Descoperirea cercetătorilor despre cele mai vechi obiecte din fier găsite pe Terra. „Este o tehnologie foarte diferită”

Descoperirea cercetătorilor despre cele mai vechi obiecte din fier găsite pe Terra. Este o tehnologie foarte diferită
Publicat: 20/08/2013, 15:34
Actualizat: 06/04/2019, 06:42

Cele mai vechi obiecte din fier descoperite vreodată pe Terra – bobițe incluse în coliere funerare găsite într-un cimitir egiptean vechi de 5.000 de ani – au fost șlefuite din fragmente de meteoriți, a anunțat o echipă de arheologi, citată de AFP.

O analiză detaliată a acelor bobițe, descoperite în 1911 de arheologii britanici în Egiptul de Jos, în satul El-Gerzeh, a demonstrat faptul că acestea sunt compuse din fier meteoritic, nu dintr-un minereu terestru.

Cele nouă bobițe de mici dimensiuni provin din situri funerare datând din anul 3.200 î.e.n. și au fost înserate în coliere, alături de alte metale prețioase, precum aurul, sau geme (lapis-lazuli, agate etc.). Ele sunt expuse în prezent la Muzeul Petrie de la University College din Londra (UCL).

Oamenii de știință au supus aceste bobițe unui examen non-distructiv, bombardându-le cu neutroni pentru a citi „semnătura” atomică a fiecăruia dintre elementele chimice care compun acest aliaj metalic.

Cercetătorii au descoperit o concentrație ridicată de nichel, fosfor, cobalt și germaniu, care apare doar în cantități infime în fierul terestru. Metalul din care au fost șlefuite bobițele s-a „născut” deci în spațiu, înainte de a se prăbuși pe Terra, adus de un meteorit, afirmă autorii acestui studiu, publicat în revista Journal of Archaeological Science.

Alte analize au arătat că acest fier meteoritic a fost încălzit de multe ori și modelat cu ciocanul pentru fasonarea bobițelor.

„Au fost rulate și lovite cu ciocanul pentru a le da această formă”, spune Thilo Rehren, profesor de arheologie la UCL.

„Este o tehnologie foarte diferită de aceea folosită de obicei pentru a străpunge o bobiță din piatră, iar acest fapt demonstrează o înțelegere destul de avansată din partea meșteririlor aurari care au lucrat acest material dificil”, consideră același profesor.

În mileniul al patrulea de dinainte de era noastră, metalul folosit în mod curent de artizani era cuprul, mult mai puțin dur și casant decât fierul meteoritic.

Trupul unei tinere a fost turnat în beton în urmă cu peste 50 de ani....
BREAKING | Florin Piersic a fost operat de urgență, după ce i s-a făcut rău...
FOTO. Cât de bine arată cea mai frumoasă hocheistă din lume!
SUA au cumpărat 81 de avioane sovietice de la un aliat al lui Putin cu...
Polițista care a luat mită de la Lidia Buble, condamnată definitiv! Ce pedeapsă a primit...
Florin Piersic, OPERAT de urgență! Diagnosticul pus de medici, după ce i s-a făcut rău
Florin Piersic, operat de urgenţă. Marele actor s-a simţit rău în timpul unui spectacol la...
Tragedie în România! A MURIT
Polițista mituită de Lidia Buble, condamnată definitiv! Ce pedeapsă a primit femeia din partea judecătorilor
Filtru de particule înfundat se REPARĂ sau se ARUNCĂ? Ce durată de viață are DPF?
Gorghiu: Ministerul Justiţiei depune eforturi ca prinţul Paul să-şi execute pedeapsa în România