Marina Statelor Unite a raportat luni pierderea unui avion de luptă F/A-18 Super Hornet de peste 60 de milioane de dolari.
Avionul a căzut peste bord de pe portavionul USS Harry S. Truman în timp ce era remorcat pe puntea navei și s-a scufundat, conform CNN.
Un oficial american a declarat că relatările inițiale de la fața locului au indicat că portavionul a virat strâns pentru a evita proiectile trase de rebelii huthi, ceea ce a contribuit la căderea avionului de luptă peste bord.
„F/A-18E era remorcat în hangar când echipajul a pierdut controlul aeronavei. Aeronava și vehiculul care îl remorca au căzut peste bord”, se arată în declarație.
Nu s-au înregistrat victime în rândul echipajului portavionului; un marinar a suferit o rană minoră, a spus Marina.
„Marinarii care tractau aeronava au luat măsuri imediate pentru a se îndepărta de aeronavă înainte ca aceasta să cadă peste bord. O anchetă este în curs de desfășurare”.
Un avion de luptă F/A-18 costă mai mult de 60 de milioane de dolari, potrivit Marinei.
Luni, rebelii huthi din Yemen au susținut că au lansat un atac cu drone și rachete asupra portavionului, care se află în Marea Roșie, ca parte a operațiunii forțelor armate americane împotriva grupului susținut de Iran.
Portavioanele US Navy – cele mai mari nave de război din lume, cu o lungime de aproape 300 de metri și un deplasament de aproape 100.000 de tone – sunt surprinzător de manevrabile comparativ cu dimensiunea lor.
Alimentate de două reactoare nucleare care acționează patru elice, portavioanele din clasa Nimitz, cum este Truman, pot atinge viteze de 55 km/h.
Detaliile exacte ale virajului pe care l-a făcut portavionul pentru a evita proiectilele huthi nu au fost făcute publice, dar fotografiile și videoclipurile cu Truman și alte portavioane din clasa Nimitz de pe site-ul Departamentului Apărării arată că navele se pot înclina substantial în timpul unui viraj în mare viteză.
Carl Schuster, fost căpitan al Marinei SUA, a declarat pentru CNN că portavioanele care încearcă să evite un atac cu rachete folosesc o tactică „în zig-zag”.
„De obicei, faci o serie de viraje alternative de 30 până la 40 de grade. Fiecare viraj durează aproximativ 30 de secunde în fiecare sens, dar virajul începe brusc. Este ca și cum ai merge într-o mașină în zig-zag”, a spus Schuster. „În viraj, nava se înclină cu aproximativ 10 până la 15 grade, dar se deplasează la aproximativ 100 până la 200 de metri de orice punct de țintire probabil” dacă se mișcă cu viteză maximă.
Grupul de atac al portavionului „USS Harry S. Truman” este desfășurat în Orientul Mijlociu și se afla în Marea Roșie în momentul incidentului.
Marina a subliniat luni că grupul de atac și escadrila sa de avioane „rămân pe deplin capabili de misiune”.
„USS Harry S. Truman” a fost în mod repetat ținta atacurilor grupării huthi.
În februarie, portavionul a ajuns pe prima pagină a ziarelor, când s-a ciocnit cu o navă comercială în largul coastei Egiptului; nu au fost înregistrate persoane rănite.
Un alt F/A-18 de pe Truman a fost, de asemenea, „luat la țintă din greșeală” și doborât de crucișătorul USS Gettysburg în Marea Roșie în decembrie; ambii piloți s-au ejectat în siguranță.
Și alte nave ale Marinei SUA din regiune au fost, de asemenea, atacate de huthi.
La începutul anului 2024, un distrugător american din Marea Roșie a trebuit să-și folosească sistemul de arme apropiate Phalanx, ultima sa linie de apărare împotriva atacurilor cu rachete, când o rachetă de croazieră trasă de huthi a ajuns la o distanță de un kilometru – și, prin urmare, la câteva secunde de impact.
Atacurile grupării huthi împotriva navelor de război americane a început după ce Marina SUA a intervenit pentru a încerca să împiedice grupul rebel să lovească navele comerciale care se îndreaptă spre Israel, în semn de protest față de invazia Israelului din Gaza din octombrie 2023.
În ultimele săptămâni, Administrația Trump a intensificat atacurile aeriene asupra țintelor huthi din Yemen, provocând amenințări cu represalii împotriva navelor de război americane din partea grupului rebel.
Foto: Profimedia
CITIȚI ȘI: