Unde este mai avantajos pentru angajat să lucreze: de acasă sau la sediu? Este o întrebare care persistă la cinci ani de la izbucnirea pandemiei de coronavirus.
Diferențele de cost sunt semnificative, susține o analiză creată de publicația Wall Street.
Potrivit analizei Wall Street, un angajat care lucrează la sediu scoate între 60 și 125 lei pe zi (1.200 – 2.500 lei pe lună) pentru mâncare, gustări și transport. 10-40 lei se duc pentru transportul cu mijloacele publice sau combustibil. După caz, cheltuie între 40 și 70 lei sau chiar mai mult (în funcție de distanța dintre domiciliu și locul de muncă) dacă cheamă un taxi sau apelează la Uber.
Masa de prânz comandată la birou sau servită la un restaurant îl poate costa la birou în jur de 30-50 lei, fără a mai adăuga cheltuielile pentru cafea și mici gustări care se ridică la 20 lei. Și pentru a lucra la birou, un angajat are nevoie ținute profesionale, plus produse de îngrijire și cosmetică. Pentru cămăși, sacouri, pantaloni, pantofi și geci, plus alte accesorii, angajatul ajunge să scoată lunar peste 500 lei din buzunarul său la prețurile din 2025.
În total: bugetul cheltuielilor zilnice pentru cele 20 de zile lucrătoare ajunge la 1.200 lei-2.500 lei. Adăugând costul hainelor, costurile ar ajunge la 1.700 – 3.000 lei.
Pentru un angajat care lucrează de acasă, cheltuielile se reduc semnificativ pentru că nu mai cheltuie bani pe transportul costisitor din București. Costul mesei se reduce cu 20-30 lei dacă mâncarea este gătită acasă sau peste 50 lei dacă este comandată.
Pentru că nu mai este nevoit să îmbrace ținute profesionale zilnic, angajații cheltuiesc mai puțin pe haine, produse de cosmetică și îngrijire. Însă, costurile pentru facturile la utilități (electricitate, apă și internet) cresc cu 5-10 lei pentru fiecare zi de telemuncă.
În total: 600 lei ar fi costul minim lunar pentru mâncarea consumată pe durata programului de muncă. Costurile lunare la utilități ar crește cu 200 lei. În total, angajatul remote investește numai 800 lei, fără a mai adăuga costurile echipamentelor sau aparaturilor electronice (laptopuri) achiziționate din buzunarul propriu. Prețul unui laptop profesional pornește de la 2.000 lei.
Pentru un angajator, un spațiu de birou închiriat îl costă lunar între 100 și 300 euro per angajat. Utilitățile (electricitatea, curățenia, internetul) costă între 50 și 100 euro pe lună și trebuie să asigure laptopuri, calculatoare cu monitoare și imprimante care costă mii de euro în total.
Angajatul care lucrează în telemuncă investește între 500 și 1.500 euro pentru laptop, calculator cu monitor, căști și birou ergonomic. În funcție de caz, unele companii le asigură angajaților securitatea cibernetică, precum VPN și antivirus, care costă 10-20 euro lunar. Angajații remote îi costă pe angajatori cu 30-50% mai puțin decât angajații care lucrează la birou.
Potrivit Wall Street, se poate lucra de acasă doar în domenii care implică utilizarea unui calculator, telefon, programe software sau cameră video: tehnologie, IT, marketing, comunicare, educație, training, finanțe, contabilitate, design, suport și asistență clienți, jurnalism, afaceri și consultanță, traducere, vânzări online, create conținut, artă și videochat.
Iată lista posturilor:
Sunt domenii în care prezența la fața locului este obligatorie, implicând muncă fizică sau contact direct cu alte persoane: sănătate și asistență medicală, construcții, mentenanță, producție, industrie, comerț, vânzări, transport, logistică, educație, îngrijire, siguranță publică etc.
Sursa Foto: Profimedia
Citește și: Job-ul plătit cu 4.620 de lei/lună. E foarte simplu și se lucrează de acasă!