Prima pagină » Actualitate » Se repară o nedreptate istorică. DESPĂGUBIRI pentru românii care au depus bani la CEC pentru o Dacie înainte de 1990

Se repară o nedreptate istorică. DESPĂGUBIRI pentru românii care au depus bani la CEC pentru o Dacie înainte de 1990

Se repară o nedreptate istorică. DESPĂGUBIRI pentru românii care au depus bani la CEC pentru o Dacie înainte de 1990

Vești bune pentru românii care au depus bani la CEC, pentru o Dacie înainte de 1990! Aceștia vor primi acum, după mai bine de 30 de ani, o despăgubire de la stat. Vorbim despre o sumă de circa 4.370 euro, insuficientă însă pentru cumpărarea unei mașini noi. Reamintim că mulți dintre acești deponenți au economisit bani timp de ani întregi, nu au mai primit autoturismul din cauza Revoluției din 1989 și a prăbușirii sistemului economic centralizat și nu au fost despăgubiți niciodată până în prezent.

Cu 21.719 lei, o persoană nu își mai poate cumpăra acum o Dacia Logan nouă, al cărei preț pornește de la aproximativ 10.000 – 12.000 de euro.

Însă, suma este suficientă pentru achiziționarea unei Dacii Logan second-hand în stare bună, acoperirea unei părți importante din valoarea unei mașini noi prin programul Rabla sau pentru orice alt scop personal, suma nefiind condiționată de achiziția efectivă a unei mașini.

Ordinul recent al Ministerului Finanțelor are tocmai scopul de a repara această nedreptate istorică

Românii care au depus bani înainte de 1990 la CEC pentru a-și cumpăra o Dacie vor primi acum o despăgubire, după mai bine de 30 de ani de așteptare. Aceasta se ridică la 21.719,29 lei, conform unui ordin al Ministerului Finanțelor, care reglementează concret și modul în care se va face această plată, scrie Profit.

Plata va fi printr-un titlu de stat emis pe numele BRD, cu scadență în 23 iunie 2025, arată termene.ro. Este vorba despre persoanele fizice care, înainte de 1 ianuarie 1990, au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.) cu scopul achiziționării de autoturisme.

După Revoluție, multe dintre aceste persoane nu au mai primit mașina comandată și nici banii înapoi

Depozitele lor au fost preluate ulterior de BRD – Groupe Société Générale, dar soluția finală a întârziat zeci de ani.

Acum, prin ordinul semnat de secretarul de stat Ráduly Róbert-Kálmán, statul emite un titlu de stat cu valoare fixă, ce va fi plătit integral la scadență. Această sumă a fost calculată de BRD, în baza formulelor stabilite prin HG nr. 392/2014, și reflectă actualizarea depozitelor de dinainte de 1990 la realitățile economice dintre 1 ianuarie 1990 și 31 decembrie 2013.

Despăgubirile de acum nu sunt suficiente pentru o mașină nouă

Titlul de stat este nenegociabil, nu poartă dobândă, este emis în formă dematerializată și are scadență la data de 23 iunie 2025.

Ministerul Finanțelor va vira suma în contul BRD, banca desemnată să gestioneze plățile. Apoi, BRD va transfera direct suma către beneficiarii desemnați, adică cei care și-au dovedit calitatea de deponenți CEC în scopul achiziționării de autoturisme, cu dovada documentelor păstrate sau înregistrate în sistem.

Dacia 1300 sau Dacia 1100, cele mai populare modele ale vremii

Înainte de 1990, deponenții la CEC pentru Dacie erau, în general, persoane fizice care doreau să achiziționeze un autoturism produs în România, în special Dacia 1300 sau Dacia 1100, cele mai populare modele ale vremii.

Aceștia deschideau depozite speciale la CEC, instituția bancară de stat prin care se derulau economiile populației. După acumularea sumei necesare – care ajungea la 70.000–80.000 lei la acea vreme (o sumă uriașă pentru un cetățean de rând) – oamenii erau înscriși pe liste de așteptare pentru repartizarea unui autoturism, deoarece oferta era controlată strict de stat și livrările se făceau cu întârzieri de luni sau chiar ani.

Sursă foto: Gândul

CITIȚI:

Un român și-a transformat DACIA 1300 într-o mașină a viitorului. L-a costat o avere dar și-a văzut visul împlinit. Ce performanțe are acum

Ministrul Mediului: Înscrierile în programul RABLA vor începe în a doua jumătate a lunii mai

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și