Mașinile electrice sunt promovate ca fiind o soluție ecologică pentru reducerea emisiilor de gaze poluante, dar un nou studiu arată că acestea pot produce particule fine extrem de dăunătoare, provenite din uzura frânelor, anvelopelor și a drumurilor.
Aceste particule sunt de 30 de ori mai mici decât diametrul unui fir de păr uman și pot pătrunde adânc în țesuturile sensibile ale plămânilor.
Este adevărat că autovehiculele electrice nu emit gaze toxice, precum dioxidul de carbon sau oxizi de azot, dar cercetătorii avertizează că particulele generate de frâne, anvelope și drumuri sunt acum principala sursă de poluare auto în Europa, scrie DailyMail.co.uk.
„Oamenii asociază, în general, poluarea de la mașini ca fiind de la țevile de eșapament și consideră că vehiculele electrice au emisii zero. Cu toate acestea, vehiculele electrice produc în continuare particule din cauza frecării și uzurii drumului, anvelopelor și frânelor”, explică Dr. James Parkin, autorul principal al studiului.
Ei bine, atunci când șoferul apasă pedala de frână, plăcuțele de frână sunt presate pe discul de frână, generând căldură prin frecare și încetinind astfel vehiculul, iar acest proces eliberează particule fine în aer.
Studiul a analizat patru tipuri de plăcuțe de frână:
Cercetătorii au expus celule pulmonare la particulele colectate, simulând ce se întâmplă când acestea sunt inhalate, iar rezultatele au arătat că expunerea la aceste particule poate provoca stres oxidativ, inflamații și chiar moarte celulară.
Cele mai toxice s-au dovedit a fi plăcuțele de frână organice fără azbest, utilizate pe scară largă în mașinile moderne, urmate de cele ceramice, care conțin o cantitate mare de cupru.
Într-un test separat, cercetătorii au eliminat cuprul din plăcuțele de frână și au constatat că toxicitatea particulelor a scăzut semnificativ, acest lucru sugerând faptul că prezența cuprului în compoziția frânelor contribuie major la efectele nocive asupra sănătății.
Coordonatorul studiului, profesor Matthew Loxham, a subliniat importanța acestor descoperiri:
„Această cercetare are implicații importante pentru sănătate și politicile viitoare, deoarece, pe măsură ce trecem de la mașinile pe motorină și pe benzină la vehiculele electrice, emisiile de particule non-eșapament vor rămâne. Emisiile non-eșapament ar putea crește în timp, deoarece vehiculele electrice sunt mai grele decât vehiculele cu motor cu combustie și creează frecare mai mare”, notează acesta, potrivit Adevărul.
Un studiu anterior a arătat că frânele și anvelopele mașinilor electrice se degradează cu 30% mai rapid, din cauza greutății suplimentare, ceea ce duce la o creștere semnificativă a poluării cu particule fine.
Soluții precum frânarea regenerativă pot reduce aceste emisii, dar specialiștii susțin că este nevoie de reglementări mai stricte pentru a limita impactul acestor particule asupra sănătății publice.
Cu toate acestea, profesorul Roy Harrison, care este expert în sănătate ambientală la Universitatea din Birmingham, avertizează că este prea devreme pentru a trage concluzii definitive, precizând că, deși particulele de frână sunt periculoase, studiile efectuate pe populații umane nu au demonstrat încă o toxicitate excepțională, ci doar efectele tipice ale expunerii la particule fine.
Sursa FOTO – Caracter ilustrativ: Shutterstock