Ce s-a întâmplat pe Terra după ce a fost lovită de doi meteoriți cu diametru de 10 kilometri

Publicat: 24/03/2015, 15:54

Zona de impact descoperită în deșertul din centrul Australiei este cea mai mare astfel de regiune cunoscută de oamenii de știință, potrivit theguardian.com.

Impactul s-a produs după ce un meteorit enorm, care s-a desfăcut în două bucăți de câte 10 kilometri în diametru, a lovit Terra în regiunea cunoscută în prezent sub numele de bazinul Warburton, potrivit cercetătorului șef Andrew Glikson, de la Australian National University. „Multe specii de plante și animale au dispărut atunci”, a declarat Glikson.

Două urme uriașe ale impactului au fost descoperite în mantaua Pământului și două cicatrice care se întind pe o lungime de 190 de kilometri și au o adâncime de 30 de kilometri marchează încă regiunea unde a avut loc impactul, care cuprinde părți din statele australiene Queensland, South Australia și Northern Territory.

Urma estică lăsată de impact pe continent a fost descoperită din întâmplare în 2013, când, în urma unei serii de foraje geotermale, s-au descoperit urme de roci ce au fost transformate în sticlă din cauza unui șoc extrem. Anterior, se credea că zona de impact se întinde pe circa 200 de kilometri, fiind considerată a treia cea mai mare din lume.

Andrew Glikson știa de existența celei de-a doua urme de impact în vestul bazinului australian, care prezenta „semnături seismice și magnetice similare”, dar care nu fusese cercetată suficient.

Dovezile că zonele de impact sunt de fapt produse de același asteroid au fost publicate luna aceasta în revista Tectonophysics.

Descoperirea a dublat mărimea zonei de impact a asteroidului la 400 de kilometri, de patru ori mai mare decât craterul produs de asteroidul care a lovit peninsula Yucatan, pe seama căruia foarte mulți savanți pun dispariția dinozaurilor.

Asteroidul căzut în Australia ar fi cauzat, de asemenea, o extincție în masă a speciilor, dar oamenii de știință trebuie mai întâi să stabilească momentul în care s-a produs. În mod ciudat, indiciile care însoțesc de obicei astfel de coliziuni, cum ar fi cenușa care a plutit în atmosferă în urma impactului din Yucatan și care s-a așezat pe sol în regiunile înconjurătoare, nu au fost încă descoperite în rocile cu o vechime de aproximativ 300 de milioane până la 600 de milioane de ani din bazinul Warburton.

„Este un mister, nu putem identifica un eveniment care a produs o extincție în masă care să se potrivească cu aceste coliziuni. Cred că impactul poate fi mai vechi de 300 de milioane de ani”, a declarat Andrew Glikson.

Răspunsurile la aceste întrebări ar putea duce la noi teorii privind originea Terrei. „Coliziunile uriașe, precum aceasta, ar fi putut avea un rol mult mai important în evoluția Pământului decât se credea anterior”, a mai spus cercetătorul australian Andrew Glikson.

O celebră influenceriţă pe TikTok a fost asasinată în fața casei sale. Atacatorul s-a prefăcut...
Povestea care a făcut ocolul lumii. Ce au găsit părinții în camera fiicei lor, în...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
O fetiță le-a spus părinților că are un monstru în cameră, dar ei nu au...
Vești proaste pentru șoferi! Riscă amenzi de cinci ori mai mari. Greșeala care le poate...
ȘOCANT! Cum arată un hamburger de la McDonald’s după ce a fost ținut timp de...
Cine sunt românii care trebuie să plătească "taxa pe lux" pentru locuinţele şi maşinile pe care...
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
O cisternă cu etanol s-a răsturnat pe carosabil, în Vrancea! Șoferul a decedat
Răsturnare de situaţie din piaţa muncii. Exodul a luat sfârşit: Procentul românilor care caută activ...
RUINELE unui ORAȘ imens, găsite pe planeta Marte? Cercetătorii, ULUIȚI!
CUTREMUR în România, chiar în ziua DE FLORII. Ce magnitudine a avut seismul