugăciuni dedicate fiecărei zile a săptămânii, pagina de Facebook Natalia distribuie o imagine cu Călin Georgescu.
Aceste postări strâng sute de reacții, fiind însoțite și de un link, în primul comentariu, care duce către articole de știri legate de candidatul suveranist.
Deși titlul este evident menit să inducă în eroare cititorul, articolul se încheie printr-un mesaj de neutralitate politică din partea Nataliei, menționând că platforma sa nu susține nicio ideologie sau partid politic.
Bianca, o altă pagină de Facebook creată pe 2 aprilie 2024, are o strategie similară cu cea a Nataliei în ceea ce privește postările și materialele distribuite. Cu o poză de profil realizată de Inteligența Artificială, cât și cu postări fabricate care înfățișează femei vârstnice îmbrăcate sumar sau care povestesc despre cum refuză să fie plasate în azile, Bianca a adunat peste 185 de mii de like-uri.
Pe ambele site-uri se regăsește un articol cu exact același titlu: „Delia A răbufnit din nou la adresa lui Călin Georgescu. Total neașteptat ce a mai putut spune. Postarea ei nu a mai lăsat loc de interpretări”
Mai mult decât atât, conținutul articolului este identic, fiind astfel sugerată fie o coincidență remarcabilă, fie o acțiune coordonată a paginilor de Facebook, menită să genereze inițial interacțiuni pe platforma de social media, ca mai apoi traficul să fie redirecționat pe site-uri de știri neavizate, false sau care omit adevărul.
Așadar, modul de funcționare al paginilor Bianca, Natalia și România, pare să sugereze o activitate susținută prin achiziția reclamelor și promovărilor, menite să sporească audiența acestora. Odată plătite, aceste postări vizează în special persoane susceptibile la mesaje de nostalgie comunistă, credință sau apreciere a stilului de viață rural.
Prin urmare, paginile de Facebook Bianca, Natalia și România ar putea fi considerate pagini ale unui „internet mort”, marcat de mesaje înșelătoare și imagini fabricate, cu aparentul scop final de a răspândi propagandă politică.
Conform teoriei, internetul ar fi murit în anul 2016, odată cu popularizarea masivă a mesajelor de campanie electorală pe Facebook, atât în favoarea lui Donald Trump cât și a Brexit-ului. Exemplul scandalului Cambridge Analytica este relevant în acest context, firma de consultanță folosind datele personale a peste 50 de milioane de utilizatori pentru a emite reclame personalizate.
Astfel, teoria propune că internetul devine „mort” atunci când postările și interacțiunile de pe platformele de socializare nu sunt organice, ci determinate de promovări plătite, rețele de boți și conținut generat de inteligența artificială.
În cazul Facebook, pagini precum România, Natalia, sau Bianca funcționează strict pe premisa menționată, adunând zeci de mii de reacții și încurajând – tacit sau vădit – propaganda electorală pro-Călin Georgescu.
Așadar, având în vedere viteza și scara la care astfel de pagini apar și operează, deși decesul internetului rămâne încă teoretic, iminența sa pare să devină din ce în ce mai acceptată în mentalul colectiv.
Citește și:
Capitala Olandei suferă din cauza SUPRATURISMULUI: „Est-europenii sunt, în general, problema!”