Prima pagină » Economie » Blue Air intră în procedura FALIMENTULUI. Lichidatorul judiciar: „Este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor”

Blue Air intră în procedura FALIMENTULUI. Lichidatorul judiciar: „Este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor”

Blue Air intră în procedura FALIMENTULUI. Lichidatorul judiciar: „Este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor”

Blue Air Aviation S.A. preluată de stat, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), intră în procedura falimentului, au anunțat, joi, lichidatorul judiciar al companiei.

Infinexa, companie antreprenorială românească specializată în restructurarea și finanțarea firmelor aflate în dificultate, cu active administrate în valoare de 200 milioane de euro, a anunțat deschiderea procedurii falimentului față de Blue Air, joi, printr-un comunicat de presă. Blue Air a intrat în insolvență în 22 martie 2023. Compania este deținută de stat, după ce a executat garanția pentru ajutorul de stat primit în timpul pandemie, după ce aceasta nu și-a achitat obligațiile.

  • Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, Daniel Geantă, explica, într-un interviu pentru Gândul din noiembrie 2022, cum fusese anunțat oficial de Ministerului Finanțelor că a fost executată scrisoarea de garanție în cazul Blue Air, conform Ordonanței 39/2020, care prevede că, în situația executării garanției de stat, garanțiile sunt trecute integral în proprietatea statului, prin AAAS, statul devenind astfel acționar.
  • Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce la momentul executării garanției însemna aproape 62 de milioane de euro.
  • Astfel, prin executarea garanției, statului i-au revenit 75% din acțiunile Blue Air Aviation, 75% din acțiunile Airline Invest și 100% din acțiunile Blue Air Technic.
  • În toamna anului trecut, președintele AAAS a precizat pentru Gândul că Blue Air Aviation, care între timp intrase în insolvență, este departe de a putea fi pusă pe picioare, dar Blue Air Technic, societatea care a fost înființată pentru a oferi mentenanță aeronavelor operate de compania aviatică, aflată în concordat, a scăpat de datoriile uriașe și a reușit chiar să aibă profit în ultimele luni.
  • Între timp, compania Blue Air Technic, specializată în lucrări de mentenanță, a înregistrat în 2024 un profit net de peste 4,5 milioane de lei, de la datoriile de peste 43 de milioane de lei pe care la avea în noiembrie 2022, când a fost preluată integral de stat, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, la pachet cu Blue Air Aviation și Airline Invest, după executarea scrisorii de garanție.

Motivele deciziei

Potrivit informațiilor furnizate de lichidatorul judiciar la solicitarea Gândul, valoarea totală a creanțelor la acest moment este de 1.749.959.384,01 lei.

„Sumele estimate a fi recuperate le putem preciza doar după finalizarea procedurii de inventariere și evaluare, care sunt încă în curs”, au declarat oficialii pentru Gândul.

Tabelul creditorilor include 667 de entități, creditorii principali fiind Ministerul Finantelor, ANAF, Hello Jets și salariații. Printre creditori se numără și Departamentul pentru aviație civilă al Ciprului, dar și Oragnizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene (Eurocontrol).

Potrivit oficialilor, pe perioada în care Blue Air se afla în perioada de observație, reprezentanții companiei, împreună cu Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) – care deține 75% din acțiunile Blue Air – au purtat discuții cu potențiali investitori strategici, însă nu a fost identificat niciun aport de capital care să permită implementarea planului de reorganizare.

Gândul a scris despre interesul unui potențial investitor, care nu s-a concretizat însă. Potrivit informațiilor Gândul, în vara lui 2023 au fost unele discuții cu un potențial cumpărător, o companie aeriană cu capital mixt, spaniol și portughez, condițiile propuse nu au convins acționarul majoritar.

În aceste condiții, în data de 2 iunie 2025, Adunarea Generală a Creditorilor Blue Air a aprobat propunerea administratorului judiciar de a se declara falimentul companiei, considerând că aceasta reprezintă cea mai optimă soluție pentru protejarea intereselor tuturor părților implicate.

Pe 9 iulie, instanța Tribunalului București a dispus intrarea în faliment prin procedura generală a debitorului BLUE AIR AVIATION S.A.

