Care este cel mai valoros brand din lume. A fost evaluat la 150 de miliarde de dolari

Care este cel mai valoros brand din lume. A fost evaluat la 150 de miliarde de dolari
Publicat: 01/02/2018, 14:15
Actualizat: 25/03/2019, 22:10

Amazon a devenit, dintr-un magazin online de cărți, cea mai mare afacere online a lumii, atât ca valoare bursieră cât și ca venituri -transformându-se într-un furnizor de infrastructură cloud și un producător de electronice. Recent a început să se extindă dincolo de domeniul digital, iar preluarea anul trecut a lanțului Whole Foods pentru 13,7 miliarde dolari a plasat brandul și în comerțul fizic („brick and mortar”). Amazon este de asemenea prezent în transporturi/shipping, streaming de muzică și video – iar analiștii speculează despre o posibilă achiziție a unei bănci în 2018.

În timp ce economiile emergente din țările BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) furnizează tot mai multe branduri în Global 500, trebuie notat că niciun brand din Europa Centrală și de Est nu a intrat încă în acest clasament. Chiar și cu rate de creștere economică record, și cu acces deplin la piața EU, brandurile locale s-au ridicat foarte greu în economiile postcomuniste, în mijlocul unei competiții acerbe din partea brandurilor occidentale.

„Există speranțe ca în curând branduri din ECE vor accede în clasamentul Global 500. Clasamentele sectoriale care vor urma în acest an vor revela deja o ambiție crescândă a brandurilor din regiune, pe măsură ce acestea se extind dincolo de țara de origine și își consolidează profilul și valoarea de brand”, spune Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania.

Apple păstrează locul secund în top, cu valoarea de brand crescând la 146,3 miliarde dolari, dar, după un declin de 27% anul trecut, viitorul brandului nu arată grozav. Apple încă nu a reușit să-și diversifice oferta și a devenit tot mai dependent de vânzările produsului său principal iPhone, responsabil pentru două treimi din veniturile totale. Vânzările de iPhone X din trimestrul IV 2017 au fost sub așteptări, iar modelul ar putea fi abandonat la sfârșitul acestui an. Prețul ridicat descurajeză mulți consumatori mai puțin fideli, care se îndreaptă spre modele similare dar mai ieftine de la competitori. Odată cu ridicarea unor branduri emergente precum Huawei, focusul Apple pe piața produselor de lux poate costa brandul pierderea unei cote de piață importante în piața mainstream, limitându-i potențialului de creștere a valorii de brand.

Google a coborât de pe prima pe a treia poziție, înregistrând o creștere mai lentă a valorii de brand cu 10%, până la 120,9 miliarde dolari. Publicitatea online pe Google a generat un trafic mai mare decât cel estimat, cu o creștere de 47% în trimestrul III 2017, contribuind la creșterea veniturilor – dar, pentru a concura cu cele mai valoroase branduri globale, o bună performanță financiară nu este totdeauna de ajuns. Google este un campion al serviciilor de căutare pe Internet, tehnologii de cloud și sisteme de operare mobile (OS) dar, asemenea Apple, concentrarea pe câteva sectoare îi limitează realizarea întregului potențial al brandului, comentează realizatorii clasamentului. Investițiile Google în mașini autonome și telefoane mobile nu se compară cu magnitudinea noilor businessuri ale Amazon. Pe de altă parte, achiziția anul trecut a unei echipe de 2.000 de specialiști în smartphone de la HTC pentru 1,1 miliarde dolari poate indica începutul unei creșteri mai expansive.

Pentru prima oară de la inițierea studiului Brand Finance Global 500, primele 5 locuri din clasament sunt ocupate de branduri de tehnologie. Samsung (locul 4, cu 92,3 miliarde dolari) și Facebook (locul 5, cu 89,7 miliarde dolari) au înregistrat creșteri anuale importante, de 39% și respectiv 45%, întrecând AT&T (locul 6, cu 82,4 miliarde dolari). Schimbările la vârf reflectă un trend global, brandurile de tehnologie cumulând o valoare mai mult decât dublă față de sectorul telecom.

