Prima pagină » Actualitate » O nouă TAXĂ pentru șoferii din România. Ce valoare are și pentru ce se aplică, de fapt

O nouă TAXĂ pentru șoferii din România. Ce valoare are și pentru ce se aplică, de fapt

O nouă TAXĂ pentru șoferii din România. Ce valoare are și pentru ce se aplică, de fapt
foto ilustrativa: sursa foto: Envato

O nouă taxă pentru șoferii din România. Primăria din Bistrița se pregătește de introducerea vinietei albastre, începând cu luna aprilie, o măsură despre care primarul Gabriel Lazany insistă că nu e o taxă. El susține că aceasta este opțională și că aduce beneficia reale pentru șoferii care o aleg, scrie capital.ro.

Începând cu luna aprilie, primăria Bistrița intenționează să introducă vinieta albastră. Ea permite parcarea în toate parcările publice din municipiu, fără plata zilnică sau pe oră. Astfel, costul este de 100 de lei pe an pentru șoferii din Bistrița și 600 de lei pe an pentru cei din alte localități.

Gabriel Lazany, primarul municipiului, a afirmat că vinieta nu e o taxă obligatorie, ci o opțiune avantajoasă. Cei care nu doresc să cumpere vinieta pot continua să plătească parcarea punctual, prin aplicație sau alte mijloace.

Edilul mizează deci pe comodiatatea oferită de vinietă pentru a încuraja achiziția ei.

„Vinieta albastră nu este o taxă. Este o facilitate. Nu vă obligă nimeni să o cumpărați. Vă faceți un calcul. Dacă vă este mai ieftin să plătiți taxa de parcare – diferită în funcție de zonă – puteți să plătiți pentru oră sau pentru cât staționați.

Este o aplicație pe telefon, se poate achita cu cardul. Nu obligăm pe nimeni să cumpere vinieta albastră nici pe bistrițeni, nici pe șoferii din alte localități, dar comoditatea de a nu mai avea nicio bătaie de cap tot anul îi va face pe bistrițeni să o cumpere”, a spus Gabriel Lazany într-o emisiune la Bistrița FM, conform Timp Online.

Primarul a ținut să sublinieze că vinieta vine și cu un scop economic: acela de a aduce bani la bugetul local și, în același timp, să reducă aglomerația provocată de mașinile din afara orașului. El a menționat că drumurile și întreținerea infrastructurii au costuri ce trebuie acoperite din taxele și impozitele locale.

Primarul a dat și un exemplu sugestiv, spunând că suma lunară – 8,5 lei – este echivalentul unei cafele și nu ar trebui să fie o povară pentru locuitorii orașului. A spus că, în loc să riște o amendă de 100 de lei pentru neplata parcării, este mai eficient ca șoferii să plătească vinieta.

„Bistrița, ca municipiu reședință de județ, face investiții din impozite și taxe. Drumurile au costuri de întreținere: curățare, asfaltare. Sigur că sunt niște lucruri care aduc bani la bugetul local, dar sunt firești.

Tocmai prin tariful pe care l-am pus – 8,5 lei/lună e prețul unei cafele – nu cred că e o încărcare foarte mare pentru bistrițeni. Apoi, dacă o dată nu ai plătit parcarea și te prinde Poliția Locală, plătești amendă de 100 de lei. De ce să îți bați capul cu asta când poți plăti vinieta?”, spune Gabriel Lazany, potrivit sursei citate.

Ce se întâmplă cu șoferii care locuiesc în Bistrița, dar nu au mașinile înmatriculate aici?

Cei care locuiesc în Bistrița, dar au mașinile înmatriculate în alt oraș au următorul sistem: dacă au rezidență fiscală în Bistrița și au declarat-o, beneficiază de tariful redus. Așadar, vinieta este un instrument ce diferențiază între contribuabili locali și cei din afara orașului.

„Am făcut o analiză cu Poliția Locală a mașinilor parcate între Complexul Winmarkt până în față la Decebal. Dintre acestea, 60% nu erau înmatriculate în Bistrița. Hai să zicem că a fost o întâmplare! Să fi fost doar 30%, dar tot e un procent mare. De aceea am introdus și vinieta albastră.

Ea le permite șoferilor din Bistrița să parcheze în parcări publice pentru 100 de lei pe an. În schimb, cei care nu au mașinile înmatriculate în Bistrița vor plăti 600 de lei/an (50 de lei/lunar). Cine nu își permite să achite această sumă nu va mai veni cu mașina și va folosi un transport alternativ și atunci Bistrița scapă de o mașină. Dacă tot vrea cineva să vină cu mașina, măcar municipalitatea va face niște bani frumoși.

Trebuie să înțelegeți că eu sunt un primar votat de bistrițeni și lucrez pentru ei. Ideea este că mașinile care vin și staționează inutil pe domeniul public nu vor mai veni sau, dacă vor veni, vor trebui să plătească. Toată suma se plătește o dată, nu în rate”, a mai spus Gabriel Lazany.

Cum se aplică vinieta

Vinieta va fi emisă sub forma unui autocolant ce trebuie aplicat pe parbriz. Ea va conține elemente de securitate pentru a preveni falsificarea. Primarul a declarat că, odată aplicată, polițiștii locali nu vor mai verifica individual plata parcării, ci numai mașinile care nu au vinieta afișată.

Mai mult, Primăria are în plan să cumpere o mașină dotată cu cu sistem automat de verificare a vinietelor, similar celor utilizate în orașele din vestul Europei. „Am văzut în toate țările din vest un astfel de vehicul”, a punctat primarul.

„Vinieta va fi un autocolant care va trebui aplicat pe parbriz. Va avea elemente de securitate care să împiedice contrafacerea. Ea va trebui afișată pe parbriz. Dacă polițiștii o văd aplicată pe parbriz, nu vor mai verifica dacă e parcarea plătită, vor verifica doar mașinile care nu au vinieta albastră.

Avem în plan să achiziționăm în viitor la Poliția Locală un autoturism automat de verificare care patrulează pe stradă și sistemul identifică”, a spus Lazany.

Care au deja abonamente de parcare rezidențială, vinieta este oferită gratuit pentru perioada în care este valabil abonamentul. Ei trebuie doar să se prezinte la Primărie pentru a o ridica.

CITEȘTE ȘI:

Mirabela Năstase a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității Hyperion. Vreme de 3 ani a fost redactor la revista VIP, unde a făcut reportaje și interviuri ... vezi toate articolele