„Decizia de a iniția procedura falimentului a fost luată ca urmare a imposibilității de a atrage un investitor, în ciuda eforturilor semnificative pe care le-a depus în acest sens conducerea companiei Blue Air, dar și acționarul său majoritar. S-au acumulat o serie de incertitudini care generau pierderi continue și era necesar să acționăm pentru a le limita. Falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor, în actualul context, fiind menită să maximizeze șansele de recuperare a datoriilor”, a declarat Radu Tudor, Senior Partner Infinexa, lichidator judiciar Blue Air.

Lichidatorii judiciari precizează că falimentul oferă cadrul legal adecvat pentru valorificarea activelor companiei și pentru acoperirea creanțelor salariale și bugetare (Ministerul Finanțelor și ANAF), permițând distribuirea corectă a fondurilor obținute către toți creditorii îndreptățiți, conform legii. Prin adoptarea acestei măsuri, se asigură tratarea echitabilă a creditorilor și maximizarea gradului de recuperare a creanțelor acestora, în condiții de legalitate și transparență. Toate activele companiei vor fi valorificate, inclusiv cele două avioane nefuncționale și alte cinci carcase de avion.

Prin această decizie, executorie, instanța a ridicat dreptul de administrare al debitorului şi a dispus dizolvarea societăţii debitoare.

Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu apel în termen de 7 zile de la comunicarea hotărârii.

Potrivit informațiilor Gândul, AAAS a contestat intrarea în procedura falimentului pe motiv că nu s-a definitivat tabelul creanțelor și, mai mult, nu s-a terminat evaluarea patrimoniului.

Instanța a fixat termen pentru continuarea procedurii pe 23 septembrie.

FOTO – ARHIVĂ: Facebook.com/FlyBlueAir

RECOMANDĂM ȘI:

Cum a reușit statul să salveze o parte din BLUE AIR și să facă PROFIT de milioane de lei. Daniel Geantă: ”Am luat o societate cu minus 40 mil. lei”

EXCLUSIV | Cum și când va ajunge statul acționar principal al Blue Air? Daniel Geantă, președinte AAAS: „Statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru!»”

Blue Air a intrat în insolvență. Care sunt următorii pași. Daniel Geantă, președintele AAAS: „Se renunță la contractele păguboase”

EXCLUSIV | Cum s-au ”sifonat” banii din Blue Air? Raportul-bombă pe care GÂNDUL îl dezvăluie în premieră (Ep. 1)

EXCLUSIV | Continuăm dezvăluirile despre devalizarea Blue Air. ”Schema” prin care acționarii au căpușat compania (Ep. 2)

EXCLUSIV | Șeful AAAS confirmă că raportul-bombă privind Blue Air a plecat spre instituțiile abilitate. Geantă: „Suntem datori să facem lucrul acesta”

EXCLUSIV | Teodor Cristian Rada, despre raportul-bombă privind situația dezastruoasă în care a ajuns Blue Air

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Solstițiul de iarnă 2025. Ce se întâmplă în cea mai scurtă zi a anului
Digi24
Un fost judecător al CCR explică de ce „nu e posibil” referendumul în Justiție anunțat de Nicușor Dan
Cancan.ro
Pe ce dată trebuie să plătești factura la Digi RCS-RDS, pentru a primit 10% înapoi. Este valabil pentru toți abonații din România
Prosport.ro
Mădălina Ghenea, apariție de neratat. Imaginile care le-au tăiat respirația italienilor
Adevarul
Imagini virale dintr-un avion aproape gol. Doar șapte români au zburat spre Londra
Mediafax
Romanul din 1987 care a devenit bestseller peste noapte. A stârnit o adevărată revoltă!
Click
Ce spun psihologii despre oamenii care păstrează pungile, borcanele goale, hârtia de ambalaj „pentru orice eventualitate”
Cancan.ro
Ultimul mesaj postat de Mălina e tulburător: 'Dă-mi, Doamne, timp. Mai dă-mi un anotimp'
Ce se întâmplă doctore
Cum arată Narcisa Suciu la mai bine de 15 ani de când a plecat în Finlanda. De ce s-a reîntors în țară? E de nerecunoscut
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Mașini premium SH cu probleme. Expert: „Check engine aprins, beculețe care clipocesc...”
Descopera.ro
Caietele secrete ale unui mare om de știință au fost dezvăluite
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Ce te doare, Bulă? – Mă doare buzunarul, dom doctor …
Descopera.ro
Unde este cel mai lung drum drept din Europa și cine l-a construit?