Este de așteptat ca dominația digitalului să crească în anii următori, pe măsură ce alte branduri din acest domeniu vor urca în clasamentul 500. YouTube (deținut de Google) și-a dublat valoarea de brand până la 25,9 miliarde dolari, urcând 70 de locuri în clasament, până pe locul 42. Brandurile de tehnologie din China, bucurându-se de avantajul unei piețe captive, au de asemenea un potențial mare de creștere a valorii de brand – cu Alibaba (locul 12), Tencent (locul 21), WeChat (locul 49), Baidu (locul 57), JD (locul 65), și NetEase (locul 121).

Creșterea brandurilor chinezești nu se limitează la sectorul de tehnologie, în condițiile în care China continuă să reducă diferența economică față de Statele Unite cu o viteză impresionantă, arată raportul. Comparat cu 2008, brandurile din China și-au majorat ponderea valorică în clasament de la 3% la 15%, crescând cu 888% până la 911,5 miliarde dolari în 2018. State Grid, o firmă de utilități deținută de stat în China, este cel mai mare nou intrat în Brand Finance Global 500 în acest an, ajungând direct pe locul 19, cu o valoare de brand de 40,9 miliarde dolari. În plus, brandul cu cea mai rapidă creștere în 2018 vine tot din China – valoarea brandului de băuturi spirtoase Wuliangye a crescut cu 161%, până la 14,6 miliarde dolari în ultimul an, urcând până pe locul 100.

Brand Finance este o companie de consultanță și evaluare de brand care realizează anual raportul Brand Finance Global 500.

Oroare! Celebra prezentatoare TV a ţării, abuzată sexual în scara blocului. Atacatorul i-a pus cuţitul...
Şi-a dat jos sutienul fără pic de ruşine! E o artistă mega-celebră de la noi....
Simona Halep și-a inaugurat piscina la vila de la Izvorani și a făcut senzație în...
Canicula ucide. Semne că suferi de epuizare termică ce pot duce la AVC
S-a aflat câţi BANI a plătit Alex Velea pe inelul de logodnă care a ajuns...
Scandalul dintre Laurențiu Reghecampf și Anamaria Prodan a ajuns subiect principal în presa din Germania!...
Cea mai bine plătită medalie din istorie! Câți bani incasează prima sportivă din Filipine care...
PNRR-ul României, criticat aspru de presa din Germania: ”Comisia Europeană ar putea respinge planul fără...
Șocul de pe autostradă. Ce a văzut un șofer în apropierea unui sens giratoriu la...
BANCUL ZILEI – Traian Băsescu livrează 1 milion de prezervative românești americanilor
Substanța nocivă pentru întreaga planetă: Este prezentă în alimente și cosmetice și este una dintre...
Şi-a dat jos sutienul fără pic de ruşine! E o artistă mega-celebră de la noi....
Imagini INTIME cu scene de nuditate dintr-o lume CENZURATĂ
Chinezii au construit un câmp cu rachete nucleare! Cum arată, imaginile sunt ULUITOARE
Câți bani au câștigat Ancuța Bodnar și Simona Radiș, după aurul de la JO 2020....
Face senzaţie cu „cel mai mic bikini”. Puţine ar avea curajul să meargă aşa la...
Horoscop august 2021. O lună cu schimbări majore în viața sentimentală pentru aceste zodii. Ce...
TRAGEDIE FĂRĂ MARGINI în România! S-a întâmplat în TOIUL NOPȚII! Toată țara e în stare...
Zguduitor! Un preot și soția sa au ars de vii. Tragedie provocată de furtuna din...
Un dar otrăvit: Sute de mii de români vor avea pensii mai mici
Viaţa bizară a unui miliardar. Mănâncă o singură masă pe zi iar în weekenduri deloc,...