Prima pagină » Știri externe » CRIZA DIPLOMATICĂ dintre CHINA și JAPONIA are o miză economică de 340 miliarde dolari

CRIZA DIPLOMATICĂ dintre CHINA și JAPONIA are o miză economică de 340 miliarde dolari

CRIZA DIPLOMATICĂ dintre CHINA și JAPONIA are o miză economică de 340 miliarde dolari
Criza diplomatică dintre China și Japonia are o miză economică uriașă, relațiile comerciale dintre cele două state asiatice depășind 340 miliarde de dolari pe an, de trei ori mai mult decât acum 10 ani, potrivit unei analize Bloomberg.

Criza diplomatică dintre China și Japonia are o miză economică uriașă, relațiile comerciale dintre cele două state asiatice depășind 340 miliarde de dolari pe an, de trei ori mai mult decât acum 10 ani, potrivit unei analize Bloomberg.

Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Sony, Panasonic și Canon au suspendat activitatea mai multor fabrici și magazine din China, potrivit presei internaționale.

Panasonic a anunțat pagube materiale la operațiunile din China după ce grupuri de protestatari au spart geamurile mai multor magazine, nemulțumiți că Japonia a cumpărat săptămâna trecută un grup de insule revendicate de ambele țări, denumite Diaoyu de chinezi, respectiv Senkaku de japonezi.

Retailerul japonez Fast Retailing a închis temporar 42 de magazine din China și a înregistrat scăderi puternice pe bursa de la Tokyo. Seven & I Holdings a închis 211 magazine din China, iar Jusco alte 30.

Asociația Dealerilor de Automobile din China a anunțat că protestele vor afecta vânzările locale ale Toyota, Nissan și Honda mult mai sever decât cutremurul devastator din martie 2011.

Guvernele asiatice încearcă să consolideze creșterea economică din regiune pe fondul situației mondiale incerte, cererea din Europa fiind afectată de criza datoriilor de stat, în timp ce Statele Unite încearcă încă să rezolve problema șomajului.

„Disputa tot mai serioasă adaugă un nou strat de incertitudine. Japonia este mult mai dependentă de China pentru creștere economică decât invers. Revenirea economică slabă a Japoniei ar putea înceta, iar China va avea mai puțin de suferit”, comentează un economist din Hong Kong.

Anul trecut, China a fost cea mai mare piață de desfacere pentru exporturile Japoniei, în timp ce piața japoneză a fost pe locul al patrulea pentru exportatorii chinezi.

China a livrat anul trecut către Japonia bunuri și servicii în valoare totală de 148,3 miliarde de dolari și a importat produse japoneze de 194,6 miliarde dolari, potrivit datelor autorităților vamale chineze.

Acțiunile companiilor japoneze ale căror operațiuni din China au fost afectate de proteste au scăzut puternic la Tokyo, iar indicele Nikkei 225 a coborât marți cu 0,1%. Piețele japoneze au fost închise luni cu ocazia unei sărbători legale.

Disputa a început în aprilie, când guvernatorul din Tokyo, Shintaro Ishihara, a declarat că ar putea folosi bani publici pentru a cumpăra insulele revendicate de ambele țări, deținute atunci de un proprietar privat din Japonia. Tensiunile au escaladat pe 11 septembrie, când guvernul nipon a aprobat preluarea insulelor pentru 2,05 miliarde yeni, echivalentul a 26 milioane de dolari SUA.

Beijingul a anunțat că decizia este inacceptabilă, iar unii protestatari chinezi au cerut boicotarea produselor japoneze.

Vânzările de autoturisme japoneze au scăzut în august în China, în timp ce mărcile germane, americane și sud-coreene au înregistrat o creștere cumulată de 10%. China este cea mai mare piață auto din lume după volum.

Toyota, Nissan și Honda au anunțat pagube materiale la dealerii din orașul chinez Qingdao, iar un post de televiziune nipon a difuzat imagini cu mașini japoneze răsturnate de protestatari, cu geamurile sparte.

Baidu, cel mai mare motor de căutare din China, și Tencent Holdings, cea mai mare companie de comerț online, au afișat pe site-uri bannere cu mesaje patriotice, care conduc utilizatorii la pagini separate unde este postat mesajul „Insulele Diaoyu aparțin Chinei!”, cu drapelul chinez așezat peste o hartă a zonei disputate.

Potrivit agenției Kyodo, protestatarii din Qungdao și Changsha au atacat mai multe magazine operate de companii cu acționariat japonez.

Spring Airlines, cel mai mare operator de transporturi aeriene low-cost din CHina, a anulat 10 zboruri charter către Japonia, programate începând cu 23 septembrie, din cauza scăderii cererii pe fondul tensiunilor dintre cele două țări.

All Nippon Airways a anunțat că clienții au anulat peste 18.000 de bilete de zbor pe trasee între Japonia și China, dar nicio cursă nu a fost anulată până acum.

Hitachi, a doua mare companie japoneză, a anunțat că operațiunile din China se desfășoară normal, însă angajații de la birourile din Beijing lucrează de acasă.

Investițiile străine directe efectuate în China de către investitori japonezi au crescut în primele șapte luni ale acestui an cu 19,1%, la 4,73 miliarde de dolari, potrivit Ministerului Comerțului de la Beijing. În aceeași perioadă, investițiile efectuate de companii din UE au coborât cu 2,7%, iar cele realizate de companii americane au crescut cu 1%.

În 2005, când a avut loc cel mai recent incident diplomatic serios între cele două țări, chinezii au ieșit în stradă în mai multe orașe criticând conținutul unor manuale școlare pentru că ar fi minimalizat atrocitățile înfăptuite de Japonia în vremuri de război. Protestatarii au cerut și atunci boicotarea produselor japoneze, iar unele companii nipone și-au reevaluat planurile de investiții în China. Cu toate acestea, importurile Chinei din Japonia au crescut cu 15,2% în 2006, față de aproximativ 5% în anul anterior.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Marele pierzător al acestor alegeri
Digi24
George Simion: „Democrația a fost călcată în picioare”. Reacția liderului AUR după închiderea urnelor
Cancan.ro
Moartea Rodicăi Stănoiu, învăluită în mister! Semnul care a stârnit îngrijorare în rândul celor care o cunosc
Prosport.ro
FOTO. Parcă sunt surori! Cum arată mama Jaquelinei Cristian, jucătoarea română care a încasat peste 1 milion de dolari în 2025
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
EXIT-POLL Alegeri Primăria București 2025. CURS: Ciucu 32,7% Băluță 26,3% Alexandrescu 20,2% Drulă 12,8%. INSCOP: Ciucu: 31,7%, Băluță 26,1%, Alexandrescu 21,1%
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
AUR a recunoscut că Anca Alexandrescu a pierdut alegerile. Ce a spus Simion despre relația cu Georgescu
Cancan.ro
Motivul real pentru care Mirabela Grădinaru nu a votat. Răspunsul BIZAR oferit de Nicușor Dan
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Cel mai bătrân STRĂMOȘ al RECHINILOR înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Câți dintre europeni recunosc că sunt stresați la locul de muncă?