Țara noastră a înregistrat ce mai accentuată scădere din Uniunea Europeană în ce privește numărul de mașini electrice înamtriculate în 2024, scrie Capital.ro. Reducerea ecotichetelor acordate de stat prin programul Rabla Plus a avut un impact semnificativ asupra deciziilor cumpărătorilor și a determinat autoritățile să analizeze posibile modificări ale valorii acestia în acest an.
România se confruntă cu provocări majore în tranziția către mobilitatea electrică, înregistrând cea mai mare scădere a numărului de mașini electrice înmatriculate din UE. De precizat este că, reducerea sprijinului financiar prin programul Rabla Plus în 2024 a influențat semnificativ deciziile consumatorilor, fapt care a determinat autoritățile să analizeze potențiale pentru anul 2025.
Astfel, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a precizat că valoarea eco-tichetului pentru mașini electrice și plug-in hybrid ar putea să sufere modificări, în funcție de bugetul disponibil.
Anul trecut a adus schimbări majore în valoarea sprijinului financiar prin programul Rabla Plus, fapt care a influențat în mod direct piața mașinilor electrice.
Dacă în anul 2023 statul oferea un bonus de circa 10.000 de euro pentru a cumpăra un autoturism electric, în anul 2024 sprijinul a fost readus la numai 5.000 de euro.
Autoritățile au început deja să dezbată noile măsuri pentru anul în curs, iar ministrul Mediului a dat clarificări în acest sens:
„Anul acesta, în funcție de buget, atunci când vom creiona noile programe, putem să discutăm și de cuantumul eco-tichetului pentru autoturisme electrice și plug-in hybrid.
S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua. Încă nu am luat această decizie”, a declarat ministrul.
Incertitudinea a generat deja preocupări în rândul producătorilor auto și al cumpărătorilor, mai ales că România a înregistrat o scădere de peste 30% a înmatriculărilor de mașini electrice, comparative cu anul precedent, potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA).
În contextul schimbărilor, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a reluat solicitarea ca valoarea ecotichetului să se majorize în anul 2025.
Astfel, Dan Vardie, președintele APIA, a explicat propunerea organizației:
„APIA a propus și va propune din nou Ministerului Mediului o revenire la o valoare normală a eco-tichetului, mai exact 8.500 de euro pentru anul 2025 pentru mașinile electrice, cu o descreștere până la 0 la nivelul anului 2030.
Marea Britanie a adoptat la nivelul Parlamentului decizia ca până în 2030 să se vândă doar mașini electrice”, a spus el.
Măsura ar putea să contribuie la stimularea pieței auto din țara noastră și să dea o perspectivă mai clară pentru tranziția către mobiliatatea verde.
Cu toate că înmatriculările de mașini electrice au înregistrat o mare scădere, nu asta s-a întâmplat cu segmental hibrid, care a avut parte de creșteri notabile.
Astfel, modelele full hybrid și plug-in hybrid au atras tot mai mulți cumpărători în anul 2024, iar unele categorii au înregistrat chiar o dublare a vânzărilor față de anul anterior.
Pe piața auto din țara noastră, mărcile cele mai căutate au rămas: Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai. În total, aproximativ 150.000 de autoturisme noi au fost înmatriculate anul trecut, manifestând un interes sporit pentru vehiculele eficiente de din punct de vedere al consumului și al emisiilor.
CITEȘTE ȘI: